Niejeden prorok wieszczy, że do 2019 roku aż 80% ruchu internetowego będzie pochodziło jedynie z wideo! Przewidywania te łatwo poprzeć – ludzki mózg jest… leniwy i uwielbia chodzić na skróty (w końcu nawyki to nic innego jak zachowania zautomatyzowane po to, aby nie tracić na nie energii). Przeczytanie kilkustronicowego artykułu pełnego branżowego słownictwa może być wymagające, a przy tym zabiera o wiele więcej czasu niż obejrzenie filmu przedstawiającego dany temat. Połączenie obrazu i dźwięku pozwala na zdobywanie nowej wiedzy właściwie bez wysiłku. Wideo dostarcza także rozrywki i utrzymuje nas w dobrych humorach. Nawet najlepszy artykuł nie zdobędzie w krótkim czasie takiej ilości odbiorców jak film wideo. Co to dla ciebie oznacza? To, że jeśli zdecydujesz się włączyć wideo do strategii marketingowej, możesz szybko zyskać nowych klientów! Wideo marketing powinien stanowić część twoich podstawowych działań reklamowych w Internecie. To właśnie Internet jest najbardziej wpływowym medium komunikacyjnym, które może szybko wywindować cię na sam szczyt (ale równie dobrze szybko z niego strącić!). Ważne jest więc to, aby odpowiednio zaplanować strategię wideo.
Plan strategii wideo
Jak zawsze przy planowaniu strategii marketingowej, w pierwszym kroku powinieneś określić cele, które chcesz osiągnąć. Być może zależy ci najbardziej na:
- dobrej konwersji – nie wiesz, jak obliczyć współczynnik konwersji? Przeczytaj nasz wcześniejszy artykuł. Dzięki ciekawemu wideo konwersja może wzrosnąć nawet o 80%. Czy to nie duża szansa dla twojej firmy? Za pomocą krótkich – maksymalnie kilkuminutowych filmów – zyskasz wielu nowych odbiorców, którzy zapiszą się do newslettera, zaczną śledzić twój kanał czy też kupią produkt. Nie dotarłbyś do nich inną drogą!
- zwrotnych linkach – wideo marketing to często równocześnie marketing wirusowy: dobry (a więc: zabawny, pouczający czy przynoszący rozwiązanie jakiegoś problemu) film wideo jest rozpowszechniany przez odbiorców bez twojego zaangażowania w ten proces!
- zwiększeniu świadomości marki – poprzez wideo możesz dotrzeć do naprawdę szerokiego grona odbiorców, którzy wcześniej nawet nie wiedzieli o istnieniu twojej firmy, a teraz zapamiętają ją dzięki dobrym filmikom!
W każdym przypadku potrzebujesz treści, które będą łatwe do zrozumienia – wideo w prosty sposób zakomunikuje klientom to, co twoja marka może im zaoferować. Nie każdy film jest jednak dobry. Jak stworzyć angażujące, ciekawe wideo? Znów z pomocą nadchodzi design thinking. Stwórz personę, która będzie odbiorcą twojego filmu, przygotuj etapy podróży (które prowadzą do określonego wcześniej celu!). Pamiętaj, że każda grupa docelowa ma swój specyficzny język. Dostosuj swój przekaz do targetu – inna forma wideo będzie skuteczna, gdy kierujesz film do młodzieży, inna – do 25-35-latków otwierających własną firmę, a jeszcze inna – do 50-60-latków oczekujących na wnuki. Najlepiej maksymalnie zawęzić grupę docelową, co pozwoli przygotować lepszy przekaz. W efekcie paradoksalnie dotrzesz do szerszego grona odbiorców niż w przypadku kierowania przekazu do wszystkich (czyli do nikogo).
Wideo, które angażuje widza
ZAINTRYGUJ
Zacznij od intrygującego wprowadzenia – aż 20% użytkowników może wyłączyć film już po pierwszych 10 sekundach, jeżeli nie przyciągnie on wystarczająco ich uwagi!
WYWOŁAJ EMOCJE
Pamiętaj, że emocje mają największy wpływ na podejmowanie decyzji (np. o zakupie). Dlatego twoje wideo – jak każda produkcja filmowa – powinno dostarczać odbiorcy określony ładunek emocjonalny, który można wywołać między innymi za pomocą muzyki. Pamiętaj, aby była ona słyszalna w tle i nie zagłuszała słów (jeśli są). Film, który wywołuje radość, uśmiech czy wzruszenie, będzie częściej udostępniany. Ale to nie wszystko. Obok zwykłych, suchych faktów na temat twojego produktu, nawet mimo dobrej muzyki, każdy widz przejdzie obojętnie. Wywołaj zaangażowanie emocjonalne, a wówczas w jego podświadomości pojawi się więź z twoją marką. Można to zrobić w prosty sposób – osoba grająca w wideo powinien zwracać się bezpośrednio do widza. To prawdziwi ludzie zdobywają zaufanie oglądających.
OPOWIADAJ
Może video storytelling? Przypomnij sobie swoje dzieciństwo – pewnie wówczas nie raz dziadek opowiadał ci, jak to za czasów jego młodości… a ty słuchałeś, oczyma wyobraźni widząc to wszystko przed sobą. Opowiadanie historii ma moc – naprawdę angażuje! Zamiast suchego głosu „firma powstała w 2010 roku i zajmowała się produkcją kompensatorów tkaninowych”, pomyśl, jak przedstawić początki marki w bardziej intrygujący sposób. Opisz, jakie były twoje marzenia, w jaki sposób dążyłeś do celu, na co natknąłeś się po drodze… nie bój się mówić o swoich porażkach! Efekt pratfalla to typowe, często występujące zjawisko psychologiczne, dlatego – gdy staniesz się bardziej ludzki, może to przełożyć się na zwiększenie zaufania do twojej marki! Zbliżysz się do odbiorcy – gdy będzie miał wybierać pomiędzy twoją marką a firmą, która nie wywołała w nim żadnych skojarzeń: wybierze ciebie! Storytelling to dobry sposób na to, aby wyróżnić się spośród konkurencji. Storytelling, materiały zabawne, z ciekawostkami, przeplataj materiałami eksperckimi – w ten sposób widzowie będą zaglądać na twój kanał nie tylko dla rozrywki, ale i dla treści użytkowych. Dostarczaj rozwiązań problemów (które wcześniej powinieneś spersonalizować!), a rozwiązania te staną się dla widzów cenne.
DOBRE WIDEO = JAKIE?
Pamiętaj o CTA – zawrzyj wezwanie do działania na początku lub w środku filmu. Na końcu nagrania powinien zaś znaleźć się teaser o tym, co widzowie będą mogli zobaczyć w kolejnym wideo. Rozbudowuj swój kanał – coraz więcej osób woli internetowe platformy wideo od telewizji. To na Youtube szukają rozrywki, wiedzy, emocji, dlatego obecnie kilkuminutowe filmiki umieszczane w Internecie mogą zyskać więcej widzów niż telewizyjne spoty reklamowe, które coraz częściej po prostu ignorujemy. Internet ma tę przewagę, że widz sam wybiera, co chce oglądać. Użytkownicy spędzają na Youtube przeciętnie 40 minut dziennie!
Odpowiedniej długości
Ty zaś sam wybierasz, co chcesz nagrać. Wideo marketing to doskonały wybór dla osób, które mają wiele do przekazania innym, ale po prostu nie lubią – lub nie umieją – interesująco pisać. Za pomocą filmu reklamowego można w 15 sekund przekazać więcej informacji niż zdobędziemy podczas czytania artykułu w tym czasie! A długość filmu? To zależy; podcasty i vlogi są dłuższe, spoty – króciutkie. Tl;dr (too long, didn’t read), czym można by skomentować wiele długich artykułów – nie jest prawie nigdy przekształcane w Tl;dw.
Nie wiesz, na jaki temat nagrywać? Śledź Google Trendy, aby błyskawicznie poruszać te tematy, które obecnie najbardziej interesują internautów. Możesz przekazywać swoją ekspercką wiedzę na webinariach, dodawać recenzje swoich produktów, filmy instruktażowe i poradniki, możesz prowadzić transmisje na żywo podczas ciekawych wydarzeń, w których bierzesz udział, lub nagrywać podcasty.
Odpowiednio zoptymalizowane
Wideo marketing wspiera także pozycjonowanie twojej strony internetowej! Pamiętaj tylko, aby uzupełnić opis wideo, dodając w nim link do witryny. Przedstaw jak najlepiej treść filmu (będzie to wartościowe dla robotów Google’a), nazwij też odpowiednio plik wideo, używając słowa kluczowego (pamiętaj, że tytuł filmu na Youtube może liczyć maksymalnie 70 znaków!). W ten sposób, jeśli użytkownik będzie szukał odpowiedzi na swoje pytanie w wyszukiwarce, na samej górze zobaczy kilka filmików z Youtube, wytypowanych przez algorytm Google jako najbardziej wartościowe w danym temacie! Wybierz odpowiednią kategorię i dodaj tagi wideo – są ważne dla klasyfikacji treści.
Pomocne dla pozycjonowania może być także stworzenie mapy witryny wideo, jeśli publikujesz je na swojej stronie internetowej. Nie zapomnij o optymalizacji mobilnej – krótkie filmiki użytkownicy najczęściej odtwarzają właśnie na urządzeniach mobilnych! Również transkrypcje wideo wspierają pozycjonowanie: w końcu roboty Google’a nie mogą oglądać, a transkrypcje pozwalają im poznać zawartość. Jeśli tworzysz treści globalne, możesz zdecydować się także na dodanie tłumaczeń na inne języki: w ten sposób dotrzesz do użytkowników z całego świata. Dzięki dobrej optymalizacji, twoje wideo będzie wyświetlać się użytkownikom w zakładce filmy rekomendowane przy odtwarzaniu innych filmów! Dodatkowo, twórz własne playlisty – w ten sposób ktoś, kto obejrzał pierwszy filmik, będzie mógł od razu odtworzyć drugi, bez poszukiwań.
Odpowiedniej jakości
Zadbaj o jakość – odpowiednią ostrość, płynne przejścia. Obecnie koszt tworzenia wideo nie jest wysoki – niezależnie od tego, jakiej wielkości budżet posiadasz, możesz działać w tej gałęzi marketingu internetowego. Chcesz tworzyć wideo samodzielnie? W Internecie znajdziesz mnóstwo tutoriali o tym, jak szybko wykonać dobre wideo. Do tego nie potrzeba wielkich umiejętności. Przydatna może okazać się wydzielona przestrzeń na potrzeby nagrywania, ale taki plan nagrania może być naprawdę prosty – wystarczy jasne, jednolite tło i statyw, na którym umieścisz kamerę. Oczywiście możesz też skorzystać z pomocy specjalistów (chętnie Ci pomożemy). Współpraca doświadczonych grafików, copywriterów i montażystów pozwala na stworzenie oryginalnych nagrań markowych i promocyjnych, jak i interesujących prezentacji produktów. Profesjonalny wideo marketing to dobry wybór także wówczas, gdy chcesz zerwać z mitami, które narosły wokół twojej marki.
Odpowiednio rozreklamowane
Chcesz, aby wideo marketing był jeszcze skuteczniejszy? Połącz swoje konto AdWords z kanałem YouTube, dzięki czemu będziesz mógł przeprowadzić remarketing! Twórz kampanie dla osób, które już obejrzały twoje filmy, zasubskrybowały kanał czy dodały komentarz.
Samo nagranie filmu i jego upload na Youtube to jeszcze nie wszystko. Teraz do gry wchodzą media społecznościowe, dzięki którym można najszybciej rozpowszechnić wideo. Udostępniaj, a potem obserwuj – które wideo spotkało się z największym zainteresowaniem? Jaki film był przekazywany dalej? Który zyskał najwięcej polubień lub komentarzy? Na podstawie tych statystyk zyskasz wiedzę, jak tworzyć kolejne filmy, aby były one atrakcyjne dla użytkowników!
Wprowadzenie wideo do strategii marketingowej firmy może przynieść wiele korzyści. Wykorzystaj wideo marketing, aby zyskać przewagę nad konkurencją.
Zostaw komentarz