Pozycjonowanie off-page to bardzo ważny element SEO. Dla wielu osób jednak ten termin jest całkowicie obcy, bądź też bagatelizują one znaczenie prowadzonych w tym zakresie działań. Dlaczego to tak ważny element strategii SEO i co wchodzi w jego zakres? O tym poniżej.
Czym właściwie jest off-page?
Pozycjonowanie off-page polega na prowadzeniu działań poza witryną, które mają potencjał, by zwiększyć jej widoczność. Na to pojęcie tak naprawdę przekłada się kilka kroków, każdy z nich ma jednak takie samo zadanie – korzystnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Off-page nie wymaga przy tym aktualizacji ani dodawania nowych treści w serwisie.
Co ma wpływ na pozycjonowanie off-page?
Na to, aby strona znalazła się na najwyższych miejscach w wynikach wyszukiwania, przekłada się wiele elementów. Wpływ mają działania prowadzone wewnątrz platformy, ale równie ważne są te poza nią. Będą to między innymi:
-
Pozyskiwanie linków – można ukryć je w obrazach, umieścić w tekstach artykułów lub w komentarzach, jest to podstawowe działanie off-page. Algorytmy traktują je jako wiarygodne rekomendacje, dlatego przekładają się one na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Jest to skuteczne działanie, jednak bardzo czasochłonne.
-
Aktualizacja wizytówki Google – dzięki temu zabiegowi, strona jest lepiej widoczna w przeglądarkach na urządzeniach mobilnych. Wykorzystują one geolokalizację, aby odpowiednio dopasować wyniki do potrzeb użytkowników, więc idąc tym tropem, uzupełnienie informacji pomoże dotrzeć do konkretnych klientów w danym regionie.
-
Wpisy gościnne – są to artykuły, publikowane na innych stronach przez ich właścicieli. Pojawiając się w nich gościnnie można zdobyć nowych odwiedzających, a także podbić autorytet strony jako eksperckiego źródła informacji.
-
Wiek domeny – sprawdza się tutaj stwierdzenie „Im starsza, tym lepsza”, ma on wpływ na postrzeganie jej przez algorytmy. Co prawda nie jest to kluczowy czynnik, ale dla wielu osób bardzo ważny.
Czego unikać w off-page?
Prowadząc stronę internetową, należy przestrzegać wytycznych postawionych przez Google. Jest to bardzo istotne, ponieważ w razie nagminnych przypadków łamania zasad na właściciela adresu URL może zostać nałożona kara. Ważne jest, aby unikać umieszczania linków do danej platformy na portalach kojarzonych ze spamem. W przypadku funkcjonowania w internecie więcej wcale nie oznacza lepiej. Strona, do której odsyłają linki umieszczone w takich witrynach, nie będzie wzbudzała zaufania wśród użytkowników czy tym bardziej algorytmów Google.
Pozycjonowaniu off-page – co musisz wiedzieć o linkbuildingu
W pozycjonowaniu off-page kluczowy jest linkbuilding. Polega on na zdobywaniu odnośników – linków – na innych platformach, które będą kierowały użytkowników do naszej witryny. Znaczące zmiany związane z kontrolą tego typu źródeł ruchu miały miejsce wraz z wprowadzeniem aktualizacji algorytmu Google Penguin. Działanie tego procesu można opisać na przykładzie domeny, która posiada 15 odnośników na stronach o niskim autorytecie – będzie ona znacznie niżej w pozycjonowaniu niż ta posiadająca 7 hiperłączy na rzetelnych i sprawdzonych platformach. Linki dzielą się przy tym na dofollow i nofollow – pierwsze są informacją, aby roboty Google podążały za nimi, a drugie mówią o tym, by tego nie robiły.
Warto zastanowić się nad anchorami, po kliknięciu zakotwiczonej treści użytkownik przenosi się na wskazaną witrynę. Te z rodzaju exact match, oznaczają ścisłe dopasowanie, przedstawione są w formie frazy kluczowej, mają największy wpływ na ranking Google, ale jednocześnie zbyt duża ilość może skutkować nałożeniem odpowiedniej kary na daną platformę przez próbę manipulacji wynikami wyszukiwania.
Podsumowanie
Działania z zakresu off-page są kluczowe dla wypracowania wysokich wyników wyszukiwania na poszczególne frazy. Jednak należy pamiętać o tym, by zostały one odpowiednio zaplanowane i dostosowane do specyfiki strony. Najważniejsze jednak jest to, by wszystkie odnośniki były wysokiej jakości i pochodziły ze sprawdzonych i wiarygodnych źródeł.
Chcesz być na bieżąco z trendami?
Zostaw komentarz