Wśród setek czynników rankingowych Google wyróżniamy te o niższej, jak i wysokiej wartości dla robotów. Do tych pierwszych, które mimo wszystko mają znaczenie, a są bardzo ważne z perspektywy rozwoju marki, należy nazwa domeny. Wiele firm przez lata bagatelizowało jej znaczenie, jednak obecnie coraz powszechniejsza wiedza o działaniu algorytmu, sprawia, że większą wagę przykłada się do jej tworzenia. Należy jednak pamiętać, że pomysł i wykup odpowiedniej domeny to jedno, w grę wchodzi także jej historia i to, jak może wpływać na działania z zakresu pozycjonowania.
Wybór nazwy domeny
Jednym z pierwszych kroków, które należy podjąć, tworząc stronę internetową dedykowaną marce, jest wykup odpowiedniej domeny. W tym celu wybierane są dwa elementy, czyli jej nazwa, będąca częścią pojawiającą się przed kropką, a także rozszerzenie, znajdujące się po niej. W Polsce najczęściej wykorzystywane są domeny .pl, czyli krajowe. Warto jednak zdawać sobie sprawę również z innych możliwości zależnych od przeznaczenia strony i charakterystyki prezentowanych na niej treści (.gov, .biz, .info, .org itp.).
Z perspektywy wielu przedsiębiorców przez lata dobrym pomysłem wydawał się wybór nazwy zawierającej frazy związane z działalnością firmy. Te jednak – pomimo niewielkiego wpływu tak zastosowanego słowa kluczowego na pozycjonowanie – są dezorientujące dla potencjalnych klientów, problematyczne do zapamiętania, a także negatywnie wpływają na budowanie wizerunku marki, w niektórych przypadkach znacząco utrudniając dalszy rozwój serwisu zgodnie z polityką przedsiębiorstwa. Nazwa powinna być więc jak najprostsza i spójna ze stosowanym przez nie nazewnictwem.
Znaki specjalne i rozszerzenia a pozycjonowanie
Ważnym zagadnieniem jest również to, jak znaki specjalne używane w nazwie mogą wpływać na pozycjonowanie. Należy sobie przy tym zdać sprawę, że takie dodatkowe elementy sprawiają, że adres witryny jest o wiele trudniejszy do zapamiętania przez użytkowników. To natomiast uwidacznia się w błędnym wpisywaniu go w oknie przeglądarki/wyszukiwarki, a także większe prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci zastosują zapytania, które skierują ich na strony konkurencji.
W przypadku rozszerzeń najlepiej sprawdzają się natomiast te kierowane do odbiorców będących częścią rynku, na jakim działa firma. Oznacza to, że w Polsce lepiej klikają się strony zakończone .pl niż .de i prawdopodobieństwo natrafienia na nie na wyższych pozycjach jest o wiele większe. Warto zaznaczyć tutaj, że jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność międzynarodową, optymalne rozwiązanie zakłada utworzenie właściwej domeny na każdy z tych rynków. Prowadzi to do zwiększenia zaufania potencjalnych klientów.
Historia domeny – dlaczego warto ją sprawdzić?
Najbardziej znacząca z perspektywy pozycjonowania jest jednak historia domeny. Miliony istniejących lub już niedziałających stron internetowych nieodwracalnie zmniejszyły pulę unikalnych adresów. To sprawia, że wybierając nazwę witryny, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ktoś wcześniej z niej korzystał. Oczywiście nie oznacza to, że w jakiś sposób została on negatywnie oceniona przez algorytm, jednak w niektórych przypadkach, taka strona mogła podlegać karom nakładanym przez Google za nieetyczne praktyki.
W celu zweryfikowania historii domeny, konieczna jest analiza jej historycznych wyników w zakresie pozycjonowania. Niepokojące mogą być przy tym nagłe skoki rankingowe i wszelkie nienaturalne elementy wykresu. W takiej sytuacji istnieje poważne ryzyko, że w przeszłości nałożone zostały na nią filtry i będzie to wpływało na jej pozycje rankingowe pomimo budowy witryny od zera. W takim wypadku warto rozważyć inną nazwę. Oczywiście prawidłowe prace optymalizacyjne będą pomocne w przypadku domen tego typu, jednak osiągnięcie ich pełnego potencjału SEO w niektórych przypadkach może okazać się niemożliwe.
Najlepszym rozwiązaniem jest zwrócenie się do specjalistów, którzy będą w stanie poddać weryfikacji dotychczasowe wyniki dla danego adresu. W przypadku nowych firm pozwoli to uniknąć wyboru problematycznej domeny. Dla przedsiębiorstw, które takie nazwy już wykorzystują, będzie to szansa na opracowanie i wdrożenie lepiej dopasowanej strategii działań SEO, aby zminimalizować wiążące się z tym następstwa.
Potrzebujesz pomocy?
Zostaw komentarz