Google oficjalnie ogłosił niedawno zastąpienie Universal Analytics przez Google Analytics 4. Ma to nastąpić w drugiej połowie 2023 roku. Poprzez ten krok internetowy gigant wprowadza wiele nowych rozwiązań obejmujących bardziej szczegółowe dane, udostępnienie użytkownikom szerszego wglądu do statystyk czy lepszą kontrolę nad prywatnością. Szczególnie istotne jest stopniowe odchodzenie od plików cookie i zastępowanie ich first-party data, czyli danymi gromadzonymi w firmie na temat jej odbiorców.
Jakie zmiany oferuje GA?
Z dniem 1 lipca 2023 roku Google Analytics 4 na stałe zagości jako domyślna platforma zapewniająca statystyki z ruchu na stronie. Wprowadzi kilka znaczących zmian prowadzących do stworzenia z narzędzia Analytics rozwiązania bardziej skupiającego się na działaniach konsumentów. Oto kilka istotnych zmian, jakie wprowadzono w działaniu platformy:
-
Zmniejszenie roli Menadżera Tagów Google – zmieniony interfejs pozwala na badanie zachowań klientów poprzez możliwość śledzenia zdarzeń. W nowym systemie nie jest już konieczna konfiguracja przy pomocy Menadżera Tagów Google, jak miało to miejsce w przypadku Universal Analytics.
-
Wykorzystanie sztucznej inteligencji – w GA4 zastosowano formę sztucznej inteligencji, jaką jest uczenie maszynowe. Dzięki użyciu takich zaawansowanych technologii system automatycznie identyfikuje oraz analizuje trendy w danych i wyciąga wnioski na temat m.in. potencjalnych zysków, które może przynieść określona grupa odbiorców.
-
Szersze zastosowanie – GA4 pozwala na pomiar interakcji zarówno na komputerach, telefonach, jak i w aplikacjach. Działania marketingowe mogą być zatem monitorowanie w różnych źródłach, dzięki czemu można lepiej poznać swoich odbiorców i trafniej określić skuteczność strategii.
-
Zorientowanie na prywatność – wiele z wdrożonych zmian ma na celu dostosowanie się do zmieniających się globalnie przepisów odnośnie prywatności i ograniczenie roli plików cookies. Użytkownicy będą określani na podstawie ich ID oraz unikalnych sygnałów Google, co przyczyni się do wzrostu dokładności i sprawi, że dane będą lepiej mierzalne i łatwiejsze do śledzenia.
-
Aktywność mierzona w eventach – każda aktywność użytkownika będzie określana w GA4 mianem eventu, czyli zdarzenia.
Współczynnik odrzuceń zastąpiony współczynnikiem zaangażowania
W Google Analytics 4 zrezygnowano ze stosowania współczynnika odrzuceń jako czynnika pomiarowego. Zastąpiono go natomiast innym parametrem – wskaźnikiem zaangażowania, który zapewnia zbliżone informacje. Składa się z sesji z zaangażowaniem, czyli zbioru zdarzeń wywołanych przez użytkownika w danym okresie. Muszą spełniać określone kryteria: trwać co najmniej 10 sekund, zawierać co najmniej 1 zdarzenie konwersji i obejmować co najmniej 2 wyświetlenia strony. Raport Zaangażowanie zapewnia również takie dane jak średni czas zaangażowania czy sesje z zaangażowaniem na użytkownika.
Kiedy dokonać zmiany na GA4?
Na Google Analytics 4 można przejść już dziś. Najnowsza wersja oferuje zmodyfikowany interfejs, inteligentne raporty oparte na zaawansowanych technikach analitycznych i unikalne dane na temat działań użytkowników na ścieżce zakupowej. Takie możliwości predykcyjne pozwalają efektywniej wykorzystać potencjał biznesowy danej witryny, więc nie warto czekać – im szybciej uda się zapoznać z nowymi możliwościami Analytics, tym lepiej.
Chcesz być na bieżąco z trendami?
Zostaw komentarz