Pozycjonowanie stron internetowych to nie jednorazowe działanie a cały długi proces. Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, potrzebne jest twoje zaangażowanie w każdy etap prac. Czy dbasz o to, aby na twojej stronie pojawiały się jedynie treści wysokiej jakości? W tym momencie możesz zadać pytanie: ale czym właściwie jest ta wysoka jakość dla algorytmu Google? To jednak zostało dokładnie zdefiniowane przez internetowego giganta. Wytyczne Google Quality Quality to 164-stronicowy dokument, który może być pomocny dla osób zajmujących się content marketingiem. Google dba o częste aktualizowanie wytycznych – ostatnia modyfikacja miała miejsce pod koniec lipca tego roku.
Co NIE pomoże ci w sukcesie
Jeśli masz już jakiś content na swojej stronie internetowej, zastanów się, czy na pewno spełnia on oczekiwania odwiedzających. To właśnie użyteczność strony www powinna być twoim celem. Gdy teksty są trywialne i nie zawierają merytorycznej wiedzy – internauta nie jest w stanie ci zaufać. Brak wiedzy specjalistycznej to brak wiarygodności. Unikaj zatem wstawiania treści płytkich i opracowanych pobieżnie. Z pewnością chcesz, aby przekazane w artykule informacje zachęciły odwiedzających do bardziej dokładnego zapoznania się z twoją ofertą, a nawet do skorzystania z usług lub do zakupu twoich produktów. Aby jednak internauta zagłębił się w artykuł, nic nie może go rozpraszać – unikaj więc także dużej ilości reklam, które odwracają uwagę od głównej treści.
Potencjalni klienci chcą też wiedzieć, z kim mają do czynienia. Unikaj umieszczania na podstronie „kontakt” jedynie formularza kontaktowego, bez żadnych danych informujących o tym, gdzie znajduje się twoja firma, pod jaki numer telefonu można dzwonić, pod jaki adres wysyłać maile. Pamiętaj też o przygotowaniu contentu na podstronę „o firmie” – strony bez informacji o twórcy treści są oceniane przez Google jako strony najniższej jakości. To dlatego, że informacja o tym, kto tworzy stronę, buduje zaufanie pomiędzy firmą a internautą. Jest to istotne także wówczas, jeśli materiały są chronione prawem autorskim.
Chociaż możesz porównywać się do innych firm, opisywać swoje produkty czy usługi jako najlepsze, nie stosuj nigdy mowy nienawiści. Unikaj treści, które krytykują inne osoby czy firmy. Google nie uznaje za wartościowe stron promujących nienawiść. Ponadto takim contentem wystawiasz opinię o samym sobie – twoja reputacja spadnie, strona przestanie być uważana za wiarygodną, a tym samym – stracisz zajmowaną pozycję w rankingu wyszukiwarki.
Regularnie sprawdzaj, czy twoja strona jest bezpieczna dla użytkowników – możesz nawet nie wiedzieć, kiedy padnie ofiarą ataku hakerów. Gdy na stronie znajdą się linki do szkodliwego oprogramowania, twoja strona zostanie uznana za Google za stronę najniższej jakości.
Content wysokiej jakości
Wiesz już, czego unikać i znasz podstawowe kroki, dzięki którym twoja strona internetowa może być jeszcze lepsza – a więc bardziej użyteczna. Przypomnijmy: stawiając sobie za cel użyteczność, musisz zadbać o to, aby:
- dzielić się wiarygodnymi informacjami i merytoryczną wiedzą (budowa wizerunku eksperta w branży),
- na stronie znalazły się dane firmy, opis jej działalności (budowa zaufania),
- strona była bezpieczna dla internautów.
Skupmy się na pierwszym punkcie. Content wysokiej jakości – jak go stworzyć? Przed przystąpieniem do pracy, określ cel konkretnego artykułu. Czy zależy ci na tym, aby był on szeroko rozpowszechniany w mediach społecznościowych? Być może chcesz poprawić współczynniki klikalności, wygenerować leady czy po prostu zwiększyć świadomość marki? Nie zrobisz tego, jeżeli zaprezentujesz czytelnikom banalną treść – informacje, które już dobrze znają i o których czytali mnóstwo razy. Przeprowadź research – zobacz, jakie tematy związane z twoją branżą już pojawiały się w internecie, w jaki sposób autor podchodził do tematu, których informacji jest za mało i na czym warto się bardziej skupić. W cenie są twoje kreatywne pomysły. Nawet jeżeli będziesz pisał na szablonowy temat, możesz zrobić to w inny sposób niż wszyscy!
Wyobraź sobie jednorożca – z lśniącą, białą sierścią, złotym rogiem i kolorową grzywą: wszyscy go podziwiają. A obok niego – osioł, szary przygaszony kłapouchy. Ten pierwszy – to twój tekst wysokiej jakości. Drugi – symbolizuje artykuły, obok których internauci tak długo przechodzą obojętnie, aż w końcu zostają zapomniane. To porównanie stosuje specjalista ds. marketingu internetowego Larry Kim, założyciel największej na świecie firmy oferującej usługi w zakresie PPC, pokazując innym, jaki jest ich content. Szacuje się, że tylko 3% treści danej strony to jednorożce. 97% – to ten obojętny content, którego mogłoby równie dobrze nie być. Twoim zadaniem jest tworzenie jak największej ilości jednorożców, które mają aż 6 razy wyższy współczynnik klikalności i są o 10 razy bardziej wciągające!
Zorientowanie na odbiorcę
Jak zatem przygotować treść wysokiej jakości? Wiesz już, że powinna ona opierać się na wiedzy eksperckiej – dlatego musisz jak najlepiej zgłębić temat, którym chcesz się zajmować. Na wiarygodność wpływa posługiwanie się wynikami aktualnych badań, cytowanie autorytetów z danej dziedziny. Jeśli nie masz czasu, aby przekopywać internet, skorzystaj z Google Alerts – za pomocą słów kluczowych wybierasz dziedziny, które cię interesują. Google za ciebie monitoruje internet i raz dziennie (lub raz w tygodniu, w zależności od ustawień) zaprezentuje ci najlepsze wyniki z danej kategorii. Bądź na bieżąco z tym, co dzieje się w branży. Nieustannie powiększaj swoją wiedzę.
Przygotowując artykuł, bądź zorientowany na odbiorcę. Ważne jest to, o czym klient chce słuchać. Dlatego przed przystąpieniem do pisania – zadawaj sobie pytania dotyczące tematu tak, jakby zadawał je czytelnik. W ten sposób stworzysz sobie strukturę artykułu i będziesz wiedział, jak go poprowadzić, aby zaspokoić oczekiwania czytelnika. Pamiętaj, że to jego potrzeby są najważniejsze – mów o korzyściach, twórz treści, które są użyteczne, pomagają podejmować decyzje. Ale nawet ekspercki artykuł nie zostanie przeczytany, jeżeli nie zadbasz o zaprezentowanie treści w jak najbardziej dogodnej dla czytelnika formie. Jak sprawić, że content stanie się ciekawszy?
- wykorzystuj nie tylko tekst, ale i inne nośniki informacji: infografiki, wykresy, obrazki, filmy wideo, screeny,
- stwórz chwytliwy nagłówek – nawet jeśli poruszasz temat, o którym przed tobą pisało już wielu innych, dzięki nagłówkowi możesz się wyróżnić. O tym, dlaczego nagłówek jest ważny, przeczytasz w naszym wcześniejszym artykule,
- zastosuj inne formy pisania niż tylko przytaczanie suchych faktów – zamiast tego możesz zdecydować się na storytelling. Opierając się na własnych doświadczeniach i opisując je, staniesz się czytelnikowi bliższy, co zbuduje zaufanie,
- używaj cytatów, nawiązuj do danych z badań – to zwiększy twoją wiarygodność. Odwołuj się do treści zewnętrznych, ale pamiętaj, że zbyt dużo linków to też niedobrze. Ogranicz się do maksymalnie sześciu.
Jeśli uważasz, że nie potrafisz pisać – czytaj innych, których podziwiasz pod tym względem. Poprzez czytanie wartościowych treści podświadomie zaimplementujesz do swojego warsztatu pisarskiego techniki, które warto wykorzystywać. Na przykład technikę dziennikarzy, którzy dobrze wiedzą, że najlepsze zdanie – to krótkie zdanie. Nie zatrzymuj się na pierwszej wersji tekstu – tak naprawdę rzadko nie wymaga ona żadnych poprawek. Ulepszaj, wygładzaj – aby uzyskać maksymalną czytelność. Najlepiej po napisaniu artykułu, zamknij plik na kilka dni. Dopiero po tym czasie zajrzyj tam ponownie – będziesz o wiele bardziej obiektywny niż wcześniej!
Na koniec – pamiętaj o czytelności artykułu. Nic tak nie zniechęca jak długi blok tekstu. Stosuj podział treści na akapity, nadawaj im podtytuły. Ważne, aby treść była rozmieszczona w kolejności logicznej – czytelnik w ten sposób będzie podążał za twoim tokiem myślenia. Stosuj słowa kluczowe, dzięki którym internauci będą mogli znaleźć twój artykuł w wynikach wyszukiwania.
Stworzenie contentu wysokiej jakości sprawi, że twoja strona internetowa będzie uznawana za wiarygodną i wartościową dla użytkowników. Gdy treść będzie dobra – interesująca, zabawna, zawierająca dużo ciekawych informacji – użytkownicy sami będą ją rozpowszechniać. Tym samym – ty zyskasz linki, dzięki którym zdobędziesz wyższą pozycję strony w wyszukiwarce. Obserwuj statystyki klikalności artykułu, aby upewnić się, czy treść była pomocna dla użytkowników.
Zostaw komentarz