Jaki sens ma obserwowanie ogólnoświatowych trendów dotyczących marketingu internetowego? To przede wszystkim próba dopasowania najlepszych rozwiązań reklamowych dla firm i klientów, powiązanych szczególnie z branżą e-commerce, by na podstawie takich przewidywań móc konstruować dla nich najlepsze strategie, przynoszące zyski. Próba prognozowania trendów na rok 2024 pomoże ustalić kierunek działania, jaki muszą obrać marketerzy, by prezentować atrakcyjne dla współczesnego konsumenta treści. Bycie na bieżąco z aktualnymi zmianami kreacji reklam w kampanii Google Ads to warunek konieczny do osiągnięcia sukcesu w sieci.
W jaki sposób przewiduje się zmiany?
Na zmiany w działaniu platformy Google Ads ma wpływ wiele tendencji. Oczywiście – nie wszystkie się urzeczywistnią, a jeszcze inne mogą rozwinąć się zupełnie nieprzewidziane. Prognozy ustalane są najczęściej na podstawie nastrojów branżowych, czy zmian zachowania samych użytkowników stron www. Nie bez znaczenia są także nowe narzędzia reklamowe, pochodzące od samego Google Ads, jak np. Google Analytics 4, który zastąpił Universal Analytics, czy obserwowanie działań konkurencji. Trzeba także śledzić trendy ekonomiczne, ekologiczne i technologiczne na rynku ogólnoświatowym, aby nadążyć za szybkim tempem zmian. Mogą one dostarczyć cennych spostrzeżeń na temat nowych oczekiwań konsumentów. Z kolei wraz z końcem roku 2024 można skonfrontować przewidywania z realnymi zmianami.
Nowa jakość od AI
Wprowadzenie technologii artificial intelligence było rewolucją roku 2023, a rok 2024 z pewnością umocni jej pozycję. Algorytmy AI będą w jeszcze intensywniej wykorzystywane do prognozowania zachowań użytkowników sieci. To pozwoli zwiększyć precyzję pod kątem dopasowanych do indywidualnych potrzeb treści. Już teraz w kampaniach Google Ads, AI wykorzystuje się do inteligentnego ustalania stawek w czasie rzeczywistym. Ponadto istnieje możliwość włączenia tworzenia automatycznych treści reklamowych przez algorytm przy tworzeniu kampanii. Wraz z rozwojem AI przewiduje się jeszcze większą ingerencję algorytmu pod kątem kreowania treści, obrazów i wideo. Można się spodziewać, że sztuczna inteligencja będzie bardziej zintegrowana z różnymi innymi narzędziami marketingowymi, dzięki czemu kampanie będą docierały do odbiorcy jeszcze skuteczniej.
Machine learning i zbieranie baz danych
Współcześni użytkownicy sieci pragną mniej inwazyjnych, ale bardziej trafnych pod kątem treści reklam. Wykorzystanie algorytmu machine learning pozwala zbierać rzeczywiste dane na temat każdego przeglądającego, co z kolei prowadzi do bardziej trafnego określenia jego zainteresowań i zamiarów. To wpływa na zwiększenie liczby konwersji. Wszystko więc wskazuje na to, że jeszcze lepsza personalizacja treści stanie się standardem. W tym temacie trzeba jednak uwzględnić prywatność danych i zmiany w regulacjach prawnych związanych z tym obszarem. Wzrost świadomości konsumentów w temacie ochrony danych osobowych zaowocował m.in. wycofaniem zewnętrznych plików cookies, co poskutkuje utrudnionym wykorzystywaniem działań remarketingowym w strategii reklamowej.
Automatyzacja w Performance Max
Performance Max to nowy rodzaj kampanii Google, który pozwala na pełną automatyzację. W ramach wyszukiwania umożliwia wyświetlanie kampanii na różnych platformach, takich jak YouTube, Discover, Gmail czy Google Play. Natychmiast dostosowuje się nie tylko pod kątem personalizacji do zapytań użytkownika, ale także poprawia doświadczenie odbiorcy w kwestii projektowania reklam – szybko dostosowuje format do danego typu urządzenia. Performance Max nie jest nowością, bo pojawił się w roku 2021, ale w roku 2024 jego narzędzia i opcje będą stawać się bardziej rozbudowane, a to za sprawną rozwoju sztucznej inteligencji.
Znaczenie krótkich formatów wideo
Obserwując rosnącą popularność Tik-Toka, reklamodawcy zaczęli zwracać się w stronę krótkich form filmów reklamowych. Ukochanym narzędziem w kampaniach wideo stało się YouTube Shorts. W ramach wsparcia tego trendu Google udostępniło odpowiednie narzędzia do tworzenia takiego typu reklam. Eksperci Google Ads mają także do dyspozycji lepsze metody do badania tych treści pod kątem responsywności, dzięki czemu mogą w większym stopniu monitorować skuteczność swoich kampanii. Ważny jest także format wyświetlania – dostosowany do odtwarzania tych reklam na urządzeniach mobilnych pionowy obraz stał się standardem. Tą formą reklamy powinni zainteresować się przede wszystkim reklamodawcy, którzy pragną trafić do osób młodych, na przykład z generacji Z.
Produkt w AR – nowe doznania zakupowe
Rozszerzona rzeczywistość, czyli AR pomaga konsumentom podjąć decyzje zakupowe. W ten sposób mogą zbadać przedmiot pod każdym kątem, a nawet uzyskać zbliżenie na poszczególne detale. Partnerzy Google, tacy jak CGTrader, Epigraph czy Ocavun umożliwiają opracowanie publicznie dostępnego linku zawierającego model w 3D zaraz pod wynikami wyszukiwania. Każdy użytkownik sieci może po takim obrazie swobodnie nawigować, by podjąć ostateczną decyzję przed zakupem, co jest szczególnie cennym narzędziem w przypadku kosztownego produktu.
Voice search – czy w końcu zyska na znaczeniu?
Voice search, to wyszukiwanie głosowe, które według prognoz, ma zyskać na popularności w kolejnych latach. W Polsce nie jest to jeszcze tak rozpowszechnioną metodą wyszukiwania, jak w Stanach Zjednoczonych. Wynikać to może z małej liczby źródeł dostępnych w języku polskim dla kanałów PPC. Jednakże nie należy tracić nadziei, że wyszukiwanie głosowe zyska na znaczeniu, a wpływ na to ma mieć ogromna popularność urządzeń mobilnych. To właśnie korzystanie ze smartphone czyni wyszukiwanie głosowe tak wygodnym rozwiązaniem w wielu sytuacjach. Nie ulega wątpliwości, że voice search musi ulec optymalizacji.
Ekomarketing w e-commerce
Światowe zmiany klimatyczne nie tylko wymuszają zmianę myślenia na całych społeczeństwach, ale także nowe rozwiązania z zakresu brandingu u specjalistów od marketingu. Świadomi zagrożeń konsumenci zwracają coraz większą uwagę na podejście marek do ekologii, doceniając takie wartości produkcji jak: zeroemisyjność czy zero waste. Reklamodawcy powinni przemyśleć swoje reklamy pod kątem zielonych rozwiązań. Muszą przy tym uważać na ewentualne potknięcia PR-owe spod znaku greenwashingu – współczesny konsument jest bardzo uważny, jeśli chodzi o transparentność działań firm. Szacuje się, że ekomarketing znacznie zyska na popularności.
Podsumowanie
Zmiany w Google Ads z pewnością przebiegną dynamicznie i w sposób nie do końca przewidziany. Rewolucja AI przestanie być zadziwiającą nowością, a stanie się raczej zwykłym narzędziem pracy marketerów. Będą oni nadal musieli weryfikować i monitorować treści przez nią tworzone, by utrzymywać wysoki standard usług. Rok 2024 ma w sobie duży potencjał do zmiany środowiska reklamowego, który zaskoczy wszystkich swoją formą. Personalizacja i automatyzacja staną się kluczowymi elementami tej ewolucji. Warto prognozować i przepowiadać, by dotrzymać kroku nadchodzącym zmianom w kampanii reklamowej Google Ads.
Zostaw komentarz