Nie da się ukryć, że ostatnie miesiące okazały się dość silnym ciosem wymierzonym w światową gospodarkę i ekonomię. Zdecydowana większość gałęzi przemysłu zaczęła szukać sposobów na polepszenie swojej sytuacji, wyjątkiem tutaj są branże związane z higieną i ochroną zdrowia – to one najlepiej sobie radzą w zaistniałej sytuacji pandemicznej. Pozostałe firmy wciąż odczuwają skutki kilkumiesięcznego przestoju, gdy nie generowano zysków lub znacząco one zmalały. Czy to oznacza, że szukając sposobów na odbudowę, należy rezygnować z działań marketingowych? W żadnym wypadku.
Popyt był, jest i będzie
Wszelkie poważniejsze zmiany na rynku gospodarczym powodują przetasowania i przeniesienie popytu z jednego towaru na inny. Najbardziej niekorzystny gospodarczo okres pandemii w Polsce, czyli przełom marca i kwietnia, zmusił konsumentów do większego zainteresowania środkami ochrony zdrowia, takimi jak mydła, maseczki czy żele dezynfekujące. Najlepiej obrazują to statystyki pokazujące, jak bardzo wzrosły zapytania w wyszukiwarce związane z wyżej wymienionymi artykułami. Takie frazy, jak „środki do dezynfekcji”, „żele do dezynfekcji rąk” czy „sklep online” były wpisywane nawet do ponad 100 tys. razy w jednym miesiącu. Mało kto zastanawiał się wówczas nad kupnem nowej bluzy czy laptopa. Niewielu z nas mogło sobie z resztą na to pozwolić z racji tego, iż sklepy stacjonarne były wtedy zamknięte, a wiele osób straciło przychody. I choć pandemia się nie skończyła, gospodarka musiała ruszyć, co już od kilku miesięcy obserwujemy. Wróci zatem standardowy popyt na artykuły z czasów przedpandemicznych, gospodarka zacznie odnotowywać wzrosty, a my będziemy musieli ponownie wejść w szranki z konkurencją, dążąc do jak najlepszego wypozycjonowania naszej strony. Dlaczego więc nie zacząć tego od razu?
SEO zawsze aktualne
Czas to pieniądz, a Google nie śpi. Wyszukiwarka stale dokonuje przetasowań i zmian w rankingach, promując nowe strony. Nawet jeśli nasza działalność chwilowo tkwi w przestoju, warto podjąć stosowne kroki w celu opracowania jak najlepszego marketingu sieciowego. Sytuacja gospodarcza jest dynamiczna. Dlatego nawet, gdy chwilowy popyt na usługi lub produkty jest mniejszy, warto już teraz zadbać o odpowiednią widoczność strony w sieci. Właściwa optymalizacja okaże się kluczowym krokiem w celu osiągnięcia sukcesu, gdy sytuacja zacznie wracać do normy. Być może konkurencyjne firmy już teraz wykorzystują kryzys jako okazję do poprawy swojego wizerunku marketingowego. Nie czekajmy, aż zrobią to lepiej od nas.
Czysta ekonomia i zabezpieczenie na przyszłość
W przypadku SEO płacimy za konkretne wyniki, które pojawią się dopiero po pewnym czasie. Jest to inwestycja w przyszłe długoterminowe sukcesy, więc wszelkie koszty z tym związane również pojawią się dopiero w przyszłości. Gdy sytuacja zacznie się poprawiać i wróci zapotrzebowanie na nasze usługi, my staniemy się dużo lepiej widoczni w sieci. Potencjalny klient znajdzie nas szybciej, nawet nie zauważając konkurencji. Dzięki temu błyskawicznie wrócimy do gry, a wszelkie straty poniesione w ostatnich miesiącach zaczną się stopniowo zwracać. Jeśli jednak nie możemy pozwolić sobie na taką inwestycję, warto chociaż zająć się tzw. content marketingiem, czyli wzbogaceniem naszych kanałów komunikacji z klientem o atrakcyjne treści, które mogą zwrócić jego uwagę. Chodzi tu o blogi tematyczne, poradniki lub ciekawostki ze świata naszej branży. Strona, która żyje i stale generuje nowe wpisy, wzbudza zaufanie i staje się wiarygodniejsza w oczach konsumentów.
Nowa rzeczywistość?
Pandemia wyrobiła w nas wiele nawyków związanych z dbaniem o zdrowie. Zaopatrując się w środki ochrony, zwracamy szczególną uwagę na ich jakość, zastosowanie oraz higienę użytkowania. Nawiązania do walki z wirusem pojawiają się niemalże we wszystkich reklamach. Oczywiste jest, że jeśli prowadzimy działalność związaną z medycyną, nacisk powinniśmy teraz kłaść przede wszystkim na maseczki, żele i płyny do dezynfekcji oraz dystrybutory do ich bezdotykowego poboru. Prowadząc branżę usługową, która zakłada bezpośredni kontakt z klientem, podkreślajmy na naszej stronie oraz w reklamach, że zachowujemy wszelkie środki ostrożności, minimalizujące ryzyko zakażenia. Dziś pozyskanie zaufania klienta jest ważniejsze niż kiedykolwiek przedtem.
Początek pandemii dobitnie pokazał, że przetrwać mogą tylko te firmy, które posiadają rozbudowane zaplecze internetowe. Po zamknięciu sklepów stacjonarnych w marcu cały handel przeniósł się do sieci. Nawet markety spożywcze, które pozostawały otwarte, z powodzeniem prowadziły usługę dowozu zakupów do domu po uprzednim złożeniu zamówienia online. Te przedsiębiorstwa, które nie miały odpowiednio przygotowanej strony internetowej, pozostawały niewidoczne w sieci i, w efekcie, nie generowały przychodów. Właściwa optymalizacja jest zatem niezwykle ważna, zwłaszcza w obecnych czasach. Nie mamy pewności, które dziedziny biznesu będą w przyszłości blokowane, a które nie. Dlatego, póki na to czas, warto zająć się e-marketingiem.
Chcesz przygotować swój biznes na nadchodzące zmiany?
Zostaw komentarz