Święta to czas wzmożonych wydatków. Okres ten dawno przestał się kojarzyć wyłącznie z Mikołajem, pięknie przystrojoną choinką i kolacją wigilijną spędzoną z rodziną. Zapewne pierwsze, co przychodzi wielu z nas do głowy, gdy ktoś wspomni o Bożym Narodzeniu, to zakupowy szał, który ogarnia niemal całe społeczeństwo. W końcu każdy chciałby, żeby jego bliscy otrzymali wymarzone prezenty. Wykorzystują to np. galerie handlowe, oferując liczne przeceny i zniżki. Również właściciele witryn e-commerce powinni odpowiednio przygotować się na okres intensywnych zakupów. Jak jednak skutecznie przyciągnąć klientów do swojego sklepu internetowego?
Analiza i strategia działania
Naszą świąteczną kampanię sprzedażową warto zacząć od przeanalizowania trendów z ubiegłych lat. Podstawa to sprawdzenie, które podstrony i zakładki naszego sklepu zyskały najwięcej odsłon w analogicznym okresie rok czy dwa lata temu. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, jakie kanały sprzedaży oraz promocji najlepiej sprawdziły się w minione święta. Co jeszcze możemy zrobić? Dobrym pomysłem może okazać się zapoznanie z przedświątecznymi wydatkami Polaków – istnieją raporty, które ukazują kształtowanie się wydatków w określonych ramach czasowych. Wykorzystanie tego typu informacji pozwala opracować strategię działania i zaplanować użytkowanie social mediów.
Google Ads oraz social media
Kluczowe może okazać się odpowiednie promowanie swojej działalności w social mediach. Warto przygotować piękną świąteczną oprawę udostępnianych postów – zarówno treści pisane, jak i tematyczne grafiki. Zdecydowanie dobrym pomysłem będzie postawienie na rozbudowane kampanie reklamowe mające trafić do określonych grup klientów. W tym przypadku poleca się wykorzystanie platformy Google Ads. Doskonale sprawdzi się przy tym remarketing, czyli docieranie do osób, które odwiedziły już naszą stronę, lecz nie dokonały zakup, a także lookalike, czyli kierowanie przekazu do grupy osób o charakterystyce podobnej do naszych dotychczasowych klientów. Z pewnością warto też udostępniać treści tematyczne – zwłaszcza wszelkiego rodzaju poradniki i zestawienia najlepszych pomysłów na prezent.
Jak zwiększyć sprzedaż?
W celu zwiększenia przedświątecznej sprzedaży należy zastosować kilka prostych środków i technik. Podstawę stanowi przecenianie produktów, które mogą stanowić doskonały prezent. Oczywiście w teorii podarować pod choinkę można niemal wszystko, jednak w praktyce istnieje określona grupa produktów, która w oczach konsumentów idealnie nadaje się na bożonarodzeniowy podarunek. Są to m.in. skarpetki i krawaty, swetry, kosmetyki, a także świeczki zapachowe oraz zestawy herbat lub kaw. Jeżeli nasz sklep oferuje tego typu asortyment, to właśnie na nim warto skupić działania marketingowe. Przydatne mogą okazać się techniki upsellingu oraz cross-sellingu. Pierwsza z nich skupia się na zwiększaniu wartości na jednym produkcie poprzez proponowanie użytkownikom droższych rozwiązań. Przykładowo sugeruje się zakup bardziej rozbudowanych wersji konkretnego produktu. Z kolei cross-selling polega na oferowaniu innej opcji, która łączy się z inicjalnym obiektem zainteresowania. Przykładowo klient kupujący telewizor może nabyć także zestaw stereo czy dedykowaną klawiaturę, która ułatwi korzystanie z funkcji smart.
Rabaty za polecenia oraz upominki
Warto zadbać także o to, by prowadzony sklep znakomicie prezentował się w oczach konsumentów. W końcu nie każde działanie marketingowe musi przynosić bezpośrednią, wymierną korzyść. Klienci, którym zaoferuje się niewielki świąteczny upominek, z pewnością spojrzą przychylniejszym okiem na nasz asortyment. Oczywiście tego rodzaju podarunek powinien być dołączany wyłącznie do zamówień o wartości przekraczającej określoną kwotę. Dobrym pomysłem może okazać się także zaoferowanie darmowej wysyłki tudzież nieodpłatne zapakowanie produktu w ozdobny świąteczny papier. Konsumenci uwielbiają tego typu drobnostki.
Popularne w branży e-commerce jest również oferowanie rabatów za polecenie naszego sklepu innym konsumentom. Metoda działania jest prosta. Wystarczy przygotować link afiliacyjny dla klientów, którzy następnie podsyłają go swoim znajomym. Jeśli ktoś przy pomocy tego typu linku wejdzie na stronę, a następnie zakupi jakiś produkt, to dzieląca się nim osoba zyskuje rabat na kolejne zakupy. W ten sposób zwiększa się bazę klientów.
Przygotowanie swojego sklepu na świąteczny szał zakupów może być czasochłonne i kosztowne. Istnieje w końcu ogrom środków, technik i metod, które możemy zastosować, by dotrzeć do nowych klientów. Zdecydowanie warto jednak dostosować prowadzone działania marketingowe do specyfiki tego wyjątkowego okresu. Często okazuje się bowiem, że grudzień to najbardziej dochodowy miesiąc dla wielu firm z branży e-commerce.
Chcesz być na bieżąco z trendami?
Zostaw komentarz