Pozycjonowanie to niezbędny element strategii marketingowej, który jest w stanie dosłownie wybić witrynę na szczyt wyników wyszukiwania. Odpowiednio dobrane frazy przypisane do naszej branży i charakteru działalności zwiększą widoczność strony i wygenerują ruch. Samo podjęcie decyzji o uruchomieniu strategii SEO to jednak dopiero połowa sukcesu. Trzeba jeszcze właściwie określić metody jej funkcjonowania oraz cele biznesowe, jakie chcemy osiągnąć. O co dokładnie chodzi?
Idealna strategia SEO dla Twojego biznesu – co trzeba wiedzieć?
Cała efektywność działań, które składają się na tak zwane pozycjonowanie, zależy od umiejętnego wykorzystania fraz. Specjaliści z branży SEO stosują najpopularniejsze wśród internautów zapytania związane z ofertą danej firmy. Właściwie rozmieszczone w treści na poszczególnych kartach witryny wzmacniają jej widoczność i zwiększają szansę, że użytkownik spośród kilkunastu różnych propozycji wybierze właśnie tę naszą. Aby jednak pozycjonowanie rzeczywiście mogło przynieść oczekiwany efekt, należy przemyśleć, w jaki sposób je poprowadzić.
Do dyspozycji mamy bowiem SEO lokalne lub szerokie. Obydwa rodzaje odróżnia dobór słów kluczowych. To, które z nich powinniśmy wybrać, zależy od kilku czynników. Znaczenie ma tu między innymi zasięg naszej działalności, specyfika branży, oferta, którą kierujemy do klienta oraz budżet, jakim dysponujemy.
Pozycjonowanie lokalne – zostań liderem swojego regionu
Jak sama nazwa wskazuje, pozycjonowanie lokalne zawęża zakres działań do danego regionu. Bierze pod uwagę widoczność na mapach Google oraz frazy z lokalizacją, czyli zawierające nazwę konkretnego miasta, województwa lub dzielnicy. Z całą pewnością pozycjonowanie lokalne pozwala wyrobić sobie pozycję na miejscowym rynku. Co przemawia za wyborem tego rozwiązania?
Szansa na dotarcie do klienta, który znajduje się w pobliżu
Jeśli fraza zawiera sprecyzowaną lokalizację, oznacza to, że użytkownikowi zależy na lokalnym usługodawcy, który przebywa w bliskiej odległości lub po prostu miejsce świadczenia usług leży na konkretnym obszarze.
Atrakcyjna cena dzięki małej konkurencyjności
Frazy, które zawierają lokalizację wraz z nazwą konkretnej usługi zakładają pewien wyodrębniony obszar działań, przez co są one mniej konkurencyjne, a więc i tańsze.
Prestiż na rynku lokalnym – przejmij dowodzenie w swoim regionie
Lokalizację i specyfikę działań biznesowych określa dany teren, jego mieszkańcy, warunki w nim panujące oraz zapotrzebowanie na konkretne usługi, dlatego wielu przedsiębiorców skupia się na jednym obszarze i w jego obrębie stara się pozyskiwać klientów. Pozycjonowanie lokalne daje możliwość wyrobienia sobie pozycji lidera, który będzie dominował w swojej branży na skalę chociażby wojewódzką.
Szybkie pierwsze efekty – błyskawiczny rozwój dzięki pozycjonowaniu lokalnemu
Wystarczy kilka miesięcy realizowania założonej strategii, by móc ujrzeć pierwsze pozytywne rezultaty. Na lokalnym rynku biznes rozwija się szybciej. Okoliczni mieszkańcy czy inwestorzy działający w pobliżu będą chętnie korzystali z usług miejscowej firmy zyskującej popularność w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie lokalne sprawdzi się wszędzie tam, gdzie usługi świadczone są na miejscu. Mówimy tu o takich branżach, jak hotelarstwo, budowlanka, gastronomia, turystyka, kultura (kina, teatry, kluby muzyczne, lokalne festiwale) czy mechanika pojazdowa. Ten rodzaj działań powinni podjąć również ci przedsiębiorcy, którzy posiadają kilka oddziałów firm rozmieszczonych na różnych obszarach.
Pozycjonowanie szerokie – precyzyjne pozyskiwanie świadomego klienta
W niektórych branżach frazy z lokalizacją okazują się nieskuteczne. Dużo lepiej natomiast sprawdzają się tzw. long tail, czyli z długiego ogona. Są one bardziej rozbudowane, składają się z kilku słów i precyzyjniej wyrażają intencje użytkownika.
W każdym przypadku istnieje dużo kombinacji fraz long tail. Doskonale widać to w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Przykładowo, hasło mini sukienka czarna xl to jeden z kilkudziesięciu wariantów zważywszy na rozmiary, kolory, krój i kolejność słów. Przy założeniu, że każdy klient będzie poszukiwał konkretnego elementu ubioru, jakim jest sukienka, dostępnych opcji będzie całe mnóstwo z powodu szczegółowo wyrażonego zapytania. Dlatego też pozycjonowanie szerokie powinny wybierać właśnie sklepy internetowe, przedsiębiorstwa handlowe o dużym asortymencie i ogólnokrajowym zasięgu oraz portale informacyjne przetwarzające każdego dnia większe ilości danych.
Frazy z długiego ogona cechują się mniejszą popularnością w wynikach wyszukiwania, jednak nie musi to wcale oznaczać ich wady. Jakie zatem korzyści oferuje pozycjonowanie szerokie?
Ruch generowany przez świadomego odbiorcę
Z rozbudowanych fraz korzystają użytkownicy, którzy wiedzą, czego chcą. Podając specyfikację produktu (rozmiar, kolor itp.) zazwyczaj planują konkretną inwestycję i są zdecydowani na natychmiastowy zakup. Niska popularność długich fraz być może nie zapewni tak wiele ruchu, jednak zgromadzi pewnych klientów, którzy z dużym prawdopodobieństwem dokonają konwersji. Dlatego też pozycjonowanie szerokie nastawione jest na określoną grupę użytkowników, którzy są w stanie wygenerować ruch wysokiej jakości, czyli taki, który bez wątpienia zapewni dochód. Poza tym, dzięki temu, że long tail są mniej popularne, ich cena jest o wiele niższa.
Pozyskiwanie klientów i duża szansa na wygenerowanie konwersji
Stosowanie długich fraz daje większą szansę na konwersje. Klientowi wpisującemu tego typu zapytanie w przeglądarkę zależy nie tyle na niezobowiązującym przeglądaniu ofert, co na konkretnym zakupie. Pozycjonowanie szerokie zwiększa więc szansę błyskawiczną transakcję i natychmiastowy zysk. Co więcej, jako że długie frazy dają możliwość formułowania rozmaitych zapytań, możemy je wykorzystać, aby dotrzeć do klienta na niemal każdym etapie ścieżki zakupowej, zarówno w momencie, gdy będzie szukał porad lub recenzji (frazy typu czy warto?, gdzie kupić?, co trzeba wiedzieć? itp.), jak i już podczas świadomego zakupu.
Realna szansa na sukces również w bardziej konkurencyjnych branżach
Jeśli działamy w branży szczególnie konkurencyjnej, warto postawić na konkret i docierać do klienta precyzyjnie wytyczonymi ścieżkami. Krótkie ogólne frazy raczej nie zdadzą tu egzaminu, natomiast long tail skutecznie pozwolą wyłowić spośród całego asortymentu określony produkt, którego potrzebuje konsument. Pozycjonowanie szerokie eksponuje najbardziej dochodowe i najpopularniejsze towary i usługi, jakie oferuje dana branża. Dzięki temu możemy pewnie stawać w szranki z rywalami, a silny as w rękawie w postaci jasno sprecyzowanego zapytania użytkownika daje realną szansę na osiągnięcie sukcesu nawet, jeśli przyjdzie nam konkurować z innym liczącym się na rynku usługodawcą.
Lokalne czy szerokie – co pasuje do Twojego biznesu?
To, którą ze strategii SEO wybrać, zależy od charakteru działalności. Jeśli prowadzimy miejscowy biznes skupiony wokół jednego regionu, naturalnie warto postawić na pozycjonowanie lokalne. Z kolei większe przedsiębiorstwa mające szeroką ofertę oraz sklepy online realizujące zamówienia na cały kraj, powinny zdecydować się na pozycjonowanie szerokie, aby błyskawicznie docierać z usługami do klientów.
Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje unikalne cechy i korzyści, jednak wybrana strategia SEO będzie naprawdę efektywna tylko wtedy, gdy dopasujemy ją możliwie najlepiej do własnego biznesu. Bierzmy zatem pod uwagę skalę działalności, zasięg oraz zakres oferowanych usług.
Podobał Ci się artykuł? Chcesz być na bieżąco?
Zostaw komentarz