Zespół Badań i Analiz Reklam w Google’u opublikował wyniki nowych prac badawczych dotyczących stosowania słów kluczowych w wyszukiwarkach przez użytkowników mobilnych. Nowe trendy pokazują, że pewne frazy stosuje się obecnie 60% lub nawet 175% częściej niż jeszcze dwa lata temu. Co to oznacza dla sklepów internetowych?
Konsumpcyjny styl życia kształtuje słowa kluczowe
Sara Kleinberg, kierownik zespołu Ads Research and Insights w Google’u, zwraca uwagę na konsumpcyjny styl życia społeczeństwa. Niezależnie od tego, czy użytkownik korzysta z Internetu w celu zakupu produktu, czy po prostu przegląda strony dla zabicia czasu, bez żadnych oczekiwań, w końcu natrafia na coś, co wyzwala w nim podejście muszę to mieć. Must have może być zarówno designerski zegarek, jak i nowoczesna kanapa do salonu. Podążanie za trendami sprawia, że to właśnie konsumpcja jest wartością, która kreuje rzeczywistość – dobra materialne są wyznacznikiem jakości życia, a ogół społeczeństwa dąży po prostu do zaspokajania materialnych potrzeb. Firmy, tworząc swoje reklamy, pokazują internautom, że – aby osiągnąć szczęście, muszą wybrać właśnie określone dobra czy usługi. Ludzie pragną rzeczy materialnych, marzą o nich, polują na zdobycze – to pokazuje, że psychologia współczesnego człowieka masowego opiera się na dążeniu do swobodnego zaspokajania potrzeb materialnych, a Internet daje ku temu najlepsze możliwości.
Badania Google’a wskazały, że – w związku z konsumpcyjnym stylem życia – pewne frazy są coraz częściej stosowane przez mobilnych użytkowników. Właściciele sklepów internetowych, poznając wyniki najświeższych badań Google’a, mogą poprawić swoją strategię SEO, PPC, jak i wdrożyć nowe działania z zakresu marketingu afiliacyjnego.
Słowa kluczowe zyskujące popularność
Wśród słów kluczowych zyskujących na popularności, wymienia się:
- frazy ze sformułowaniem „wygląda jak”. Zespół Badań i Analiz Reklam w Google’u informuje, że – w porównaniu z wynikami sprzed dwóch lat – takich fraz jest aż 60% więcej! Oznacza to, że coraz więcej osób, poszukując produktów, wpisuje w wyszukiwarkę hasła typu „niedrogie kafelki, które wyglądają jak drewno”, „meble, które wyglądają jak antyki”. Konsumenci mają sprecyzowane oczekiwania, szukają więc produktu lub usługi, która spełni je całkowicie – nie chcą tracić czasu na nietrafione wyszukiwania.
- frazy ze sformułowaniem „podobne do”. Tak jak w poprzednim przypadku, i tutaj wyszukiwanie takich fraz wzrosło aż o 60% w odniesieniu do tego, co w okno wyszukiwarki wpisywali mobilni użytkownicy 2 lata temu. To na przykład „samochody podobne do Jeep Wrangler”.
- frazy z ceną – o 175% częściej niż w roku 2015 do wyszukiwarki wpisywane są sformułowania „walizka poniżej 180 zł”, „klimatyzatory okienkowe poniżej 350 zł”. Oprócz wysokiej jakości, dla potencjalnych klientów duże znaczenie ma niska cena. Zamiast kupować drogi produkt, konsumenci wolą porównywać, szukać alternatyw, aby mieć pewność, że wybiorą jak najlepiej i nie będą żałować wydanych pieniędzy.
- frazy wymieniające konkurencyjną markę – jest ich aż 60% więcej niż dwa lata temu. Internauci poszukują „sklepów takich jak Victoria Secret” – aby znaleźć tańszą alternatywę wobec zakupu wymarzonego produktu z firmowego sklepu po zaporowej cenie.
Badania Google’a, przedstawiające nowe trendy w słowach kluczowych, umożliwiają sklepom internetowym szybką odpowiedź na oczekiwania internautów. Gdy nie ma jeszcze dużej konkurencji na dane słowo kluczowe, zyskujesz większe prawdopodobieństwo, że to właśnie Twoja, zoptymalizowana pod względem nowych trendów, strona internetowa, znajdzie się w top10 wyników wyszukiwania.
Wdrożenie nowych trendów do strategii SEO
Zespół Badań i Analiz Reklam w Google’u przygotował dla firm kilka wskazówek, jak wdrożyć zaobserwowane trendy do strategii marketingowej. Warto przeprowadzić badania terenowe wśród potencjalnych klientów lub też stworzyć profil konsumenta. Określa się tu zarówno płeć, jak i wiek, zarobki oraz wykształcenie, status społeczny i zainteresowania, co pozwala łatwiej dotrzeć do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta. Dzięki takim działaniom możesz zaoferować internautom to, czego dokładnie potrzebują. Wczuwając się w klienta, skorzystaj z metody design thinking – o tym, co jest najważniejsze w myśleniu projektowym, przeczytasz w naszym wcześniejszym artykule.
Warto także zaktualizować strategię SEO i wykorzystać frazy kluczowe ze wspomnianymi sformułowaniami: „podobne do”, „takie jak”, „w cenie poniżej X zł”. Pod tym kątem zoptymalizuj również treści na stronie sklepu internetowego. Tworząc content pod klienta, zyskujesz większą szansę, że wytworzysz więź porozumienia między nim a Twoim sklepem.
Pamiętaj, że potencjalnemu klientowi zależy na tym, aby oszczędzić zarówno swój czas, jak i pieniądze, dlatego czuje się lepiej i pewniej, gdy wie, z czego warto skorzystać. Stąd popularność fraz „restauracje z dobrymi deserami w Krakowie” czy „najlepsze sushi bary w Warszawie”. Coraz więcej osób kształtuje swoje doświadczenia na podstawie wyników wyszukiwania: niezależnie od tego, czy wybierają się na wakacje czy po prostu na kolację w swoim mieście, zawsze starają się uzyskać to, co najlepsze, kierując się najpopularniejszymi stronami internetowymi. Wybieraj więc te frazy kluczowe, które pozwolą ludziom dobrze zaplanować swój czas wolny i poczuć się pewniej.
Analiza słów kluczowych przeprowadzona przez zespół Badań i Analiz Reklam w Google’u wskazuje na to, że wśród mobilnych użytkowników pojawia się tendencja stosowania długich fraz kluczowych. To oznacza, że pozycjonowanie się na krótkie słowa kluczowe to może być zbyt mało dla osiągnięcia sukcesu – spróbuj dołączyć do strategii SEO także long tail. O tym, czym są frazy z długiego ogona, wspomnieliśmy wcześniej w artykule.
Wdrażając wskazówki do działań optymalizujących stronę www oraz włączając do strategii frazy o różnym poziomie skomplikowania, możesz liczyć na to, że skutecznie trafisz do osób zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.
Zostaw komentarz