Jak będzie wyglądał marketing internetowy w 2018 roku? Na ten temat wypowiedziało się już wielu ekspertów. Prognozy są różne. Najczęściej jednak za prawdopodobny scenariusz uznaje się dalszy rozwój tendencji, które obserwowaliśmy również w latach ubiegłych. Niektóre z nich przedstawiamy w naszym artykule.
Reklama żywa i znikająca
Współczesna reklama to już nie tylko bannery czy spoty. Obecnie materiały promocyjne coraz bardziej przenikają do naszego życia i zyskują wiele nowych form. Mieszają się z innymi przekazami w taki sposób, że nieraz trudno odróżnić je od zwykłych informacji.
E-reklamy towarzyszą nam na co dzień w różnych sytuacjach. Starają się „złapać nas” w odpowiednim momencie. Mają komunikować, a nie sprzedawać. Mają budować relacje, a nie nachalnie promować produkty. Według ekspertów te tendencje będą się dalej rozwijać. Marki chcą stać się częścią stylu życia swoich odbiorców i przywiązać ich do siebie na stałe. To bardziej opłacalne niż jednorazowa sprzedaż. Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach przekazy reklamowe będą dalej podążać za odbiorcami, co jest tym prostsze, że popularność ruchu mobilnego wciąż rośnie.
Inny obserwowany trend to ograniczenie czasowe, w którym użytkownik może zareagować na komunikat. Snapy i Insta Strories przyzwyczajają odbiorców do tego, że aby coś otrzymać, trzeba się spieszyć. Marketerzy chętnie wykorzystują ten mechanizm do wywoływania interakcji oraz bezpośrednio do sprzedaży. Kiedy czujesz, że okazja może Ci zaraz umknąć, szybciej się decydujesz. Lęk przed utratą szansy jest dobrą motywacją.
Boty i maszyny uczące się
Masz już swojego bota na Facebooku? Wielu marketingowców wykorzystuje zaprogramowane ścieżki komunikacji do poprawy obsługi klienta albo zwiększania zaangażowania użytkowników w mediach społecznościowych. Prawdopodobnie w tym roku kolejne firmy odkryją potencjał takiego rozwiązania. Niektórzy wykorzystają boty w swoich kampaniach reklamowych, inni tylko jako narzędzie PR-owe.
Obserwuje się też tendencję do stosowania mechanizmów samouczących się. Dzięki temu, że poznają one specyfikę danego narzędzia, są w stanie optymalizować działania. Takie rozwiązanie świetnie funkcjonuje na przykład w połączeniu z Google AdWords. Sami wykorzystujemy je do zwiększania efektów kampanii dla naszych klientów, przy jednoczesnym minimalizowaniu ponoszonych przez nich kosztów.
Integracja metod
Co dwie metody, to nie jedna! Wiele firm przyjmuje tę zasadę i integruje działania w różnych obszarach. Przykładem może być łączenie SEO z kampaniami linków sponsorowanych AdWords. Te narzędzia znakomicie się uzupełniają, podobnie jak social media i marketing w wyszukiwarce.
Celem integracji metod jest stworzenie kompleksowej strategii, która pozwoli na dotarcie do klientów za pomocą zróżnicowanych narzędzi. Dzięki obecności firmy w różnych miejscach i kontekstach, odbiorcy utrwalają sobie jej wizerunek. Poza tym, wiedząc więcej na temat przedsiębiorstwa, nabierają do niego większego zaufania. Istnieje więc duża szansa, że wrócą, aby ponownie skorzystać z oferty.
„Bycie wszędzie” tam, gdzie jest grupa docelowa, to częsta strategia firm. Wiąże się to ściśle z podążaniem za użytkownikiem i towarzyszeniem mu podczas poszczególnych momentów dnia i życia.
Obserwacja doświadczeń klienta
User experience to dziedzina, która cały czas się rozwija. Marketerzy dostrzegają potrzebę badania zachowań odbiorców. Analiza ich działań pozwala na optymalizację poszczególnych elementów i umożliwia wprowadzanie lepszych zmian na stronie internetowej czy w kreacjach reklamowych.
Dużą rolę odgrywa tutaj wielopoziomowa obserwacja danych dotyczących użytkowników. Dostępne są na przykład narzędzia do nagrywania zachowań na stronie internetowej. Po obejrzeniu stworzonego filmu i wyciągnięciu wniosków można poprawić witrynę tak, aby jej siła sprzedażowa była większa.
Duże znaczenie ma (i nadal będzie mieć) personalizacja. Użytkownik chce bowiem czuć się wyjątkowy i ważny dla firmy. Marketingowcy będą więc dalej obserwować zachowania swoich odbiorców i personalizować przekazy tak, aby były dla nich ciekawe. Obecny trend to wąskie targetowanie, a następnie różnicowanie komunikatów i ich lokalizacji w zależności od sposobów odbioru użytkowników z wybranej grupy.
Szybki kontakt
Wszyscy przyzwyczailiśmy się do błyskawicznej reakcji. Oczekujemy, że szybko otrzymamy informację zwrotną, a każdy problem zostanie natychmiast rozwiązany. Klient też nie lubi czekać. W związku z tymi obserwacjami możemy mieć niemal pewność, że popularność czatów i innych narzędzi ułatwiających kontakt wciąż będzie rosnąć.
Możliwość napisania do firmy i otrzymania odpowiedzi w czasie rzeczywistym to obecnie standard. Takie rozwiązania wypierają formularze kontaktu, ponieważ w trakcie czatu obie strony mogą szybko doprecyzować, o co im chodzi. Dzięki temu ryzyko nieporozumienia jest znacznie mniejsze, a klient ma z komunikacji stosunkowo lepsze wrażenia. Czuje on, że „rozmawia” z konkretną osobą, która chce mu pomóc.
Podsumowanie
Reklamy coraz bardziej przenikają do naszego życia i przybierają mniej oczywiste formy. Jako przedsiębiorcy wykorzystujemy nowoczesne mechanizmy optymalizacji, a jednocześnie personalizujemy reklamy i staramy się angażować odbiorców. Obecny rok prawdopodobnie będzie pod tym względem kontynuacją lat ubiegłych.
Jeśli chcesz być na bieżąco z udostępnianymi przez nas informacjami, obserwuj nasz fanpage. Na nim zamieszczamy linki do najnowszych wpisów oraz inne ciekawostki z branży.
Zostaw komentarz