Gdyby nie działania marketingowe podejmowane przez firmy, z pewnością nie udałoby się dotrzeć do szerokiego grona klientów. Wysoki stopień konkurencyjności na rynku sprawia, że wiele branż musi się prześcigać w poszukiwaniu sposobów, na przyciągniecie uwagi potencjalnych klientów. Rozwiązaniem może okazać się holistyczne podejście, które zapewnia strategia marketingu 360 stopni, jako odpowiedź na zmieniające się potrzeby przedsiębiorców i odbiorców ich usług.
- Czym charakteryzuje się marketing 360 stopni?
- Jak działać z marketingiem 360 stopni? – mierzalność wyników
- Marketing 360 stopni, a oddziaływanie na konsumenta
- Na okrągło – całościowe podejście marketingu 360 stopni
- Aspekty funkcjonowania marketingu 360 stopni
Czym charakteryzuje się współczesny marketing?
Współczesny marketing rozwija się niezwykle dynamicznie i dostosowuje do pojawiających się trendów. Oczekiwania i potrzeby konsumentów znacznie się zmieniły w ciągu ostatnich dekad – teraz to wyścig agencji w dotarciu do jak najszerszej grupy docelowej. W tym z pewnością pomaga marketing 360 stopni, który gwarantuje wszechstronne i przede wszystkim nowoczesne podejście do strategii marketingowej. Każda reklama służy do rozpowszechniania informacji o towarach, uwzględniając przede wszystkim ich zalety, a także miejsca i możliwości ich zakupu. Omawiana strategia skupia się na promowaniu wizerunku marki jako bliskiej konsumentowi. Dlatego tak ważne jest tu zwrócenie uwagi na kompleksowe podejście do działań marketingowych w zamian jednostronnej tradycyjnej metody. Dzięki temu można uwzględnić wszystkie aspekty składające się na doświadczenie klienta dotyczące marki i umocnienie pozytywnego odbioru przez konsumentów. To wymagające, ale zarazem przynoszące wiele korzyści zadanie dla wielu branż działających w sektorze sprzedaży i usług.
Jak skutecznie działać z marketingiem 360 stopni? – mierzalność wyników
W marketingu 360 stopni ważny jest każdy kanał komunikacji oraz przede wszystkim szczegółowa analiza danych i wprowadzanie modyfikacji na ich podstawie. Stopień mierzalności wyników, przekłada się na osiągniecie konkretnego zysku. W tym celu warto skorzystać z pomocy narzędzi stworzonych do sprawnego monitorowania oraz raportowania danych na temat ruchu na stronie. Jest to przede wszystkim Google Analytics. Dostarcza on właścicielom witryn oraz marketerom informacji o zachowaniu użytkowników na stronie, a co za tym idzie efektywności działań marketingowych. Atutem tego narzędzia jest możliwość wglądu w profil użytkownika, co z pewnością posłuży dokładniejszemu precyzowaniu założeń każdej kampanii. Z kolei Senuto sprawdza się przede wszystkim w analizie widoczności witryny i jej pozycjonowaniu. Tutaj można bez problemu zweryfikować dobór słów kluczowych, dzięki którym witryna jest bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania. To także ogromna baza danych, jeśli chodzi o obowiązujące trendy czy miesięczną liczbę wyszukiwań. Na podobnej zasadzie funkcjonuje Google Search Console, pozwalające webmasterom i właścicielom witryn na monitorowanie oraz optymalizowanie strony pod kątem wyświetlania w wynikach wyszukiwania. To także narzędzie pozwalające na analizę aspektów dotyczących indeksowania witryny. Ponadto daje możliwość zweryfikowania czy strona wyświetla się poprawnie na różnego rodzaju urządzeniach. Znacząco ułatwia znalezienie błędów i ich sprawne wyeliminowanie. Warto prześledzić dostępne opcje monitorowania domeny i wybrać te odpowiadające konkretnym potrzebom.
Marketing 360 stopni, a oddziaływanie na konsumenta
Marketing 360 stopni to oddziaływania na konsumenta różnymi kanałami reklamowymi w sposób zachęcający do skorzystania z danej usługi czy też zakupu produktu (marketing na okrągło). Jest on integracją wszystkich obszarów marketingu, na których funkcjonuje dana marka. Skupia się na tworzeniu i utrwalaniu relacji z klientami. Nie jest jednorazową transakcją, a dążeniem do zdobycia lojalności i zaangażowania. Podstawą jest tu personalizacja komunikacji, tworzenie merytorycznych treści, reakcja na potrzeby i opinie klientów. Warto nadmienić, że ideę marketingu 360 stopni, czyli holistycznego, całościowego podejścia, stanowi połączenie rozwiązań z zakresu e-marketingu, oraz tradycyjnego przekazu za pośrednictwem radia czy telewizji.
Na okrągło – całościowe podejście marketingu 360 stopni
Najważniejsze w marketingu 360 stopni jest dotarcie do klienta za pomocą jak największej liczby kanałów. Liczy się przede wszystkim świadomość danej marki na temat jej własnej pozycji na rynku. Ta wiedza nada odpowiedni kierunek skutecznej promocji, w którym należy podążać, by odpowiednio budować zaufanie u klienta. W tych działaniach ważna jest także spójność wizerunku marki, dzięki której buduje się jej rozpoznawalność i transparentność, które są wyznacznikiem wzrostu. Całościowe przyjrzenie się wszelkim działaniom marketingowym pozwoli z pewnością obrać odpowiedni kurs ku uzyskaniu wyższych wyników sprzedażowych. Aby wszystkie składowe marketingu 360 stopni mogły zaistnieć, warto monitorować różne kanały komunikacji z potencjalnym klientem. Tylko dzięki takiemu podejściu cała kampania ma szansę na powodzenie.
Aspekty funkcjonowania marketingu 360 stopni
W działaniach marketingowych typu 360 stopni ważne są dane demograficzne konieczne do określenia grupy docelowej. Warto uważnie śledzić ruch na stronie oraz analizować dane z narzędzi statystycznych, a także na bieżąco aktualizować profile firmy w social mediach czy wizytówce Google. Dobrze widziane jest również odpowiadanie na komentarze, zarówno te pozytywne jak negatywne. Do już niemal podstawowych kroków, jeśli chodzi typowo o marketing internetowy, zalicza się działania z zakresu SEO i pozycjonowania stron, które mają za zadanie zwiększyć widoczność danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania oraz płatne kampanie Google Ads. Nie można tutaj też zapomnieć o marketingu bezpośrednim, który nigdy nie wychodzi z obiegu. Zalicza się do niego między innymi wprowadzenie newslettera, personalizowane treści dostarczane do konkretnego użytkownika, a nawet telemarketing.
Marketing 360 stopni to niezwykle nowoczesna strategia, odpowiednia zarówno dla małych, jak i dużych firm, które chcą zdobyć nowych konsumentów i utrzymać dotychczasowych. Zapewnia spójny przekaz i doświadczenie marki niezależnie od tego, nie zależnie od tego, na jakim etapie klient styka się komunikatem reklamowym. Wymaga on wysiłku w zakresie koordynacji i analizy danych, jednak przynosi przy tym wiele korzyści. Kluczem do sukcesu tego typu działań marketingowych jest właśnie wielokanałowa interakcja marki, która pozwala na zbudowanie głębszej relacji z konsumentami oraz zrozumienie i ustosunkowanie się do ich potrzeb.
Zostaw komentarz