Mówiąc trendy Google Analytics, wcale nie chodzi mi o najpopularniejsze praktyki stosowane w tym obszarze. O czym zatem mowa? W zasadzie chodzi tu o nową funkcjonalność, którą jest zakładka dodana do Google Analytics. Jej możliwości wydają się całkiem interesujące. Czym więc są Trendy?
Trendy – nowa funkcjonalność w Google Analytics
Trendy to jak już zostało wspomniane nowa zakładka dodana do Google Analytics, która wyświetla powiadomienia Analytics Intelligence. Czym jednak jest ta funkcjonalność? Zgodnie z tym, co do wiadomości użytkowników na swoim profilu na Twitterze podało Google – usługa, dzięki zastosowaniu samouczących się algorytmów, ma za zadanie zbierać i analizować informacje na koncie GA i na ich podstawie wyświetlać raporty związane z wprowadzanymi zmianami. Co to daje? Przede wszystkim ułatwia to życie użytkownikom, którzy dzięki generowanym automatycznie komunikatom w Trendach mogą lepiej zrozumieć najnowsze dane i na ich podstawie wprowadzać zmiany.
Co to takiego ten Analytics Intelligence?
Analytics Intelligence to narzędzie, które w prosty i przejrzysty sposób pokazuje raporty porównawcze, zmiany w statystykach oraz wskazówki odnośnie do tego, co można poprawić. Jest to niezwykle wygodne i zdecydowania ułatwia dostosowywanie parametrów kampanii do pojawiających się zmian. Tym, co wydaje się szczególnie ciekawe, jest opcja odpowiadania na pytania? Co to oznacza? Że możemy zadać pytanie, a Analytics na nie odpowie. Niestety funkcjonalność ta działa jedynie w wersji angielskiej, w polskiej wersji, funkcje są niestety bardzo okrojone. Można jednak przypuszczać, że w przyszłości taka opcja zostanie dodana także w języku polskim.
Co ma do zaoferowania Analytics?
Opcja zadawania pytań i wyświetlania raportów jest oczywiście bardzo ciekawa, co jednak tak realnie ma nam do zaoferowania Analytics? Po pierwsze daje bardzo szybki i wygodny dostęp do statystyk. W zakładce Trendy wyświetlają się najistotniejsze zmiany zaistniałe w obrębie strony, które mogą się okazać kluczowe dla nas. Jak to działa w praktyce? Jeśli na stronie zdarzy się coś, co nie będzie zgodne z jej normalnym funkcjonowaniem, dajmy na to strona odnotuje duży spadek wejść, to Analytics Intelligence przygotuje raport z tym związany, który wyświetli się automatycznie po zalogowaniu do platformy.
Oczywiście to właśnie kwestia formułowania pytań jest w całym tym systemie najbardziej niezwykła, możemy zapytać o dane statyczne, jak np. to o ile zwiększył się ruch organiczny na stronie w tym miesiącu. Jednak to nie jedyna możliwość — narzędzie to potrafi także wykrywać anomalie. Jakim sposobem? Otóż zbiera ono dane dotyczące poprzednich okresów i na podstawie tych informacji uczy się przewidywać jakie działania powinny zaistnieć, następnie sprawdza, czy wystąpiły jakieś odchylenia od planowanej normy. Co jeszcze ciekawsze o anomalie również możemy zapytać, np: czy w tym miesiącu zdarzyło się coś niezwykłego?
Wygodne prawda? Jedak to nie wszystko, algorytm ten potrafi się uczyć i analizować dane, dlatego powie nam nie tylko czy doszło do jakiejś anomalii, ale co mogło być jej powodem, jeśli pytanie rozpoczniemy wyrażeniem”why” (dlaczego), i podamy ramy czasowe – dwie daty, algorytm przeanalizuje wydarzenia z tego czasu, sprawdzi różnice i wygeneruje raport. Coś jeszcze?
Analytics pozwala także na badanie jakości sesji, czyli ocenienie tego, jak kształtuje się sesja na stronie na podstawie zachowań użytkowników ją odwiedzających, dzięki temu algorytm wskaże nam obszary, nad którymi warto popracować, by zwiększyć konwersje, oraz wyróżni te mało opłacalne, z których warto zrezygnować. Udostępnia również raporty na temat prawdopodobieństwa konwersji na najbliższe 30 dni, na podstawie zgromadzonych i przeanalizowanych danych.
Dla kogo trendy?
Komu zatem przyda się nowa funkcjonalność? Odpowiedź jest banalna – jest to rozwiązanie dla każdego. Trendy mogą zdecydowanie przyspieszyć prowadzone prace, jednocześnie narzędzie to zostało skonstruowane w taki sposób, że z powodzeniem może wykorzystywać je każdy, tak osoba początkująca w SEO, doświadczony analityk danych, jak i osoba prowadząca działania marketingowe. Fakt, że możemy uzyskać szybki dostęp do odpowiedzi na nasze pytania, jak i fakt, że generują nam się automatycznie raporty odnośnie do anomalii i zmian, jest niezwykle wygodny, tym bardziej że robiąc to sami, moglibyśmy coś przeoczyć, automatyczny raport odnotowuje natomiast wszystkie miany – nic nam nie umknie.
Trendy Google Analytics to niewątpliwie ciekawa nowość, która pozytywnie wpłynie na wydajność prowadzonych prac. Algorytm także może sprawdzić o wiele więcej danych niż my, dzięki czemu stałe monitorowanie konwersji i efektywne prowadzenie działań staje się łatwiejsze. Prostsze jest także reagowanie na niekorzystne zdarzenia.
Podobał Ci się wpis?