Firmom działającym na rynkach lokalnych o wiele bardziej zależy na dotarciu do klientów w ich obrębie, niż do konsumentów z innych części kraju. Stąd też różnice w podejmowanych przez nie działaniach marketingowych – także tych realizowanych w sieci. Pozycjonowanie lokalne pomaga osiągnąć w tym obszarze wyznaczone cele, jednak musi zostać prawidłowo przeprowadzone i powinno podlegać optymalizacji, aby utrzymać osiągnięte rezultaty.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to czynności z zakresu SEO, które ukierunkowane są na zwiększenie widoczności strony dla zapytań związanych z rynkiem regionalnym. Mogą więc dotyczyć miejscowości lub być nastawione na nieco szerszy obszar, np. województwa. W słowach kluczowych dobieranych do tego typu działań najczęściej pojawiają się nazwy miast, w których funkcjonują przedsiębiorstwa. Za pomocą tego rodzaju pozycjonowania, osoby szukające konkretnych usług lub produktów w danym miejscu mogą szybko znaleźć informacje na temat oferujących je firm.
Co ważne, w przypadku wyszukiwania konkretnych słów kluczowych, użytkownicy wcale nie muszą dopisywać nazwy miasta. Dzięki geolokalizacji otrzymują trafne wyniki z okolicy, w jakiej się znajdują. Jednak tak jak w przypadku standardowego pozycjonowania, lokalne musi brać pod uwagę czynniki rankingowe i zmiany w bieżących aktualizacjach algorytmu. Oznacza to m.in. właściwą optymalizację strony pod kątem treści, wydajności czy budowy. Niezbędne jest więc jej odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, a także modyfikacja stosowanych metatagów i nagłówków.
Firmy, które powinny rozważyć ten typ pozycjonowania
Ze względu na charakterystykę pozycjonowania lokalnego, jest ono skierowane przede wszystkim do przedsiębiorstw, które funkcjonują na niewielkim obszarze. Z tej metody najwięcej korzyści wyniesie z pewnością sektor usługowy. Firmy z branży gastronomicznej, zakłady kosmetyczne, fryzjerskie, warsztaty czy przedsiębiorstwa budowlane działają w sposób umożliwiający efektywne wykorzystanie pozycjonowania na rynki lokalne. Nie powinny przy tym pomijać żadnych możliwości prezentacji w sieci, np. za pomocą wizytówki Google Moja Firma. Każdorazowo podstawą jest jednak szczegółowa analiza strony, działań konkurencji i celów, jakie zostały wyznaczone w zakresie pozycjonowania. Pomoże to opracować efektywną strategię, która przyniesie optymalne korzyści.
Aby w jej ramach uzyskać najlepsze wyniki, trzeba podjąć odpowiednie działania zarówno on-site, jak i off-site. Do tych pierwszych zaliczamy nie tylko zastosowanie odpowiednio dobranych słów kluczowych, ale także wszelkie rozwiązania mające na celu ułatwić potencjalnym klientom trafienie do siedziby firmy. Należy do nich np. zamieszczenie dokładnego adresu i danych kontaktowych, a także dodanie znacznika Map Google. W drugim typie działań zdecydowanie największą wartość przypisuje się linkowaniu zewnętrznemu. Można także postawić na udzielanie się na lokalnych forach oraz zachęcanie dotychczasowych klientów do pozostawiania pozytywnych opinii.
Zalety pozycjonowania lokalnego
Małe firmy rządzą się nieco innymi prawami niż korporacje. Ich głównym celem jest dotarcie do jak największej liczby klientów na stosunkowo niewielkim rynku. Duże wyzwania wiążą się zwłaszcza z konkurencyjnością dotyczącą lokalnego sektora usługowego. Dlatego pozycjonowanie jest szczególnie ważne, jeśli właściciel chce dotrzeć do potencjalnych klientów za pomocą organicznych wyników wyszukiwania. Pomaga przy tym budować świadomość marki wśród najbardziej wartościowych z perspektywy biznesów tego typu konsumentów – zainteresowanych zakupem i znajdujących się blisko firmy.
Jednocześnie pozycjonowanie na taką grupę docelową ułatwia prowadzenie działań remarketingowych i pozyskiwanie zaufanych klientów, którzy chętnie wrócą w przyszłości. Czynności w tym zakresie w połączeniu z pracami mającymi na celu polepszenie UX w obrębie witryny pozwalają na skuteczne zwiększenie ruchu przy jednoczesnym wzroście współczynnika konwersji. Jak pokazują dane, większość osób, które wpisują do wyszukiwarki zapytania z wykorzystaniem fraz lokalnych, decyduje się później na dokonanie zakupu poszukiwanych produktów i usług w znalezionych tym sposobem firmach. Jeżeli więc zachęcimy ich dobrze zoptymalizowaną pod kątem SXO stroną, potencjał tej metody okaże się naprawdę wysoki.
Potrzebujesz pomocy?
Zostaw komentarz