Jednym z ważniejszych elementów strategii marketingowych wielu firm są obecnie ich strony internetowe. Stanowią wyjątkowe wizytówki działalności. Należy więc o nie odpowiednio zadbać, aby przyciągały, a nie zniechęcały, potencjalnych klientów. Coraz mniej jest firm, które decydują się na funkcjonowanie bez własnej witryny.
O których elementach musisz pamiętać, jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa była skuteczna? W naszym wpisie omówimy kluczowe zagadnienia, które wpływają na odbiór serwisu. Dzięki ich właściwemu doborowi Twoja strona będzie lepiej konwertować.
Co to jest Web Usability?
Poruszany w artykule temat związany jest z szeroko pojętą użytecznością strony (ang. Web Usability). Wpływa na nią kilka czynników, które decydują o tym, czy dana witryna jest przyjazna dla odwiedzających. Te cechy to między innymi: brak błędów, możliwość szybkiej nauki poruszania się po stronie, jej intuicyjność, prędkość ładowania poszczególnych elementów.
Chodzi o to, aby użytkownik zdołał szybko opanować sposób działania danej witryny i czerpał satysfakcję z interakcji z nią. Dzięki temu dłużej pozostanie na stronie i z większym prawdopodobieństwem wykona pożądane działania, takie jak zapisanie się do newslettera czy zakupienie produktu. Poza tym strona, która jest dopracowana pod kątem użyteczności, ma większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Rozmieszczenie elementów na stronie
Jednym z bardzo ważnych czynników, które wpływają na to, jak użytkownik odbiera daną stronę, jest rozmieszczenie poszczególnych elementów. Ważne jest, aby tworzyły one pewną całość. Dzięki temu odbiorca będzie wiedział, co może w danej witrynie zrobić. Należy zadbać również o jej przejrzystość. Zbyt duża ilość przycisków czy zakładek nie jest wskazana, gdyż witryna zrobi wrażenie chaotycznej.
Aby strona przynosiła jak najlepszy efekt sprzedażowy, należy najpierw przemyśleć jej budowę, a dopiero później zabrać się za rzeczywistą pracę nad nią. Poza tym ważne jest, aby na bieżąco śledzić, czy rzeczywiście taki wygląd witryny odnosi zamierzony skutek, i czy użytkownik wie, jak się po niej poruszać. Można to sprawdzić za pomocą specjalistycznych programów, które pozwalają na nagrywanie ruchów osób odwiedzających Twoją stronę, np. Hotjar. Dzięki temu później łatwiej jest dostosować witrynę do oczekiwań odbiorców.
Jakie zakładki umieścić w menu strony?
Kiedy mowa o rozmieszczeniu elementów na stronie, nie można pominąć kwestii menu. Powinny się w nim znaleźć najbardziej istotne zakładki. Pamiętaj, że za pomocą przemyślanej struktury strony w pewien sposób nawigujesz użytkownika. Dzięki wyróżnieniu najbardziej istotnego dla Ciebie odnośnika, prawdopodobnie skierujesz tam odwiedzającego.
Poproś administratora strony, żeby oznaczył innym kolorem zakładkę, którą powinna wybrać osoba będąca pierwszy raz w witrynie. Zobaczysz, że ludzie chętniej będą w nią klikać i podążać wybraną przez Ciebie ścieżką.
Jakie elementy powinny znaleźć się w Twoim menu? Umieść tam odnośnik do podstrony, na której opisujesz firmę. Dodaj widoczną zakładkę kontaktu i postaraj się go jak najbardziej uprościć. Dodatkowo możesz ulokować na stronie formularz callbacka albo chatbox, dzięki którym użytkownik szybko otrzyma odpowiedź na swoje pytania.
Ponadto zadbaj o szczegółowy opis swoich usług. Jeśli Twoja strona jest jedynie ich prezentacją, postaraj się, aby była ona zachęcająca. Jeśli natomiast prowadzisz sklep internetowy, umieść łącze do niego w menu. Zadbaj także o szczegółowy regulamin zakupów i nie zapomnij o podaniu opcji dostawy.
Zastanów się także nad innymi możliwościami, chociażby umieszczeniem wtyczek do mediów społecznościowych (jeśli je prowadzisz). Część elementów na pewno będzie zależała od tego, czym zajmuje się Twoja firma i jaką przewagę konkurencyjną chcesz podkreślić na swojej stronie internetowej.
Dobór treści na stronie
Strona internetowa powinna zawierać odpowiednią ilość treści. Jeżeli nie opiszesz swojej działalności, użytkownik prawdopodobnie szybko opuści witrynę, nie wiedząc nawet, co chciałeś mu zaoferować.
Zatrudnij dobrego copywritera, który stworzy profesjonalne opisy na stronę internetową. Zleceniobiorca powinien odpowiednio zoptymalizować treść, a także zadbać, aby tekst brzmiał przekonująco. Jeśli chcesz mieć pewność, że opisy na stronie będą najwyższej jakości, zachęcamy do skorzystania z naszej oferty SEO. Zadbamy między innymi o treści na Twojej witrynie.
Poza opisami warto, aby na stronie znalazły się także wpisy blogowe. Google nagradza wyższymi pozycjami strony, które są na bieżąco aktualizowane. Witryny posiadające firmowego bloga, to właśnie takie miejsca. Poza tym strony z interesującymi postami są częściej odwiedzane, gdyż użytkownicy szukają tam pomocnych materiałów. Można wówczas osiągnąć podwójny sukces. Z jednej strony masz więcej czytelników, a z drugiej lepszą pozycję.
Jakie jeszcze treści powinny się znaleźć w serwisie internetowym? Warto umieścić w nim Call To Action. Szerzej na ten temat pisaliśmy w tym artykule. Teraz tylko przypominamy, że Call To Action to po polsku wezwanie do działania. Dzięki umieszczeniu go w odpowiednim miejscu możesz nakłonić użytkownika do pożądanej przez Ciebie interakcji. Zadbaj o formę wezwań i nie przesadzaj z ich ilością, aby odwiedzający wiedział, które działanie ma wykonać. Pamiętaj, że Call To Action to taki drogowskaz, który ułatwi mu nawigację.
Szablon i pozostałe grafiki na stronie
W witrynie nie może, oczywiście, zabraknąć atrakcyjnego, przykuwającego uwagę odbiorców, szablonu. Zadbaj też o inne grafiki pojawiające się na stronie. Pamiętaj, że treści dużo lepiej będzie się czytało, jeśli oprócz nich umieścisz w serwisie dopasowane obrazy. Mogą to być chociażby autorskie zdjęcia produktów. Jeśli jednak nie dysponujesz odpowiednią ilością grafik, do wpisów blogowych możesz na przykład dodać fotografie z darmowych banków zdjęć. W internecie znajdziesz ich naprawdę sporo. Zwróć tylko uwagę na licencję, na zasadach której są udostępnione. Sprawdź, czy dane zdjęcie albo grafikę można wykorzystywać komercyjnie, i czy trzeba podawać nazwisko autora.
Oczywiście, najlepiej jest korzystać wyłącznie z własnych obrazów, jednak nie każda firma ma taką możliwość. Warto zatrudnić profesjonalnego grafika albo zlecać projekty zewnętrznej firmie, gdyż dzięki temu oprawa Twojej strony będzie niepowtarzalna. Póki jednak nie masz możliwości korzystania z pomocy profesjonalisty, uzupełnij witrynę o zdjęcia z banków takich utworów. Te, które można wykorzystywać komercyjnie i bez podpisywania autora, to zdjęcia udostępnione na zasadach licencji Creative Commons Zero. Pozwala ona również na dowolne modyfikowanie pobranych utworów.
Myśląc o elementach graficznych na swojej stronie internetowej, nie pomiń także kwestii dopasowania wyglądu witryny do różnych urządzeń. Funkcjonujemy w erze mobilności, więc nie zapominaj o tych użytkownikach, którzy będą odwiedzać Twój serwis na komórce czy tablecie. Zadbaj, aby również u nich strona dobrze się wyświetlała i wyglądała atrakcyjnie. Dzięki temu nie dopuścisz do utraty potencjalnych klientów, posługujących się sprzętami mobilnymi.
Podsumowanie
Strona internetowa powinna być głównym źródłem informacji o firmie. Nie jest to, oczywiście, jedyny element strategii e-marketingowej, ale właśnie od dopracowanej witryny powinieneś rozpocząć. Później możesz także zatroszczyć się o kanały społecznościowe i budować zaangażowanie użytkowników w innych miejscach. Staraj się jednak często kierować ich do swojej strony internetowej, bowiem to ona jest (a przynajmniej powinna być) Twoim atutem.
Chętnie pomożemy Ci zadbać o Twoją witrynę www. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, napisz do nas.
Zostaw komentarz