Prowadząc własną stronę internetową lub fanpage na Facebooku, możesz korzystać z wielu możliwości zarobku. Jedną z metod czerpania zysków z własnych kanałów komunikacji jest afiliacja, czyli zarabianie za pośrednictwem programów partnerskich.
Czym jest afiliacja?
Część marketerów, zamiast nawiązywać jednorazową współpracę z markami lub sprzedawać własne produkty, decyduje się na polecanie towarów innych. Dzięki prostym narzędziom to naprawdę wygodny sposób zarabiania.
Marketing afiliacyjny jest formą, w której reklamodawca płaci wielu drobnym partnerom za wypromowanie produktu, akcji lub usługi. Współpraca odbywa się za pośrednictwem portalu, który nalicza wynagrodzenie za osiągnięcie określonego celu.
Oczekiwanym przez reklamodawcę rezultatem jest najczęściej doprowadzenie do zakupu produktu czy usługi. Jeśli ktoś nabędzie daną rzecz z Twojego polecenia, otrzymujesz prowizję lub ustaloną wcześniej kwotę. Zamiast zwiększenia sprzedaży celem może być też skłonienie użytkowników do założenia konta w określonym serwisie czy do wypełnienia formularza. Podobnie mogą różnić się formy rozliczenia, dlatego ważne jest, aby dokładnie przeczytać regulamin portalu, na którym chcesz zarabiać.
W jaki sposób promować produkty?
Partnerzy promują artykuły reklamodawcy za pośrednictwem własnych kanałów marketingowych. Mogą być nimi blogi, strony internetowe, ale też konta w mediach społecznościowych. Liczy się strategia i dobór produktu do grupy docelowej.
Jeżeli masz już własną stronę i społeczność skupioną wokół danego tematu, to spróbuj znaleźć usługi związane z tą branżą. Na pewno istnieje program afiliacyjny, do którego będziesz mógł dołączyć, aby promować akcje ze swojej dziedziny. Jeśli natomiast chciałbyś zacząć działać w afiliacji, ale nie masz jeszcze swoich kanałów, to zastanów się nad tym,
co chcesz reklamować.
Najpierw wybierz tematykę, w której będziesz się dobrze czuł, i o której będzie Ci się dobrze pisało. Pamiętaj jednak, aby zwrócić uwagę na konkurencję (jeśli jest duża, może być Ci trudno się wybić). Następnie przystąp do rozwijania swoich kanałów marketingowych. Musisz jednak pamiętać, że jest to czasochłonne, a efekty nie przyjdą od razu. Staraj się rozwijać content i pamiętaj, aby dopasować medium do grupy odbiorców i branży.
Forma kreacji reklamowej
Skąd wiadomo, że klient pochodzi od Ciebie? Od reklamodawcy otrzymujesz specjalny kod śledzący. Dzięki temu widać, że dany użytkownik wszedł na stronę z produktem, korzystając z Twojego unikalnego linku. W „ciasteczkach” na komputerze tej osoby zostaje zapamiętane, że trafiła na stronę reklamodawcy dzięki Twojemu poleceniu. Od tej pory nie ma znaczenia, czy ten użytkownik kupi produkt od razu, czy po namyśle, za kilka dni. Po dokonaniu transakcji system naliczy prowizję odpowiedniemu partnerowi.
Aby polecić innym produkt, możesz podlinkować go bezpośrednio w tekście. Możesz też ustawić banner ze swoim linkiem partnerskim. Dodatkowo, jeśli jesteś specjalistą w danej dziedzinie marketingu, wykorzystaj to. Promuj swój content w mediach społecznościowych, zaprezentuj produkty w AdWords. Nie zapomnij o pozycjonowaniu i tworzeniu treści, które będą przyciągać ludzi na Twoją stronę.
Czy na afiliacji da się zarobić?
Podstawą skutecznego zarabiania na afiliacji jest wiedza marketingowa i odpowiednie narzędzia. Trzeba wzbudzać zainteresowanie i zaangażowanie odbiorców za pomocą treści dobranych do różnych kanałów.
Promuj content w mediach społecznościowych. Na stronie internetowej publikuj wpisy, w których polecasz zakup jakiegoś produktu. Powinieneś też zadbać o pozycjonowanie danego wpisu, jak i całej strony internetowej. Dzięki temu nawet po upływie roku czy dwóch ktoś nadal będzie mógł kupować z Twojego linku.
Warto przetestować afiliację chociażby jako dodatkowe źródło dochodu. Jeśli masz stronę, która jest chętnie odwiedzana i codziennie notujesz dużą liczbę odwiedzin, to raz na jakiś czas możesz polecić produkt związany z tematyką strony. Oczywiście, aby nie stracić na wiarygodności, nie zapomnij napisać, że masz korzyść z tego, że ktoś kupi go z Twojego linku. Poza tym staraj się polecać towary czy usługi, które sam przetestowałeś i wiesz, że są naprawdę dobre. Inaczej możesz stracić zaufanie swoich czytelników.
Modele rozliczeń i rodzaje produktów
Jak już wspomnieliśmy, w działaniach afiliacyjnych możliwe są różne modele rozliczeniowe. Wiele zależy tu od produktu i samego programu partnerskiego. Najbardziej popularne systemy rozliczeń to jednak: prowizja za wykonaną sprzedaż (PPS) lub płatność za kliknięcie (PPC). Są też prowizje lub płatności za leady, czyli np. nowego subskrybenta, potencjalnego nabywcę lokaty bankowej czy kolejnego partnera programu afiliacyjnego.
Druga sprawa to kwestia produktów, które promujesz. Możesz wybrać usługi, jak i dobra fizyczne. Jeśli wolisz, zachęcaj do skorzystania z abonamentu czy kupienia karnetu. Proponuj udział w pozytywnych akcjach. Opcji jest naprawdę wiele.
Podsumowanie
Afiliacja to dobry sposób zarobku dla tych, którzy są w stanie wytrwale budować swoje kanały komunikacji. Nie jest to zabawa na jeden wieczór, ale jeśli poświęcisz czas, to programy partnerskie mogą stać się dla Ciebie ważnym źródłem dochodu.
Chcesz otrzymywać więcej inspiracji i wartościowych materiałów?
Śledź nas na Facebooku!
Zostaw komentarz