Niska konwersja na stronie może spowodować poważne straty finansowe naszego przedsiębiorstwa. Duży ruch to jedno. Równie ważne jest generowanie przychodów ze sprzedaży towarów i świadczenia usług. Jeśli handel stoi w miejscu, należy działać. W przestrzeni internetowej brak zainteresowania usługami wynika najczęściej ze złego zarządzania stroną. Trzeba się zastanowić, jakie błędy popełniamy, czego brakuje naszej witrynie i jaką strategię zapobiegawczą podjąć. Podpowiadamy, co zrobić, aby zwiększyć konwersję na stronie i zacząć czerpać realne korzyści z prowadzenia działalności.
Konwersja – ruch klienta, nasz zysk
Użytkownik decydujący się na skorzystanie z usługi danej firmy kupuje konkretny produkt lub kontaktuje się celem złożenia zlecenia. Dokonuje więc konwersji, czyli działania, które przynosi nam zysk. Jest to nic innego, jak cel, którego osiągnięcie określiliśmy jako wartościowe. Sklepy internetowe służą sprzedaży online, strona firmowa zapoznaje klienta z dostępną ofertą i umożliwia kontakt z pracownikami. Każde prywatne przedsiębiorstwo dąży więc do uzyskania jak największej konwersji, czyli realizacji celów biznesowych. W przypadku działalności internetowej mamy do czynienia również z tzw. pół-konwersją czy też mikrokonwersją, której dokonuje się przy okazji korzystania z głównej oferty. Chodzi tu na przykład o wyrażenie chęci otrzymywania newslettera.
Konwersje, tak jak płynące z nich zyski, muszą być odpowiednio obliczane, abyśmy mogli tworzyć raporty i monitorować postępy w rozwoju strony. Mówimy tu o współczynniku konwersji. Jest to liczba spełnionych przez klienta celów względem gęstości ruchu na stronie. W przypadku chociażby sklepu online, gdzie użytkownik może dokonać zakupu przy każdej wizycie, dzielimy liczbę konwersji przez ilość odbytych sesji. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jaki jest stosunek zrealizowanych celów względem ruchu panującego na stronie.
Aby generować zyski i rozwijać firmę, realizacja celów musi stale rosnąć. Wszyscy dążymy do stopniowego wzrostu sprzedaży, pozyskiwania nowych klientów i poszerzania oferty, a więc zależy nam na optymalizacji współczynnika konwersji. Jest to proces polegający na powiększaniu liczby użytkowników, którzy stają się realnymi klientami, a zatem dokonują zakupów, zlecają usługi, pobierają materiały ze strony i wypełniają formularze. Aby zoptymalizować współczynnik konwersji, musimy poznać naszych klientów i ich potrzeby oraz zrozumieć, co sprawia, że ostatecznie nie decydują się oni na realizację celu sprzedażowego.
Co robimy źle? Najczęstsze błędy obniżające konwersję
Żadna strategia na podniesienie konwersji i nie będzie wystarczająco skuteczna, jeśli przedtem nie zajmiemy się eliminacją pułapek, które blokują nam rozwój. Co szczególnie wymaga uwagi z naszej strony?
Źle zoptymalizowana strona mobilna
W czasach gdy ponad połowa użytkowników dokonuje wszystkich najistotniejszych transakcji przy pomocy smartfona, mobilna wersja witryny to podstawa. Sprawdźmy, jak wygląda to w naszym przypadku. Zwracajmy uwagę na szybkość strony, wygodę nawigacji oraz widoczność na mniejszym ekranie.
Zbyt niska prędkość strony
Dziś błyskawicznie ładująca się strona musi być standardem. Użytkownicy szybko porzucą przeglądanie oferty, jeśli będą musieli czekać dłużej niż kilka sekund na pełne załadowanie witryny. Jeśli okaże się to konieczne, zoptymalizujmy stronę pod kątem prędkości.
Niedzisiejszy projekt witryny
Strona internetowa przystosowana do osiągania dużych konwersji musi być jednocześnie funkcjonalna i poprawnie zaprojektowana pod względem estetycznym. Najnowsze trendy nakładają pewien poziom wizualny, który powinna trzymać każda dobrze prosperująca witryna. Kreatywne rozwiązania w budowie strony ułatwiają klientom nawigację, przykuwają wzrok i wzbudzają zaufanie.
Czynniki wpływające na optymalizację konwersji
Do dyspozycji mamy wiele metod, narzędzi oraz elementów budowy strony, które służą zwiększeniu współczynnika konwersji. Pozwalają one zaprojektować witrynę dla zapewnienia jak największej wygody użytkowania oraz na bieżąco śledzić aktywność internautów.
Ścieżka konwersji – od oglądania do kupowania
Jest to cały proces, wykonywany przez użytkownika krok po kroku, który kończy się dokonaniem konwersji. Może to być na przykład transakcja kupna produktu zaczynająca się od zapoznania z ofertą, przez wypełnienie formularza, a kończąca się na realizacji przelewu. Im prostsza i przejrzystsza ścieżka, tym chętniej użytkownik dokona konwersji.
Wezwanie do działania – przez kliknięcie do konwersji
Są to opcje pozwalające przejść użytkownikowi do kolejnych działań na stronie. Chodzi tu o „klikalne” komendy, takie jak „kup teraz”, „dodaj do koszyka”, „podsumowanie” czy „subskrybuj”. Jeśli są właściwie rozmieszczone i widoczne oraz dobrze wpływają na całościowe funkcjonowanie strony, użytkownik będzie bardziej skłonny do wykonania konwersji.
Usability – wygoda klikania
Usability, czyli szereg różnych metod, które uprzyjemniają ogólne poruszanie się na stronie. Chodzi tu przede wszystkim o kwestie estetyczne i ogólne uporządkowanie informacji, a więc na przykład wielkość czcionki, prawidłowo ponazywane kategorie, przejrzysta treść na każdej podstronie oraz szybki dostęp do strony głównej. Czytelny i jasny przekaz wpływają na jakość konwersji, bowiem ułatwiają potencjalnemu klientowi poruszanie się po witrynie. Poza tym dobrze zaprojektowana strona budzi większe zaufanie u konsumentów, którzy mają zainwestować swoje pieniądze w nasze usługi.
Testy A/B – która wersja jest lepsza?
To sprawdzona metoda badawcza, która pozwala przeanalizować skuteczność zastosowanych na stronie zmian. Porównujemy dwie różne wersje witryny. A jest zazwyczaj aktualnie funkcjonującą, zaś B jej alternatywnym odpowiednikiem, starszym lub nowszym względem pierwszej. Monitorując ruch i konwersje na stronie A, możemy porównać jej wyniki ze statystykami B i w ten sposób ocenić, co się sprawdza, a co jest do poprawy.
Testy MVT – kompleksowa kontrola funkcjonalności strony
Jest to jedna z odmian testów A/B. Pozwala na wielowariantową analizę strony, dzięki czemu możemy jednocześnie przetestować kilka kolorów przycisków, tytułów nagłówków czy rodzajów czcionek. Testowanie MVT wymaga jednak większego ruchu na stronie, gdyż tak wiele sprawdzanych w tym samym czasie wariantów wymaga, aby operowała nimi odpowiednio duża liczba użytkowników.
Buyer Persona – idealny klient do Twoich usług
Aby zwiększyć konwersję, należy więcej sprzedawać. Aby zacząć sprzedawać, musimy mieć klientów. Buyer Persona to projekt klienta doskonałego, czyli takiego, który potrzebuje właśnie naszych usług. Musimy po prostu wyobrazić sobie, kim są osoby, które zaglądają na naszą stronę: czego potrzebują, jakie mają oczekiwania, gdzie pracują, jaką rolę społeczną pełnią? Gdy już stworzymy taki model, łatwiej nam będzie dostosować serwis do potrzeb konkretnych użytkowników. Jeśli na przykład prowadzimy sklep internetowy z artykułami dla dzieci i rodziców, być może należy zmienić szatę graficzną na cieplejszą, kojarzącą się z rodziną i bezpieczeństwem? Znając klienta, wiedząc, do kogo kierujemy ofertę będziemy w stanie zastosować właściwą strategię działania.
Google Analytics – niezbędnik do mierzenia konwersji
Narzędzia analityczne pozwalają dokładnie przyjrzeć się zachowaniom internautów na stronie. Z pozycji Analytics i innych programów tego typu, przeanalizujemy ruch w serwisie oraz kierunki działań użytkowników. Będziemy w stanie prześledzić ścieżkę konwersji i sprawdzić, w którym momencie klient ostatecznie rezygnuje z zakupu. Raporty z programów analitycznych pozwolą nam odpowiednio zmodyfikować stronę pod wyższy współczynnik konwersji.
Mouse tracking – śledź ruchy użytkowników
Specjalne narzędzie do śledzenia ruchów kursora pozwala prześledzić działania użytkowników w czasie rzeczywistym. Widzimy, jak próbują odnaleźć interesującą ich usługę, co przeglądają, z czego się wycofują i czy finalnie dokonują konwersji. Bezpośrednio widoczne ruchy internautów dają ogromne pojęcie o tym, jakich poprawek wymaga strona.
Heatmap – ciepło/zimno
Heatmap to jeszcze jedno narzędzie analityczne do monitorowania poczynań użytkowników. Wykorzystuje paletę kolorów od ciepłego do zimnego, by określić podstrony, w których ruch jest najmniejszy oraz te, które cieszą się największym zainteresowaniem internautów. W ten sposób mamy jasno sprecyzowane, które elementy witryny są najsilniejsze, a które wymagają poprawy.
Optymalizacja współczynnika konwersji – przykładowe działania
Oczywiście to, jakie kroki podejmiemy w celu zoptymalizowania witryny pod konwersję, zależy od wyników badań, jakie przeprowadzimy z użyciem wyżej wymienionych metod. Poniżej znajduje się kilka propozycji działań, które jednak w wielu przypadkach wymagają rozważenia.
Maksymalne uproszczenie wypełniania formularzy
Współczesny konsument jest przyzwyczajony do tego, że wszelkie internetowe formalności załatwia szybko i w prosty sposób. Jeśli wypełnianie formularza wymaga podania zbyt wielu zbędnych danych, które jedynie wydłużają cały proces, klient się zniechęca i istnieje prawdopodobieństwo, że porzuci cel.
Referencje, opinie i chwytliwe logo
Strona świadcząca płatne usługi musi mieć prestiż, aby wzbudzała zaufanie. Warto publikować pozytywne opinie wystawione przez klientów. Dzięki temu firma ociepli swój wizerunek, a sama witryna będzie bogatsza w wartościowe elementy. Jeśli zaś kwestię dopracowania firmowego logo odkładaliśmy do tej pory w czasie, nie ma sensu robić tego dłużej. Zaprojektujmy grafikę odpowiednią do charakteru naszej działalności, charakterystyczną i łatwą do zapamiętania.
Dopracowana ścieżka zakupowa
Ścieżka zakupowa być jasna, przejrzysta i maksymalnie uproszczona, aby dodanie produktu do koszyka i opłacenie go było jedynie formalnością. Po to zresztą kupujemy online, by transakcja kosztowała nas jak najmniej czasu i wysiłku.
Dodanie funkcji live chat
Możliwość szybkiego przechwycenia pytania klienta i udzielenia mu błyskawicznej odpowiedzi to udogodnienie, z którego korzysta obecnie mnóstwo witryn. Warto zaopatrzyć się w tę funkcję i być w stałym kontakcie z użytkownikami, którzy dzięki temu będą wiedzieli, że są dla nas ważni.
Optymalizacja współczynnika konwersji to rozbudowany proces, który zakłada rozmaite działania. To, które z nich podejmiemy, zależy od braków, z jakimi boryka się nasza strona. Przeanalizujmy zatem każdą podstronę i zawartą w niej treść, a także oceńmy wydajność serwisu. Niska konwersja jest wynikiem wadliwego funkcjonowania witryny, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w każdej chwili to zmienić.
Podobał Ci się artykuł? Chcesz być na bieżąco?
Zostaw komentarz