Konstrukcja stron internetowych jest zależna od wielu czynników i wpływa na możliwości związane z ich pozycjonowaniem. Wyróżniamy przy tym dwa główne rodzaje witryn – one page i multi page. Każdy z typów sprawdza się w odmiennych przypadkach i powinien zostać dopasowany ściśle do charakterystyki przedsiębiorstwa, którego własnością jest serwis internetowy. Kluczowe jest przy tym poznanie ich mocnych oraz słabych stron, aby świadomie dobrać rozwiązanie odpowiadające potrzebom firmy.
Cechy strony one page
Jak sama nazwa wskazuje, witryny one page wyróżniają się tym, że składają się zaledwie z jednej strony. Nie stosuje się na nich kategorii i zakładek, a sama zawartość ładuje się wraz z przewijaniem. Taka budowa wymusza ograniczenie treści wyłącznie do tych najistotniejszych, aby użytkownicy mogli znaleźć interesujące ich informacje szybko. Zbyt duża ilość tekstu byłaby w takim wypadku frustrująca i prowadziła do wyjścia ze strony bez dokonania konwersji. Takie rozwiązanie wymaga więc dokładnego planowania, a także konsekwencji.
Ten typ witryn wymusza również ograniczenie listy słów kluczowych wykorzystywanych do pozycjonowania. Jej tworzenie powinno więc przebiegać na podstawie dokładnej analizy działalności, grup docelowych i ich intencji. Spójność jest przy tym kluczem. Zbyt duże nasycenie tekstu licznymi i niepołączonymi ze sobą frazami o dużej konkurencyjności przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego, ze względu na obniżenie jakości treści i powiązany z tym ewentualny spadek pozycji.
Sama zawartość musi być przy tym bardzo dobrze rozplanowana zgodnie z zasadami SXO. Oznacza to m.in. wyraźny podział na mniejsze bloki tekstu z nagłówkami i stosowanie języka dopasowanego do grupy odbiorców. Tekst budowany pod doświadczenia użytkowników pomoże w osiągnięciu wyznaczonych celów. Nie należy przy tym zapominać o właściwej optymalizacji strony, aby była w pełni responsywna zarówno dla osób korzystających z urządzeń desktopowych, jak i mobilnych.
W przypadku konieczności zastosowania bardziej rozbudowanych treści możliwe jest usprawnienie poruszania się po witrynie za pomocą kotwic. Po naciśnięciu odnośnika użytkownicy będą przenoszeni w oznaczone właściwą etykietą miejsce na stronie. Te wszystkie cechy sprawiają, że z perspektywy pozycjonowania działania w celu poprawienia pozycji rankingowej serwisu mogą być utrudnione w porównaniu do serwisów multi page. Jednak należy przy tym zwrócić uwagę na to, że witryny jednostronicowe nie odznaczają się wysokim wskaźnikiem problemów technicznych i są łatwe w tworzeniu oraz prowadzeniu.
Czym wyróżnia się multi page
Multi page jest natomiast przeciwieństwem wcześniej opisanego typu witryny. Zamiast zbierać skondensowane informacje na jednej stronie, dzieli je pomiędzy liczne podstrony, których liczba różni się w zależności od rodzaju i potrzeb działalności. Pozwala to na przekazanie odbiorcom większej ilości informacji w szczegółowy sposób, co zwłaszcza w przypadku dziedzin specjalistycznych może być kluczowe dla użytkowników.
Ten typ witryn jest preferowany przez firmy działające w sektorze e-commerce, ze względu na o wiele większe możliwości, jakie dają w przypadku pozycjonowania oraz prezentacji produktów czy usług. Nie tylko w serwisie można zamieścić większą ilość treści, ale także rozbudowywać go z czasem, jeśli zajdzie taka konieczność. Wiąże się to oczywiście z koniecznością zaangażowania się w o wiele większym stopniu w prowadzenie strony i jej aktualizację.
W ramach tego typu serwisu możliwe jest wdrożenie licznych landing page (w przeciwieństwie do one page), czyli stron, na jakie trafiają użytkownicy w wyniku ekspozycji na działania marketingowe i interakcji z reklamami. Liczba fraz, jakich można użyć w ramach prowadzenia witryny takiego rodzaju sprawia, że rozwiązanie to charakteryzuje wysoka efektywność w przypadku branż konkurencyjnych. Tym samym potencjał związany z trafnym kierowaniem treści do potencjalnych klientów jest o wiele większy.
Tak jak w przypadku one page, tak i multi page powinno odznaczać się odpowiednią konstrukcją treści. Jednak ze względu na o wiele większe możliwości związane z rozbudową i nasyceniem niemal dowolną liczbą słów kluczowych, łatwiej zaplanować działania w tym zakresie. Natomiast każdorazowo konieczność optymalizacji, a także samo prowadzenie takiego serwisu będzie pochłaniało o wiele więcej czasu.
Wybór pomiędzy one page a multi page
Mając na uwadze charakterystykę poszczególnych rodzajów witryn, konieczne jest podjęcie decyzji, na jaką z nich się zdecydować. Przede wszystkim pod uwagę należy wziąć specyfikę przedsiębiorstwa i cel prowadzenia strony. Jeżeli ma ona stanowić wyłącznie wizytówkę, przedstawiać jedynie konkretny produkt czy ofertę – one page nada się bardzo dobrze. Jest to też dobry punkt wyjściowy, aby przetestować pewne rozwiązania, zanim zapadnie decyzja o rozbudowie serwisu w przyszłości.
Multi page jest natomiast standardowym rozwiązaniem dla sklepów internetowych oraz przedsiębiorstw stawiających na specjalistyczną prezentację swoich produktów i usług, a także chcących promować jednocześnie wiele elementów oferty. Aby upewnić się, że decyzja o wyborze konkretnego rodzaju strony jest właściwa, warto skonsultować się ze specjalistami, którzy za pomocą szczegółowej analizy branżowej przedstawią propozycje mające największy potencjał do zainteresowania użytkowników oraz zwiększenia liczby konwersji.
Nie wiesz jaki wariant wybrać? Masz stronę i chcesz ją promować?
Zostaw komentarz