XXI wiek niezmiennie zaskakuje. W dobie stale rosnącego poziomu cyfryzacji i wiążącej się z tym mgły informacyjnej należy stale mieć pod kontrolą zamieszczane treści. Chodzi tu przede wszystkim o aktualność, ale także autentyczność. Mówiąc z kolei o kontroli treści, ma tu znaczenie zapewnienie w ten sposób użytkownikom właściwego kontentu w jak najlepszej jakości. To wręcz obowiązek przy prowadzeniu strony czy sklepu internetowego. Te działania składają się na zasadę „trzy R”: recycle, repurpose, refresh, którą można z łatwością przełożyć na działania marketingowe, w tym wypadku także, jeśli chodzi o samą treść. Dobra redakcja sprawi, że z łatwością powstanie nowy tekst, który następnie przechodzi transformację, np. ze wpisu blogowego na podcast, co odświeża daną treść i daje jej możliwość na nowe bytowanie w sieci. W ten sposób można zadbać o zrównoważone środowisko swojej witryny.
Jak działa dbałość o środowisko internetowe w recyklingu treści?
Skojarzenia z ochroną środowiska są w wypadku tego pojęcia jak najbardziej słuszne. To dbałość o segregowanie treści oraz starania w kierunku ich ponownego wykorzystania, które polega przede wszystkim na aktualizowaniu tekstów pod różnymi względami. Ma to znaczący wpływ na pozycjonowanie, gdyż i tu liczy się aktualność oraz wartość przekazywanych treści, które mogą coś wnieść dla czytelnika i dzięki czemu znajdzie odpowiedź na swoje zapytanie. Dlatego tekst o aktualnych kierunkach na wakacje i cenach musi być aktualizowany rokrocznie. Podejście do recyklingu zależy od kreatywności twórców, a mogą się naprawdę wykazać, zwłaszcza przy tak prężnie rozwijającym się narzędziom content marketingu. Najczęściej udostępnianymi ponownie treściami są te, które w pewien sposób obalają popularne, ale błędne stwierdzenia, czy poruszające bieżące wydarzenia. Kluczowe są również artykuły oparte na badaniach – tu w postaci statystyk czy też analiz. Znaczącą rolę w tych działaniach będą też odgrywać przyciski – im szybsza możliwość przekazywania i udostępniania, tym lepiej. Dobrym przykładem recyklingu jest odświeżenie treści i zachęcenie użytkowników do nowych aktywności typu zapisanie się do newslettera.
Po co znów korzystać z tych samych treści
Używanie danego kontentu jednorazowo to spory błąd z uwagi na niesłabnącą przydatność, jeśli treść została przyzwoicie zredagowana. Recykling treści nie opiera się jednak na ich powielaniu czy parafrazowaniu. To raczej tworzenie nowych treści na podstawie istniejących już zasobów. W grę wchodzi także ulepszanie artykułów i aktualizowanie ich treści. A trzeba zaznaczyć, że do kontentu zalicza się prawie każdy rodzaj treści, dlatego, jeśli chodzi o aktualizowanie, również trzeba zadbać tu o materiały audio i wideo, a także grafiki. Wymienione składowe są wyjątkowym medium, których treść można bez problemu przerobić i zaktualizować pod inne kanały marketingowe. Warto mieć na uwadze, że recykling to odświeżanie, a nie samo odgrzewanie. Można je przyrównać do dobrego działania na rzecz środowiska… internetowego.
Pomoc botów w aktualizowaniu treści
Crawlowanie to przeszukiwanie zasobów internetu wzbogaconego o nowe i zaktualizowane treści przez roboty wyszukiwarki. Strony, które są aktualizowane na bieżąco, mają szanse na o wiele częstsze odwiedziny przez boty. Dzieje się tak dlatego, że wyszukiwarki wręcz dążą do tego, aby dostarczać jak najświeższych informacji. Jeśli w parze z aktualnością treści idzie ich jakość i wartość mamy przepis na częstsze indeksowanie. Im bardziej przejrzysta architektura strony, tym botom jest łatwiej przeszukiwać dane treści. Z wymienionych wyżej powodów warto by wszystkie treści uprzednio opublikowane były sprawdzane przez twórców i odpowiednio uzupełniane. Wcześniej wykonana praca to wyjątkowy kontent, nad którym już się ktoś napracował i z pewnością szkoda zmarnować ten potencjał.
Nieoceniona pomoc sztucznej inteligencji
Obecny wiek kojarzy się przede wszystkim z rozwojem. Z tej przyczyny, także w dziedzinie marketingu zmienia się podejście do aktualnie stosowanych praktyk. W recyklingu treści pomocna okazać się może AI. Pozytywnie może tu zaskoczyć i tym samym wpłynąć na pracę – zdolność wykonania szybkiego reaserchu w każdej dziedzinie. To także niezawodne narzędzie w dostosowywaniu treści pod daną grupę odbiorców, a także bezpośrednio w formie przekształcania pod formaty używane na innych platformach. Praca z danymi to chleb powszedni działań marketingowych i osiągania z ich pomocą wysokich wyników. Oprócz AI w bacznej analizie przydatne są narzędzia Google – Analytics i Search Console, dzięki którym można z łatwością przejrzeć, co najbardziej interesuje odbiorców w danym momencie.
Czego lepiej unikać w recyklingu
Wśród błędów twórców należy wymienić nieunikalność treści. Nie można tak po prostu przekopiować tekstu i użyć go ponownie. Kontent zawsze trzeba wzbogacać o nowe treści, sprawić, aby czytelnik mógł z tekstu wynieść coś nowego dla siebie i nie poczuć, że to „już było”. Nie zaleca się również używania tych samych treści w dwóch różnych miejscach np. jako wpis w social mediach, a później w postaci bloga. To również „odtwarzanie” 1:1, a przecież każdy kanał komunikacyjny rządzi się własnymi prawami. Istnieją również systemy, które potrafią wykryć duplicate content, dlatego naprawdę nie warto oszukiwać siebie ani czytelników, jako potencjalnych klientów. Z pewnością nie zadziała to na korzyść strony, gdyż takie szybko wychwytywane są przez roboty Google, czego skutkiem jest spadek widoczności witryny. Dodatkowo zawsze warto pamiętać o odpowiedniej korekcie i redakcji, tak aby wypuszczany materiał był dopasowany do danego medium. Brak tych działań może wiązać się z niekonsekwencją i nieodpowiednim dostosowaniem treści. Ostatecznie przy każdym zrealizowanym recyklingu koniecznym jest monitorowanie przeprowadzonych działań i wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Mierzalność wyników i odpowiednia analiza mogą posłużyć w organizacji kolejnych działań.
Plan działań recyklingowych
Wprowadzenie strategii dotyczącej recyklingu wymaga przede wszystkim odpowiedniej organizacji – największy potencjał można wyciągnąć, jeśli będą to świadome i przemyślane działania. Przystępując do nowej strategii treści, trzeba upewnić się, co można wykorzystać ze stworzonych już materiałów. Następnie warto się zastanowić, co jest celem prowadzanych działań. Tutaj można zastanowić się nad zwiększeniem konwersji bądź wprowadzeniem czytelnika w aktualności z danej dziedziny i tym samym zbudowanie autorytetu. Przy reedycji treści na stronie warto zachować pełną spójność – jednakowo jeśli chodzi o jakość i graficzne aspekty witryny. Nie należy też zapominać, by redagowany kontent odpowiednio wypromować – to przecież również jedno z podstawowych działań marketingu. Recykling treści to ciągły obieg – podobnie do tego, jakim jest ten środowiskowy, z tej przyczyny potrzebuje stałych działań i sprawozdań, aby rzeczywiście ten proces miał realny sens.
Nie zapomnij o SEO w recyklingu
Recykling treści można bez przeszkód nazwać efektywną strategią SEO i z pewnością ma on znaczący wpływ na pozycjonowanie stron. Algorytmy Google cenią sobie aktualność wpisów idącą w parze z jakością. Dlatego ważne, by teksty były bieżące. Takie działania mogą podnieść statystyki strony, w tym wzrost wyświetleń, dzięki lepszej widoczności w wyszukiwarce. Bardzo “recyklingowalnym” kontentem są tematy sezonowe – z łatwością można je odświeżyć z roku na rok. Tyczy się to często artykułów poradnikowych, ale nie tylko. Takie treści nazywa się w marketingu evergreenami – to wiecznie żywe tematy, związane przykładowo z przepisami na świąteczne potrawy na blogu kulinarnym czy wyprawką szkolną dla dzieci na nowy rok szkolny. Niektóre tematy są niezwykle odporne na zmiany, jednakże trzeba pamiętać i o tych treściach. Konieczne są regularne poprawki w meta description czy dodatkowa synonimizacja słów kluczowych w treściach. Tutaj mogą okazać się przydatne takie narzędzia jak Google Search Console, Senuto czy Ahrefs. Przy odpowiednim porównaniu wyszukiwań internautów można będzie dobrać nowe, aktualne frazy kluczowe i tym, samym zaktualizować treść danego wpisu właśnie pod ich kątem.
Treść ma znaczenie – SEO i recykling
Często błędnym przeświadczeniem jest to, iż treść nie ma znaczenia – otóż jest całkowicie odwrotnie, przynajmniej dla algorytmów Google. Konkretniej, unikalność tekstu istotnie wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Tutaj wkraczają również działania SEO – tekst musi być napisany pod użytkownika. Dlatego liczy się tutaj wspominana już wcześniej jakość oraz autentyczność publikowanych treści. Z pewnością minęły już czasy keyword stuffingu, czyli upychania słów kluczowych w intencji podniesienia swojej pozycji. W tym wypadku należy znaleźć złoty środek i wyważyć między długością tekstu, a liczbą fraz. Do tego odpowiednia czytelność z zachowaniem nagłówków i powstaje wartościowy kontent, który może zostać doceniony zarówno przez algorytmy Google, jak i użytkowników witryny.
Przechodząc do podsumowania z wszystkich przedstawionych faktów, można stworzyć proste równanie: SEO + recykling = widoczność. Wynik tej składowej to cel wszystkich posiadaczy własnych stron internetowych, chcących znaleźć się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto przy tym dodać, iż nie jest to jednorazowe, a cykliczne działanie – każda treść ostatecznie ulega dezaktualizacji. Odpowiednie działania marketingowe i bieżąca analiza wyników pozwolą sukcesywnie osiągać zamierzone cele właścicielom witryn.
Zostaw komentarz