System Google Ads daje możliwość kierowania reklamy na określone grupy odbiorców, co umożliwia dotarcie do precyzyjnie zdefiniowanych użytkowników, tym samym zwiększając skuteczność prowadzonych działań. W ramach sieci reklamowej Google można zdefiniować kierowania na: odbiorców o podobnych zainteresowania (Affinity Audiences), odbiorców na rynku (In-market Audiences) oraz niestandardowych odbiorców o podobnych zainteresowaniach (Custom Affinities). Zawłaszcza ta ostatnia kategoria daje dużo możliwości — przede wszystkim, gdy chcemy dotrzeć do klientów, którzy mogą być zainteresowani ofertą naszej potencjalnej konkurencji. Czym zatem jest Custom Affinities i w jaki sposób wykorzystać jego potencjał?
Kierowanie na niestandardowych odbiorców – jak działa
Kierowanie grup reklam umożliwia zaprezentowanie produktów (reklam) użytkownikom odwiedzającym konkretne strony czy aplikacje oraz oglądających materiały na YouTube. Nakierowując treści promocyjne w systemie Google Ads, korzystamy z obszernej listy kategorii, które pozwalają nam precyzyjnie określić profil użytkownika, dla którego dane treści mają się wyświetlać. To, kto mieści się w ramach danej kategorii, Google określa na podstawie historii wejść na konkretne strony, historii wyszukiwań czy ogólnej aktywności w internecie. Jak jednak względem tej ogólnej zasady działania ma się kierowanie na niestandardowych odbiorców?
Ten rodzaj kierowania umożliwia reklamodawcy dotarcie do użytkownika w momencie, gdy jest już on gotowy na dokonanie zakupu. Jak przebiega ten proces? Użytkownik zainteresowany kupnem produktu czy usługi zaczyna szukać informacji, przegląda różne blogi i fora, ogląda materiały wideo, zapoznaje się również z ofertą różnych konkurencyjnych firm umożliwiających zakupy online. Google zbiera te wszystkie dane, a system Google Ads identyfikując hasła wpisywane w wyszukiwarkę i odwiedzane adresy URL konkurentów za pomocą rozbudowanego algorytmu, jest w stanie zainteresować klienta naszą ofertą, wyświetlając reklamy w sieci reklamowej oraz na kanale YouTube. Dlaczego jednak ta metoda jest tak skuteczna na tle innych oferowanych przez Google Ads? (O ogólnych możliwościach Google Ads możesz przeczytać tu. Otóż w chwili, gdy klient jest już zaznajomiony z tematem, wie czego szuka i jest zdecydowany na zakup, staje się on bardzo podatny na remarketing, dlatego wyświetlające się banery czy reklamy wideo w takim momencie, prezentujące atrakcyjną ofertę, mają bardzo dużą szansę na zachęcenie do bezpośredniego kupna i sfinalizowania transakcji.
Kierowanie na niestandardowych odbiorców o podobnych zamiarach – co musisz wiedzieć
Metoda kierowania CA (Custom Affinities) daje reklamodawcy możliwość wyjścia poza ogólne kategorie Google, tym samym pozwala lepiej doprecyzować i zawęzić krąg docelowych odbiorców. Podając słowa kluczowe i zestaw adresów URL konkurencji, system jest w stanie bardziej precyzyjnie kierować wyświetlaniem reklam. By jednak metoda ta zadziałała, należy odpowiednio dobrać właściwe frazy (powszechnie używane przez klientów) oraz bazę adresów URL. Im lepiej określimy, na jakie zapytania ma odpowiadać reklama, tym precyzyjniej dotrzemy do klientów realnie już zainteresowanych naszą ofertą.
Jak skutecznie dobierać adresy URL i frazy
Choć sam mechanizm działania kierowania na niestandardowych odbiorców o podobnych zamiarach nie jest skomplikowany, to jednak efektywność działania tej metody zależy od tego, jak precyzyjnie określimy zapytania. Dlatego po pierwsze trzeba się postawić niejako w sytuacji klienta, zastanowić się jakie frazy może on najczęściej wpisywać, jakich linków, materiałów wideo czy aplikacji poszukuje – im trafniej to określimy, tym precyzyjniej trafimy do wybranej grupy docelowej. Wybrane słowa oraz adresy, których powinno być łącznie około 15 – muszą być powiązane ze sobą tematycznie, co ułatwi systemowi Google Ads precyzyjniejsze określenie targetu, do którego ma być kierowana kampania. Na koniec jeszcze jedna zasada, mianowicie należy unikać podawania adresów URL do witryn, które na wejściu wymagają logowania. Aby zapoznać się z dokładnymi wytycznymi Googla odnośnie do tworzenia kampanii skierowanych do niestandardowych odbiorców o podobnych zamiarach zajrzyj tu.
Kierowanie CA także automatyczne
System Google Ads korzysta z zaawansowanych algorytmów, które same się uczą pod kątem analizowania kampanii, nie inaczej jest w przypadku Custom Affinities, tutaj także sztuczna inteligencja przygotowuje samodzielnie listy niestandardowych odbiorców. Zestawienie przygotowywane jest w oparciu o najpopularniejsze frazy i URL, których używają użytkownicy zainteresowani kupnem produktów lub usług zgodnych z naszą ofertą. Jak to działa w praktyce?
Google przygląda się ruchowi w sieci i sprawdza zapytania wpisywane w przeglądarkę oraz zakres odwiedzanych stron, jeśli ich tematyka jest ze sobą pokrewna – osoby szukające komputera często także przeglądają akcesoria komputerowe, na tej podstawie Google właśnie określa niestandardową grupę odbiorców, do której kieruje reklamy. Takie zautomatyzowane działania w obrębie kampanii pomagają przedsiębiorcom docierać do zawężonego grona klientów, konkretnie nastawionego już na zakup danego produktu.
Kierowanie CA to opcja, która w systemie Google Ads pojawiła się stosunkowo niedawno, a co za tym idzie nie jest to rozwiązanie tak rozpowszechnione, jak inne metody kierowania kampanii. Jednak możliwość szczegółowego doprecyzowania grupy odbiorców, którzy są już konkretnie zdecydowani na dokonanie zakupy, to na pewno opcja, którą warto wykorzystać, a właściwie opracowana i prowadzona kampania tego typu może dać naprawdę dobre rezultaty. Jeśli interesujesz się tym tematem, chętnie Ci w tym pomożemy!
Zostaw komentarz