W obecnych czasach dostępność informacji i czas potrzebny na ich zdobycie, są bardzo ważne. Znaczna część wyszukiwanych haseł wpisywana jest w pośpiechu, kiedy dany użytkownik chce uzyskać odpowiedź szybko, bez przechodzenia przez kilka lub kilkanaście odnośników – Google to rozumie i właśnie dlatego powstała tzw. pozycja zero. Nie jest to jednak coś nowego, pierwsze algorytmy zajmujące się tego rodzaju przedstawianiem informacji zostały stworzone już w 2016 roku, choć na początku odpowiadały tylko wynikom wyszukiwania po angielsku. W dniu premiery zostały rozszerzone jeszcze o kilka języków, w tym również Polski. Pozycja zero znana jest również pod nazwą Direct Answers, a hasła, na jakie reaguje to głównie: co to jest, kto, dlaczego, kiedy, ile, jak, czyli najprostsze pytania, które wymagają szybkiej i treściwej odpowiedzi.
Czym jest pozycja zero?
Pozycja zero wyświetla się na początku wyników wyszukiwania w przeglądarce, pozwalając użytkownikowi na szybkie zdobycie informacji, bez konieczności zaglądania na daną stronę i wyszukiwania w tekście konkretnego fragmentu o tym, co go interesuje. Poszukiwane dane znajdują się w małej ramce, dotyczy to również takich podstawowych zapytań jak pogoda, kursy walut czy lokalizacja konkretnego obiektu. Termin ten występuje także pod nazwą „P0”.
Jak wejść na pozycję zero?
Aby znaleźć się na pozycji zero, strona musi być bogata w klarowne i rzetelne odpowiedzi, przedstawione w prosty sposób tak, aby definicje trafiały do każdego użytkownika. Powinny być krótkie i odnosić się do wcześniej wymienionych zwrotów. Ponadto konieczne jest, aby witryna miała w sobie odpowiednie frazy, słowa kluczowe, a także pytanie w adresie URL. Tekst powinien zawierać grafikę, która będzie powiązana z frazą kluczową i pośrednio odpowiadała na zadane pytanie. Pojawienie się strony na pozycji zero nie jest jednak obowiązkowe, nie trudno jest zablokować tę opcję, wystarczy zastosować odpowiednie kody, takie jak: nosnippet, data-nosnippet, a także max-snippet w odpowiedniej konfiguracji.
Wady i zalety pozycji zero
Zdecydowanie jedną z największych zalet pozycji zero jest fakt, że wyświetla się ona na szczycie przeglądarki, nawet nad reklamami. Gwarantuje to, że użytkownik, chociażby zwróci uwagę na nazwę witryny, która dostarczyła mu potrzebną w danym momencie wiedzę i być może utkwi mu ona w pamięci. Według założenia dzięki temu rozwiązaniu wzrośnie również ruch i popularność strony, co będzie wiązało się z rosnącymi przychodami. Zwiększa to również autorytet, który buduje się w internecie – im więcej tekstu wyświetlać się będzie na pozycji zero, tym silniejszy będzie to wyznacznik tego, że znajdują się tam również inne, rzetelne, wyczerpujące temat treści.
Choć pozycja zero ma wiele korzyści, które docenią zarówno właściciele stron, jak i użytkownicy internetu, to niestety posiada również swoje wady. Jeśli Direct Answers całkowicie zaspokoi potrzeby osoby wpisującej zapytanie w przeglądarkę, istnieje nikłe prawdopodobieństwo, że przejdzie na stronę, aby dowiedzieć się więcej. W związku z tym wskaźnik CTR (Click Through Rate) znacznie spadnie, choć badania wykazały, że wbrew pozorom nie dzieje się to często. Zjawisko, które nazywane jest „Zero click searches” odczuwane jest jednak szczególnie mocno przez witryny znajdujące się poniżej pozycji zero.
Czy w takim razie warto starać się o wyświetlanie swoich treści na P0? Owszem, warto. Przede wszystkim z uwagi na korzyści, trzeba jednak pozostać czujnym i w razie odnotowywania zmniejszonej popularności strony, zastosować tagi, które skutecznie zablokują tę opcję. Google w coraz większym stopniu dąży do poszerzenia funkcjonalności swoich narzędzi oraz ułatwienia przepływu informacji, więc warto śledzić rozwój nowych rozwiązań, aby efektywnie je wykorzystywać.
Direct Answers a futured snipped – różnice
Direct Answers i Futured Snipped to pojęcia, które często występują w języku SEO (Search Engine Optimization). Oznaczają mniej więcej to samo, odróżnia je właściwie tylko jedna kwestia. Pytania użytkowników w dużej mierze wcale nie są takie oczywiste, nie da się na nie odpowiedzieć krótko, w jednym zdaniu. FS to dłuższy fragment o długości około 40 słów, w którym zawarta jest odpowiedź na zadane pytanie, a ponadto na dole tabeli znajduje się link, który przekieruje do danej witryny, skąd pochodzi ten tekst. DA, skupia się na pytaniach, frazach prostych, takich jak „Królowa Elżbieta wiek” i tym podobnych, w tym wypadku nie zawiera już żadnego linku do konkretnej strony, a jedynie samą suchą informację.
Potrzebujesz pomocy?
Zostaw komentarz