InneoInneoInneoInneo
  • Strona Główna
  • O nas
  • Jak dostarczamy klientów
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt

Targetowanie behawioralne czy kontekstowe? Które z nich wybrać?

    Home Marketing Targetowanie behawioralne czy kontekstowe? Które z nich wybrać?
    NastępnyPoprzedni

    Targetowanie behawioralne czy kontekstowe? Które z nich wybrać?

    Przez Agnieszka | Marketing | 0 komentarzy | 3 Październik, 2019 | 0

    Targetowanie, a więc definiowanie grupy docelowej, jest jednym z kluczowych działań marketingowych. Specjaliści są zgodni co do tego, że nawet umiarkowanie czytelny komunikat ma szansę na zwiększenie obrotów reklamodawcy, jeśli trafi do odpowiednich klientów, natomiast najprecyzyjniej przygotowana, choć błędnie targetowana reklama w większości przypadków przyniesie niesatysfakcjonujący efekt. Wszystko zatem sprowadza się do stwierdzenia, że umiejętne doprecyzowanie grupy docelowej może przeważyć szalę na naszą korzyść.

    Dlaczego targetowanie jest tak ważne?

    Wiele osób, zwłaszcza spoza branży marketingowej, mylnie zakłada, że wysokiej jakości reklama zawsze przyciągnie uwagę klientów. Niestety rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Przede wszystkim musimy być świadomi, że współczesny konsument jest wręcz otoczony reklamami. Gdzie nie spojrzy, tam jest zachęcany do zakupu danego produktu lub skorzystania z usługi. Właśnie dlatego należy zmienić nieco taktykę w pozyskiwaniu klienta i to jemu pozwolić wybrać markę. Jest to też dodatkowe działanie psychologiczne wpływające na konsumenta, który może poczuć, że ma realny wpływ na swoje decyzje zakupowe.

    Najważniejszym elementem analizy zachowań konsumenckich pod kątem określania grupy docelowej jest świadomość istnienia określonej potrzeby. Np. w sierpniu najlepiej kierować reklamy akcesoriów szkolnych i papierniczych do rodziców, którzy muszą wyprawić swoje dziecko do szkoły. Znalezienie potrzeby pozwala stworzyć dostosowany do niej komunikat promocyjny. W przestrzeni e-marketingowej działa to podobnie, z tym że dzięki rozbudowanym narzędziom analitycznym, systemom reklamowym i danym zostawianych przez użytkowników możemy bardzo dokładnie określić interesujący nas target. Nie da się ukryć, że internet wprowadził wiele zmian w marketingu, warto zatem z tych udogodnień korzystać.

    Targetowanie behawioralne a kontekstowe

    Dwa rodzaje targetowania, którym zdecydowanie warto przyjrzeć się nieco bliżej to behawioralne i kontekstowe. Pierwsze z nich opiera się na analizie zachowań i zainteresowań konsumentów. Historia ich przeglądarki jest punktem wyjścia do stworzenia odpowiedniego profilu i to on pozwala określić algorytmowi, jakie reklamy powinny zostać wyświetlone. Warto zauważyć, że stworzony profil nie dotyczy tożsamości użytkownika. Roboty Google’a nie są zainteresowane personaliami, biorą pod uwagę wyłącznie aktywność w sieci. Internauta jest zatem kategoryzowany wyłącznie pod kątem ostatnio przeglądanych stron, usług czy produktów. Rodzic, który poświęca wiele czasu na znalezienie idealnego plecaka dla swojej pociechy, może spodziewać się reklam promujących właśnie takie akcesoria szkolne, natomiast wędkarz poszukujący nowej wędki – reklam asortymentu sklepów wędkarskich. Jakiego typu zachowania brane są pod uwagę podczas kreowania profilu? Najważniejsze są trzy zmienne: przeglądane strony www, czas przebywania w obrębie każdej z nich oraz częstotliwość ich przeglądania. Co ciekawe, warto zaznaczyć, że internauci mają całkiem dużą kontrolę nad tym, do jakich kategorii są przypisywani. W opcjach swojego konta Google można doprecyzować treść reklam behawioralnych, aby lepiej wpisywały się w nasze obecne zainteresowania. Czynnikiem dominującym jednak pozostaje historia aktywności. Uwaga! Targetowanie behawioralne to nie remarketing. Oba pojęcia bywają ze sobą mylone, jednak mają zupełnie inne działanie.

    Funkcjonowanie targetowania kontekstowego można opisać w trzech prostych krokach: na początku roboty Google’a poddają kod strony gruntownej analizie; w oparciu o zgromadzone dane są w stanie określić jej dominująca tematykę; na końcu natomiast dopasowują reklamy o podobnej tematyce, dostosowane wobec wcześniej zdefiniowanych słów kluczowych lub tematów. To właśnie te dwa elementy wpływają na skuteczne dopasowywanie komunikatów. Podczas tworzenia tego rodzaju targetowania, możemy zastosować kryteria, dzięki którym system reklamowy będzie miał podstawy do publikacji komunikatów promocyjnych na odpowiednich witrynach www. W przypadku kierowania według słów kluczowych, algorytmy wyszukiwarki szukają stron właśnie pod kątem podobieństwa z określonymi frazami i tam publikują reklamy. Warto zaznaczyć, że działanie to ma niemałe szanse na zwiększenie konwersji, zatem jeśli właśnie taki cel przyświeca naszym zamiarom, to zdecydowanie powinniśmy wybrać tę opcję. Kierowanie według tematyki strony funkcjonuje analogicznie, jednak dominująca jest tutaj tematyka stron i to w oparciu o to Google szuka portali do wyświetlania komunikatów sponsorowanych. Naturalnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby łączyć metody kierowania reklam i wesprzeć targetowanie behawioralne z kontekstowym o kierowanie na miejsca docelowe. Im więcej danych dotyczących interesującego nas targetu, tym większa szansa, że reklama trafi do właściwego odbiorcy.

    Kontekstowe czy behawioralne? Które targetowanie jest dla Ciebie?

    Jak to zwykle bywa w przypadku działań marketingowych, jednoznaczne podziały na to, co jest skuteczne, a co nie, nie są możliwe do określenia. Każde targetowanie ma swoje zalety i ograniczenia, oczywiście najlepszym możliwym rozwiązaniem jest łączenie ich atutów, przez co wielokrotnie zwiększamy szanse skuteczności reklamy. Wielu profesjonalnych marketingowców zajmujących się marketingiem on-line spekuluje jednak, że to właśnie kierowanie behawioralne jest przyszłością e-marketingu. Nie ulega jednak wątpliwości, że istnieje niemała część przedsiębiorców, którzy po prostu nie mają jasno sprecyzowanego targetu lub nawet nie chcą go wyznaczać. W takiej sytuacji dużo lepszym rozwiązaniem będzie targetowanie kontekstowe, tematycznie powiązane z innymi stronami internetowymi. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy eksperymentowali, szukali dla siebie odpowiednich rozwiązań i, w oparciu o rzetelne analizy, wnioskowali, jakie działania przynoszą najwięcej korzyści, a jakie zostawiają wiele do życzenia.

    Zainteresował Cię wpis…

    No tags.

    Agnieszka

    Specjalista ds. content marketingu. Zajmuje się prowadzeniem działań content marketingowych dla INNEO. Przygotowuje artykuły, teksty blogowe i inne treści mające na celu promocję Agencji oraz jej Klientów.

    Więcej postów Agnieszka

    Powiązane posty

    • Marketing 2021 – czego należy się spodziewać?

      By Agnieszka | 0 comment

      Początek Nowego Roku to czas postanowień i planów na kolejnych 12 miesięcy. Odcinamy się od przeszłości i skupiamy na tym, co ma nadejść. Jakich więc zmian i nowych trendów w marketingu możemy spodziewać się wWięcej

    • Radosnych Świąt

      By Agnieszka | 0 comment

      Z okazji zbliżającego się Bożego Narodzenia pragniemy życzyć pełnych radości i spokoju świąt. Niech ten czas będzie bezpieczny, pełen ciepła i rodzinnej atmosfery. Dużo zdrowia i wszelkiej pomyślności, a także wielu sukcesów zawodowych i osobistychWięcej

    • E-biznes w dobie pandemii – jak skutecznie przenieś firmę do sieci

      By Agnieszka | 0 comment

      W niesprzyjających czasach pandemii internet to niemal jedyna ścieżka, którą możemy dotrzeć do klienta. Lockdown objął swoim zasięgiem większość przedsiębiorstw. Mnóstwo sklepów stacjonarnych zostało zamkniętych. Rozpoczął się masowy exodus biznesowy do sfery internetowej. Przed nowymiWięcej

    • Black Friday w świecie Google

      By Agnieszka | 0 comment

      Zbliża się Black Friday. Czas, który dla wielu biznesmenów oznacza sporo pracy na rzecz reklamy i kampanii produktowych. Właściwa strategia marketingowa, zwłaszcza podczas święta, jakim jest Czarny Piątek, to klucz do jeszcze wyższych wyników sprzedaży,Więcej

    • Marketing w dobie pandemii

      By Agnieszka | 0 comment

      Nie da się ukryć, że ostatnie miesiące okazały się dość silnym ciosem wymierzonym w światową gospodarkę i ekonomię. Zdecydowana większość gałęzi przemysłu zaczęła szukać sposobów na polepszenie swojej sytuacji, wyjątkiem tutaj są branże związane zWięcej

    • Evergreen – dlaczego warto?

      By Agnieszka | 0 comment

      Stałe generowanie ruchu na stronie jest niezwyklej istotne zarówno z punktu widzenia SEO, jak i rankingu samej strony, nie mówiąc już o tym, że tylko tym sposobem jesteśmy w stanie pozyskać klientów. By jednak zapewnićWięcej

    • FOMO – wykorzystanie w strategii marketingowej lęku przed przegapieniem okazji

      By Agnieszka | 0 comment

      Szeroka dostępność mediów społecznościowych sprawia, że spora część życia każdego z nas przenosi się obecnie do sieci. Przesycone treścią tablice profilowe, z jednej strony, wywołują w użytkownikach poczucie chaosu informacyjnego, z drugiej natomiast – ogromnąWięcej

    • Chrome 83 – nowości w przeglądarce

      By Agnieszka | 0 comment

      Jak dowodzą liczne źródła, Google Chrome stanowi obecnie najchętniej wybieraną bezpłatną przeglądarkę internetową na świecie. Nie dziwi więc fakt, że internauci aż kilka razy do roku mają okazję cieszyć się z jej nowej aktualizacji, któraWięcej

    Zostaw komentarz

    Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    NastępnyPoprzedni

    Najnowsze wpisy

    • Marketing 2021 – czego należy się spodziewać?
    • Radosnych Świąt
    • E-biznes w dobie pandemii – jak skutecznie przenieś firmę do sieci
    • Black Friday w świecie Google
    • Marketing w dobie pandemii

    Archiwa

    • Styczeń 2021
    • Grudzień 2020
    • Listopad 2020
    • Październik 2020
    • Wrzesień 2020
    • Lipiec 2020
    • Czerwiec 2020
    • Marzec 2020
    • Luty 2020
    • Styczeń 2020
    • Grudzień 2019
    • Listopad 2019
    • Październik 2019
    • Lipiec 2019
    • Czerwiec 2019
    • Maj 2019
    • Kwiecień 2019
    • Marzec 2019
    • Luty 2019
    • Październik 2018
    • Wrzesień 2018
    • Sierpień 2018
    • Lipiec 2018
    • Maj 2018
    • Kwiecień 2018
    • Marzec 2018
    • Luty 2018
    • Styczeń 2018

    Kategorie

    • Adwords
    • aktualności
    • Bez kategorii
    • Content marketing
    • Inne
    • Marketing
    • Reklama
    • SEM
    • SEO
    • Social Media
    • Sztuczna inteligencja

    Agencja interaktywna z doświadczeniem. Wspieramy funkcjonowanie biznesów poprzez dostarczanie klientów z Internetu. Kreujemy wizerunek marek i zwiększamy ich rozpoznawalność za pomocą różnych kanałów dystrybucji treści.

    Przekonaj się, jak skutecznie wesprzemy Twoją firmę!

    Najnowsze artykuły

    • Marketing 2021 – czego należy się spodziewać?

      Początek Nowego Roku to czas postanowień i planów na kolejnych 12 miesięcy.

      18 Styczeń, 2021
    • Radosnych Świąt

      Z okazji zbliżającego się Bożego Narodzenia pragniemy życzyć pełnych radości i spokoju

      23 Grudzień, 2020
    • E-biznes w dobie pandemii – jak skutecznie przenieś firmę do sieci

      W niesprzyjających czasach pandemii internet to niemal jedyna ścieżka, którą możemy dotrzeć

      1 Grudzień, 2020

    Kontakt

    Adres
    ul. Joachima Lelewela 33, 87-100 Toruń

    Telefon
    563 07 08 07

    Email
    kontakt@inneo.pl

    Copyright 2020 Inneo
    • Blog
    • Newsletter
    • Strona Główna
    Inneo