Dopiero otwierasz nowy biznes i zastanawiasz się, czy masz szansę na sukces w branży – bo konkurencja jest naprawdę dobra? Wiesz na pewno, że podstawą jest odpowiednia reklama. Dziś, kiedy spora część naszego życia dzieje się w Internecie, musisz wdrożyć działania z zakresu marketingu sieciowego. SEO czy może PPC? Najwięcej korzyści przyniesie Ci połączenie tych dwóch strategii! Dlaczego?
SEO+PPC pozwoli Ci zwiększyć świadomość marki, a co za tym idzie – dochody. Gdy dopiero stawiasz pierwsze kroki w danym biznesie, musisz w jakiś sposób pozyskać pierwszych klientów. Tutaj doskonale sprawdza się PPC – reklama pay per click. Jest ona bowiem nastawiona na efekt krótkoterminowy, ale za to widoczny od razu. To Ty ustalasz, jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć na daną kampanię reklamową, a także to, ile będzie ona trwać. Z PPC korzystają jednak nie tylko nowe firmy, ale też korporacje, które odnoszą sukcesy już w skali globalnej. PPC to bowiem doskonały sposób na to, aby zaprezentować klientom nowe, dopiero wprowadzane do sprzedaży produkty. Płatna reklama sprawdza się też wówczas, gdy organizujemy akcje promocyjne, wyprzedaże, jak i wtedy, gdy nasz sklep posiada asortyment sezonowy.
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań SEO+PPC, upewnij się, że Twoja strona internetowa jest przyjazna dla użytkowników! Zadbaj o możliwość intuicyjnego poruszania się po niej, jak i o wartościowy content. To jest najważniejsze – stronę tworzysz dla klientów, a nie dla siebie!
Narzędzia do reklamy pay per click
Podstawowym sposobem reklamy PPC jest Google Adwords. Przed uruchomieniem kampanii Adwords, skorzystaj z Google Keyword Planner – narzędzia, dzięki któremu dowiesz się, jakie frazy i słowa kluczowe związane z Twoją branżą są najczęściej stosowane przez internautów. Na tej podstawie możesz stworzyć reklamę, która na pewno trafi do odbiorców! Google Adwords pozwoli Ci także na określenie konkretnego targetu – targetowanie geograficzne, a nawet demograficzne zwiększy skuteczność promocji. Zawsze wiesz, kto zobaczy Twoją reklamę. Pomocny w określeniu, czego oczekują kupujący oraz jakie są ich potrzeby, może być design thinking. O tej metodzie przeczytasz w naszym wcześniejszym wpisie.
Google udostępni Ci wiele interesujących narzędzi, które pozwalają jeszcze bardziej dopracować kampanię. Możesz między innymi analizować statystyki – zobaczysz, które słowa kluczowe wygenerowały największą ilość kliknięć, jaki był czas przebywania na stronie oraz ile wynosił współczynnik odrzuceń. W ten sposób dowiesz się, jakie słowa kluczowe są naprawdę skuteczne – a więc warto wykorzystać je w SEO! Możesz też zbadać, kiedy konwersja jest najwyższa – jeśli statystyki wskazują, że najwięcej kliknięć pojawia się w sobotę wieczorem, wówczas możesz zwiększyć budżet właśnie na ten czas! Bądź też otwarty na zmiany – w dowolnym momencie możesz przecież zmienić treść reklamy czy też wygląd swojej strony internetowej – i ocenić, czy przynosi to wyższy współczynnik konwersji, czy też nie.
Samo stworzenie kampanii Adwords nie jest jednak takie proste! Musisz stworzyć odpowiedni, zachęcający opis, a przy tym skorzystać z CTA. O tym, czym jest call to action i jakie korzyści przynosi jego stosowanie, przeczytasz w naszym wcześniejszym artykule. Powinieneś zdecydować się też na konkretny rodzaj reklamy. A co masz do wyboru? Zobacz tutaj. Reklama tekstowa, baner, film reklamowy? Wybór zależy od Ciebie.
Ograniczenia PPC
Pamiętaj jednak, że nie każda firma może pozwolić sobie na promocję PPC. Zakazem objęte są między innymi apteki internetowe. O konkretnych zasadach reklamowych Google Adwords przeczytasz tutaj. Przed rozpoczęciem przygotowań do uruchomienia kampanii, upewnij się, że nie łamiesz tych zasad. W innym wypadku i tak Twoja reklama zostanie odrzucona przez zespół Google Adwords.
Planowanie budżetu SEO+PPC
Najważniejsze, aby zaplanować budżet. Wiesz już, że PPC przynosi dobre efekty w krótkim czasie, zaś SEO to działanie długoterminowe. Strategia hybrydowa PPC/SEO wymaga dobrze określonego budżetu – przygotuj miesięczny czy też roczny plan płatności. Wybierając agencję SEM, która poprowadzi dla Ciebie działania SEO on page, off page, jak i PPC, możesz zdecydować się na jeden z dwóch modeli płatności. Po pierwsze – abonament SEO. Płacisz stałą kwotę każdego miesiąca i obserwujesz, czy działania pozycjonerów są skuteczne. Możesz też płacić dopiero za efekty. W przypadku PPC, musisz określić budżet dzienny. Pamiętaj, że płacisz dopiero za kliknięcie w reklamę, a nie za jej wyświetlenie. Gdy budżet dzienny zostanie wyczerpany, wówczas Twoja reklama zniknie z wyszukiwarki. Na szczęście Google Adwords jest elastyczny – dlatego w dowolnym czasie możesz zwiększyć lub zmniejszyć budżet, dostosowując go do swoich możliwości finansowych.
Surround effect – korzyści dla Ciebie
Inwestując tylko w jedną z metod, tracisz na skuteczności. Połączenie SEO i PPC umożliwi Ci podwójne analizowanie danych, dzięki czemu efektywność może zdecydowanie wzrosnąć: znajdując słabe punkty w strategii PPC, możesz unikać ich w SEO i odwrotnie! Działania optymalizujące Twoją stronę internetową będą dzięki temu naprawdę efektywne – uzyskasz wysokie pozycje w wynikach organicznych, co wygeneruje stały, duży ruch. Jednakże aby tak się stało – musi minąć trochę czasu. Stąd wartościowe jest połączenie PPC i SEO – uzyskujesz ruch natychmiastowo w PPC, a później także w ruchu organicznym – i możesz go długo utrzymywać! Ta synergia ma też znaczenie psychologiczne. Użytkownik, który zobaczy dwa wyniki wyszukiwania (płatny i organiczny) prowadzące do tej samej strony, bardziej jej zaufa. Uwierzy, że to właśnie ta strona jest tym, czego szuka, ponadto uzna firmę za lidera w danej branży. Uzyskujemy surround effect – w rezultacie otrzymujemy wyższą konwersję!
Czy wiesz, że Google każdego dnia przetwarza około 3,5 miliarda wyszukiwań? 40 000 na sekundę! A przy tym – większość użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google, klika jedynie w trzy wyniki organiczne znajdujące się najwyżej, a także w jeden lub dwa linki sponsorowane! Jeśli znajdziemy się zatem i w wynikach naturalnych, i płatnych – możemy zdecydowanie zwiększyć prawdopodobieństwo kliknięcia w nasz link! Według Google współczynnik klikalności może zwiększyć się nawet o 80%. Teraz nadchodzi dobry moment, aby wykorzystać remarketing PPC! Fakt, że ktoś wejdzie na Twoją stronę, nie znaczy jeszcze, że dokona zakupu. Może się nad tym zastanawiać jeszcze długo, dlatego warto mu regularnie o sobie przypominać, wykorzystując nie tylko Google Adwords, ale także reklamy w innych miejscach sieci, na przykład na Facebooku! Osoba, która wcześniej weszła na Twoją stronę internetową poprzez Google, zobaczy na swojej tablicy aktualności link sponsorowany prowadzący właśnie do Twojej strony. W ten sposób lepiej zapamięta Twoją stronę niż www konkurencji – i gdy zdecyduje się już naprawdę na zakup, wiesz, gdzie wejdzie!
Nie pytaj, co wybrać, SEO czy PPC. Pytaj: jak skutecznie poprowadzić i SEO, i PPC. Dobra agencja SEM z pewnością stworzy dla Ciebie strategię hybrydową SEO&PPC, która przyniesie oczekiwane efekty! Pamiętaj, że gdy pojawiasz się w dwóch miejscach – wynikach naturalnych i płatnych – zwiększasz zaufanie użytkowników do swojej firmy! To najlepszy sposób na wyprzedzenie konkurencji, możesz zostać więc liderem w swojej branży.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zostaw komentarz