Wezwanie do działania (ang. Call To Action) sprawia, że użytkownicy chętniej podejmują interakcję z daną stroną internetową. Co więcej, to Ty jako właściciel witryny decydujesz, do jakiego rodzaju akcji chcesz nakłonić odwiedzającego. Weź jednak pod uwagę, że CTA mogą mieć różną skuteczność, a więc odmiennie konwertować.
Dlaczego CTA jest tak ważne?
Dane na temat zachowania użytkowników i wpływu CTA na podjęcie akcji pokazują, że jeśli odbiorca otrzyma sugestię, co może na danej stronie zrobić, to chętniej wykona działanie. W ten sposób ułatwiasz mu bowiem podjęcie decyzji, w którym kierunku podąży.
Nie przesadzaj jednak z ilością różnorodnych przycisków Call To Action, aby użytkownik się nie pogubił. Możesz, oczywiście, zaproponować kilka alternatywnych ścieżek. Postaraj się jednak wyróżnić wówczas ten krok, na którym najbardziej Ci zależy. Inną opcją jest też umieszczenie kilku CTA, które będą wzywać do wykonania tego samego działania. Możesz przetestować różne możliwości. Uważaj jednak, aby nie być ani zbyt nachalnym, ani za mało konkretnym.
Na wielu stronach sprzedażowych brakuje jakichkolwiek wezwań do działania. To spore przeoczenie, ponieważ nie pozwala w pełni wykorzystać marketingowego potencjału witryny. Nie rób tego błędu!
Forma i treść Call To Action – przykłady
Skuteczność wezwania do akcji zależy od wielu czynników. Na pewno nie wystarczy po prostu umieścić gdzieś przycisku i oczekiwać, że jakoś to będzie. Warto poświęcić więcej czasu na stworzenie naprawdę przekonującego CTA.
Zastanów się nad formą i treścią, których użyjesz, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia i zapisania się na Twoją listę mailingową, obejrzenia instruktażowego wideo czy dokonania zakupu.
Pamiętaj, że aby Twoje wezwanie było skuteczne, musi być spójne z pozostałymi treściami na stronie. Zadbaj o kolorystykę, jak i o jakość tekstu.
CTA niech będzie również jednolite wewnętrznie. Powinno stanowić po prostu przekaz zintegrowany na poziomie formy i treści. Jeśli Twoje Call To Action zawiera zabawną grafikę, to np. nie stosuj zwrotów typu „Pan” i „Państwo”, tylko pisz na „Ty”. Niech wszystko do siebie pasuje!
Staraj się nie przesadzać z długością komunikatu. Oczywiście, warto opisać korzyści, które użytkownik osiągnie, wykonując pożądaną przez Ciebie akcję. To jednak dobrze jest zrobić nie w samym przycisku, a gdzieś powyżej niego, np. w treści oferty czy wpisu (zależnie od tego, gdzie chcesz swoje wezwanie do działania umieścić).
Samo CTA musi być krótkie, ale jednocześnie dobrze jest nadać mu odpowiednią wielkość tak, aby każdy je zauważył. Uwagę zwracają także dane liczbowe, procenty, przekreślenia i inne znaki. Jeśli pozwala na to charakter strony i działalności, możesz pokusić się o użycie emojis, czyli piktogramów wyrażających emocje.
Co zrobić, aby Twoje Call To Action osiągało jeszcze lepsze rezultaty? Spróbuj zastąpić standardowo używany tryb rozkazujący oznajmującym (w pierwszej osobie liczby pojedynczej). Przykład: zamiast „Obejrzyj wideo” napisz „Oglądam wideo”, a zamiast „Pobierz e-booka” – „Pobieram”. Możesz też dorzucić słowo, które będzie ponaglać do wykonania danej czynności, np. „teraz”. Zasugeruj, że oferta jest ograniczona czasowo albo ilościowo.
Jeżeli to pasuje do charakteru Twojej działalności, możesz spróbować gier słownych lub użycia zwrotów nietypowych. Wykorzystaj potencjał swojej strony. Wyróżnij się za pomocą kreatywnego Call To Action, dzięki któremu użytkownik nie będzie Ci w stanie odmówić.
Adresat, czyli Twoja grupa docelowa
Kiedy konstruujesz komunikat, a takim jest przecież Twoje wezwanie do działania, nie możesz pominąć swojej grupy docelowej. Zastanów się, jaka forma CTA będzie najbardziej odpowiednia dla Twoich odbiorców. Nie twórz przekazu dla wszystkich, ponieważ tego typu zabiegi zwykle nie przynoszą pożądanego rezultatu.
Twoja grupa docelowa na pewno posiada jakieś cechy charakterystyczne, które pomogą Ci spersonalizować wezwanie. Przeanalizuj dane na temat obecnych klientów i poszukaj elementów wspólnych. To pomoże Ci stworzyć skuteczne CTA, ale też inne komunikaty, które będą lepiej sprzedawać.
Rodzaje Call To Action
Jeżeli brakuje Ci pomysłów na własne wezwanie do działania, zapoznaj się z możliwościami umieszczonymi poniżej. Istnieją różne rodzaje CTA, które mogą Cię zainspirować. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby wymyślić zupełnie nowe treści zachęcające do wykonania akcji.
Call To Action nie musi być standardowym formularzem zapisu. Za pomocą dobrze skonstruowanych wezwań, możesz przeprowadzić odbiorcę przez kolejne etapy lejka sprzedażowego i sprawić, że z większym prawdopodobieństwem skorzysta z Twojej oferty, a nie tylko zapisze się do newslettera.
Zaplanuj ścieżkę, którą chciałbyś, aby użytkownik podążył. Nim zaczniesz sprzedawać spraw, by potencjalny klient poznał Twoją firmę i zdążył jej zaufać. W tym celu możesz przygotować wideo, które krótko przedstawi przedsiębiorstwo. Odpowiedz w nim na pytanie, jakie problemy użytkownika jesteś w stanie rozwiązać. Na tym etapie niech CTA zachęca do odtworzenia filmu.
Kolejnym krokiem może być już zachęcenie do zapisu na Twoją listę mailingową. Musisz jednak zaprezentować użytkownikowi korzyści, które będzie z tego miał. W zależności od branży, możesz regularnie dostarczać swoim subskrybentom odpowiedzi na najbardziej nurtujące ich pytania. Od razu po zapisie możesz przesłać odwiedzającemu e-booka z darmową porcją wiedzy. Tutaj Call To Action powinno pojawić się, oczywiście, przy zapisie do bazy. Pamiętaj również o tym, aby nie pominąć go w samych wiadomościach e-mailowych. Jest to dobre miejsce, aby zaktywizować użytkownika, tym bardziej, że ci, którzy już zapiszą się do Twojej bazy, są osobami zainteresowanymi tematem. Inaczej niż ci, którzy tylko weszli na stronę i nie wykonali później żadnego działania.
Odmienne CTA pojawi się przy okazji udostępnienia użytkownikowi kuponu rabatowego. Może on otrzymać go w wiadomości prywatnej. Dobrą opcją jest też stworzenie okazji dla wszystkich odwiedzających i udostępnienie jej na stronie internetowej. Umieść wówczas wezwanie, które skłoni do skorzystania z promocji. Tu możliwości jest naprawdę wiele i można poeksperymentować z formą wezwania. Przedstaw swoją ofertę tak, aby była wręcz niemożliwa do odrzucenia. Niech użytkownik poczuje, że nie korzystając z okazji, wiele traci. Przykładowo zamiast jednego stwórz dwa przyciski. Na pierwszym napisz: „Tak, chcę rabat”, a na drugim „Nie korzystam”. Kto chciałby stracić takie profity?
Call To Action pomaga również zebrać opinie na temat oferty lub poszczególnych działań. Zaproponuj użytkownikom, uczestniczącym w webinarze, czytającym Twoje artykuły albo korzystającym z Twoich produktów, aby napisali kilka słów od siebie. W zamian zaproponuj im zniżkę lub coś innego, co ułatwi im rozwiązanie dowolnej kwestii związanej z Twoją branżą i obszarem ich zainteresowań.
Twoje CTA może być niewyszukane i wcale niepowiedziane, że nie będzie wówczas skuteczne. Możesz jednak zadbać, aby było jeszcze lepsze. Urozmaicaj swoje wezwania do działania, stosując różne hasła i grafiki. Dzięki temu przyciągniesz cenną uwagę odbiorców. Masz na to tylko kilka sekund, bowiem tyle czasu zajmuje im zdecydowanie, czy warto dłużej pozostać na stronie.
Gdzie stosować wezwanie do działania?
Wezwania do działania mogą, a nawet muszą, być stosowane w różnych miejscach. Podstawowe umiejscowienie to, oczywiście, strona internetowa. Zadbaj o to, aby nie zabrakło na niej CTA. Jeśli chodzi o konkretną lokalizację przycisków w witrynie, to na pewno warto umieścić wezwanie w jej górnej części. Dzięki temu, jeszcze zanim użytkownik zdecyduje się przewinąć stronę internetową, zauważy pierwszą ścieżkę, którą będzie mógł podążyć.
Wybieraj miejsca dobrze widoczne, ponieważ tam łatwiej będzie Ci przykuć uwagę użytkowników. Mimo wszystko jednak nie zapomnij umieścić CTA także we wpisie blogowym czy pod nim. Tam będziesz mógł zaproponować odbiorcy dalsze działania, które wykona po przeczytaniu tekstu. Warto zagospodarować to miejsce, ponieważ osoba, która zapoznała się z artykułem, jest o wiele bardziej wartościowa niż ta, która tylko weszła na stronę. Zadbaj o to, aby wiedziała, co jeszcze może zrobić na Twojej witrynie: co ciekawego przeczytać dalej, gdzie otrzymać darmowe materiały czy zapisać się do newslettera, w którym powiadomisz ją o najnowszych wpisach.
Poza stroną internetową na pewno wykorzystujesz również inne kanały komunikacji. W nich także umieszczaj wezwania do akcji. Niech pojawią się one w mediach społecznościowych, w wysyłanych przez Ciebie wiadomościach oraz na tak zwanych landing page’ach (czyli stronach stworzonych specjalnie po to, aby użytkownik wszedł w konkretną interakcję). Poza tym umieść też CTA przy swojej ofercie. Niech użytkownik poczuje się zachęcony do zakupu.
Jeśli sprzedajesz produkty za pośrednictwem sklepu internetowego, możesz stworzyć specjalne powiadomienie kierowane do osób, które powrzucały rzeczy do koszyka zakupowego, ale nie opłaciły transakcji. Wezwij je do działania! Niech dokończą swoje zakupy. Inaczej mogą po prostu o nich zapomnieć.
Umiejscowienie a odbiór przekazu
To, w jakiej lokalizacji umiejscowiłeś wezwanie do działania, ma duże znaczenie. Badania pokazują, że w zależności od tego, gdzie znajduje się przycisk czy inny element, który ma skłonić użytkownika do interakcji, jego skuteczność może być bardzo różna.
Dobrze przemyśl więc, gdzie umieścisz CTA. W Internecie możesz znaleźć pomocne raporty na przykład na temat tego, w których miejscach ludzie skupiają wzrok, przeglądając strony internetowe. Analitycy badają ruchy gałek ocznych, dzięki czemu wiemy, które elementy mogą przyciągać uwagę, a które raczej w tym nie pomagają. Wyniki obserwacji naukowych uświadamiają też, że odbiór danych na skutek wprowadzania nowych technologii ulega zmianom. Obecnie częste jest np. skanowanie artykułu, sprawdzanie jego długości i sposobu formatowania treści nim jeszcze zacznie się czytać.
Jak stworzyć konwertujące CTA?
Skąd brać pomysły na skuteczne wezwanie do działania? Inspirację można znaleźć tak naprawdę wszędzie. Staraj się myśleć nieszablonowo, obserwuj, jakie rozwiązania na swoich stronach internetowych czy w newsletterach zastosowali inni. Nie musisz polegać na sposobach konkurencji. Także i rozwiązania z innych branż możesz spróbować przełożyć tak, aby były odpowiednie dla Twojego biznesu.
Swoje pomysły wzbogać o sprawdzone metody, które zwiększają konwersję. Są to między innymi:
- stosowanie jednego mocnego argumentu zamiast kilku mniejszych,
- ograniczenie czasowe oferty, do skorzystania z której zachęcasz,
- zasugerowanie w sposób kreatywny, ale nienachalny, że nieskorzystanie z propozycji będzie ze szkodą dla odbiorcy.
Podsumowanie
Call To Action to jeden z tych elementów, które mogą skutecznie zwiększyć konwersję na Twojej stronie internetowej, w wiadomościach prywatnych czy w mediach społecznościowych. Nie wahaj się ich użyć!
Jeśli masz już takie przyciski, to zastanów się nad tym, w jaki sposób można je jeszcze ulepszyć. Może zmień kolory na żywsze, zadbaj o grafikę. Może w warstwie tekstowej warto nad czymś jeszcze popracować. Często niewielka zmiana pociąga za sobą lawinę innych, dobrych efektów.
Testuj różne przekazy i umiejscowienia, aby wiedzieć, które rozwiązania cieszą się największym powodzeniem wśród Twoich odbiorców. Powodzenia!
Polub nas na Facebooku, aby nie przegapić nowych możliwości.
Zostaw komentarz