SEO to nieustanne zmiany, aktualizacje i dynamiczny rozwój. To, co niegdyś zapewniało stronom wysokie pozycje w wyszukiwarce, dzisiaj może nie wpływać wystarczająco na widoczność w wynikach wyszukiwania. Aby skutecznie konkurować w sieci, warto znać wszelkie nowości i kierunki rozwoju branży. Nowy rok niewątpliwie niesie kolejne zmiany, można być pewnym, że pozycjonowanie wejdzie na jeszcze wyższy poziom. Jakie trendy będą wpływać na optymalizację witryn w Google w 2024 roku?
Wpływ sztucznej inteligencji na pozycjonowanie
Coraz więcej specjalistów przekonuje się, że wykorzystanie sztucznej inteligencji pomaga w udoskonalaniu strategii SEO. AI prowadzi bowiem do automatyzacji wielu zadań – od analizy konkurencji, przez odpowiedni dobór słów kluczowych, aż po planowanie i optymalizację treści. Kluczową rolę w tym zakresie odgrywają narzędzia generujące teksty i grafiki. Jednym z nich jest Chat GPT, który zostaje nieustannie ulepszany, aby spełniać wymagania użytkowników. Pojawiają się również jego konkurenci, jak Google Bard, wykorzystywany do usprawniania algorytmów. Ponadto sztuczna inteligencja zapewnia bardziej spersonalizowane wyniki wyszukiwania, lepsze rozumienie kontekstu i szybsze wykrywanie spamu czy linków niskiej jakości. Co więcej, już teraz warto przygotować się na nadejście Search Generative Experience, czyli funkcji, która ma stać się uzupełnieniem istniejącej już wersji wyszukiwarki. SGE łączy wyniki zasilane przez sztuczną inteligencję z odpowiedziami na zapytania w Google. W Polsce ta funkcja nie jest jeszcze dostępna, ale warto obserwować rozwój tej technologii.
EEAT, czyli wzrost roli doświadczenia w tworzeniu treści
EAT, czyli Expertise – fachowość, Authoritativeness – autorytet, Trust – zaufanie to najważniejsze fundamenty służące do oceny jakości treści przez algorytmy wyszukiwarki. Pojawiła się jednak aktualizacja zmieniająca akronim na EEAT, gdzie dodatkowe „E” reprezentuje Experience – doświadczenie. W 2024 roku te 4 filary będą niezwykle istotne. Niegdyś na stronach WWW miały pojawiać się treści tworzone przez ekspertów mających autorytet w konkretnej dziedzinie, prezentując informacje godne zaufania internautów. Obecnie rośnie znaczenie osobistego doświadczenia autora przygotowującego teksty i inne materiały online.
Answear Engine Optimization jako przyszłość pozycjonowania
Przewiduje się, że w 2024 roku strategie SEO ewoluują w kierunku dostarczania bezpośrednich i precyzyjnych odpowiedzi na pytania użytkowników. Ta nowa praktyka koncentruje się na optymalizacji treści tak, aby były one ściśle powiązane z zapytaniami pojawiającymi się w wynikach wyszukiwania. AI, chatboty i inteligentni asystenci zmienili sposób, w jaki internauci znajdują interesujące ich informacje. Odbiorcy chcą natychmiastowych wyników, bez konieczności nadmiernego otwierania stron internetowych. Dlatego ciekawą strategią może okazać się wdrożenie w tekstach formatu pytań i odpowiedzi.
Optymalizowanie treści w Social Mediach
Obecnie coraz większa grupa użytkowników sieci korzysta z mediów społecznościowych w celu pozyskania informacji na temat produktów, które chcą kupić, szczególnie tych z polecenia influencerów. Szukają przy tym porad i opinii od „prawdziwych ludzi”. Dlatego Social Media stają się realną konkurencją dla tradycyjnych wyszukiwarek, a co za tym idzie, strategie SEO obejmują także platformy, takie jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok. Aby wykorzystać ten trend w 2024 roku, warto zatem zadbać o adekwatną optymalizację postów pod kątem słów kluczowych, tworzyć treści odpowiadające na popularne zapytania w branży oraz umieszczać publikacje zarówno rozrywkowe, jak i edukacyjne. Obecnie coraz popularniejsze stają się bowiem tzw. wpisy problemowe rozstrzygające dylematy użytkowników. Internauci, poszukując konkretnego rozwiązania, oczekują od wyszukiwarki zapewnienia instynktownego dotarcia do odpowiedzi. Dlatego jako właściciel witryny warto zastanowić się, czy dany produkt jest kluczem do poznania przyczyny problemu odbiorców i umieścić w opisie informację na ten temat.
Zero Click Searches – rewolucja w wynikach wyszukiwania
Według badań specjalistów, wiele wyszukiwań w Google kończy się bez kliknięcia w poszczególną stronę internetową. Dlaczego tak się dzieje? Otóż wiele informacji można uzyskać już na stronie wyników wyszukiwania bez konieczności odwiedzania żadnej witryny. Trend Zero Click Searches jest ściśle powiązany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz funkcji „featured snippets”, czyli polecanych fragmentów z odpowiedzią na pytanie wpisane w wyszukiwarce przez użytkownika, pojawiających się na samej górze strony. Google prezentując cząstkowe informacje bezpośrednio w SERP-ach, stara się zaspokoić potrzeby internautów szybko i efektywnie. W ten sposób stawia jednak wyzwania przed właścicielami stron, którzy uzależniają sukces witryny od liczby odwiedzin. Dlatego, aby nie stracić na tej nowej tendencji, warto w 2024 roku zadbać o optymalizację dla „featured snippets”, czyli tworzyć treści, które mają szansę pojawić się na tzw. pozycji 0. Ważne również będzie pozycjonowanie lokalne poprzez potwierdzenie danych o lokalizacji na różnych platformach, a także wykorzystanie rozbudowanych fraz, które odpowiadają na bardziej złożone pytania odbiorców.
W świecie SEO adaptacja do zmiennych algorytmów jest nieunikniona. Dynamika rynku sprawia, że strategie, które kiedyś przynosiły wyniki, dziś mogą tracić na skuteczności. W przewidywania na 2024 rok podkreśla się rolę sztucznej inteligencji jako pomocnika w udoskonalaniu taktyk SEO. Aby efektywnie konkurować w sieci, ważne jest jednak nie tylko poznanie najważniejszych trendów, ale i wdrożenie oraz nieustanne śledzenie nowych tendencji mających realny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.
Zostaw komentarz