Jesteś tu, ponieważ interesujesz się e-marketingiem. Wiesz zatem, że słowa kluczowe pełnią ważną rolę w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Frazy są istotne zarówno w pozycjonowaniu, jak i w kampaniach AdWords, czyli płatnych działaniach reklamowych w Google.
Jak dobrać słowa kluczowe, które będą najlepiej pasować do Twojej firmy i proponowanych przez nią produktów czy usług? Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz we wpisie.
Zapraszamy do lektury!
Zanim pochłonie Cię dobór słów kluczowych…
Nim zagłębimy się w temat rodzajów słów kluczowych i tego, w jaki sposób dopasować je do świadczonych usług, zatrzymajmy się na chwilę. Wszelkie działania we wspomnianym obszarze należy zacząć od uświadomienia sobie, co jest najważniejsze w Twojej firmie. Musisz przyjrzeć się dokładnie swojej działalności. Zastanów się, co wyróżnia Cię spośród konkurencji i jakie są Twoje atuty, które warto podkreślić. Przemyśl, które słowa kluczowe mogą wpisywać w wyszukiwarkę potencjalni klienci. Możesz je sobie wypisać. Przydadzą się później.
Naturalnie, jeśli zajmujesz się mocno wyspecjalizowaną dziedziną, to Twój wybór fraz kluczowych będzie mniejszy niż w przypadku hurtowni, mającej w ofercie setki czy tysiące produktów. Nie przejmuj się tym. Lepiej znaleźć kilka trafnych określeń niż całą gamę słów, za pomocą których nie zdołasz się wyróżnić spośród konkurencji. Postaraj się wyłapać takie usługi czy cechy, które stanowią o sile Twojej oferty.
Rodzaje fraz kluczowych
Słowa kluczowe można podzielić ze względu na różne czynniki. Najczęściej kategoryzuje się je jako ogólne i frazy long tail (z ang. długi ogon). Na czym polega różnica?
Słowa kluczowe ogólne to często jeden lub dwa wyrazy, jak na przykład „buty”, „akumulator samochodowy” czy „biuro rachunkowe”. Takie frazy oznaczają sporą konkurencję, ponieważ duża liczba firm także jest nimi zainteresowania pod kątem pozycjonowania.
Dla przedsiębiorstw z sektora MŚP zazwyczaj lepszą strategią jest pozycjonowanie na długi ogon. Polega ono na użyciu bardziej szczegółowych i opisowych fraz. Zamiast pozycjonować „akumulator samochodowy” starasz się o miejsce w wyszukiwarce na wyrażenie „akumulator samochodowy do Audi”. Po prostu dodajesz więcej określeń, które sprawiają, że produkty są lepiej opisane. O tym, jaki to ma wpływ na ruch na Twojej stronie, przekonasz się później, więc zachęcamy Cię do przeczytania artykułu do końca.
Poza frazami ogólnymi i long tail wyróżnia się słowa kluczowe:
- brandowe,
- lokalne,
- produktowe,
- sprzedażowe,
- niesprzedażowe.
Jeśli chcesz być informowany o nowych wpisach na blogu, polub fanpage Inneo na Facebooku.
Co warto wiedzieć o słowach kluczowych w Google?
Jak widzisz, typów słów kluczowych jest sporo. Omówmy je zatem po kolei.
Brandowymi nazywa się te frazy, które związane są po prostu z konkretną marką. Jeśli posiadasz własny brand albo sprzedajesz produkty określonego producenta, możesz zastanowić się nad użytecznością tego rodzaju słów.
Frazy lokalne to wszystkie słowa kluczowe powiązane z nazwami miast i regionów. Mogą być one zarówno ogólne, jak i szczegółowe, np. „parapety z Wrocławia” albo „sklep z naturalnymi kosmetykami Polkowice”. Być może intuicja już podpowiada Ci, która opcja będzie tańsza. Jeśli nie, nie przejmuj się. Dowiesz się tego z dalszej części wpisu.
Wśród kategorii fraz kluczowych wyróżniamy jeszcze słowa kluczowe produktowe. Są to nazwy konkretnych towarów. Jeśli chcesz na przykład zwiększyć sprzedaż określonej szlifierki albo wiesz, że potencjalni klienci często wyszukują dany model pilarki do drewna, to stwórz frazę dotyczącą tego produktu.
Na koniec tego podziału kwestia, która pewnie wydaje Ci się najbardziej interesująca. Czym różnią się słowa kluczowe sprzedażowe od niesprzedażowych? Ludzie szukają w Internecie nie tylko produktów czy usług. Często chcą się czegoś dowiedzieć na interesujący ich temat. Wpisują więc w Google zapytania niesprzedażowe, informacyjne. Taka fraza to np. „Jak użyć szpachli do betonu?”, „Jak szybko zrzucić kilka kilogramów?” i tak dalej. Takie słowa kluczowe nie służą bezpośrednio sprzedaży. Firma może jednak wykorzystać je do przyciągnięcia uwagi odbiorców i zbudowania zaufania do swojej marki. Warto wpleść je zwłaszcza w treści publikowane na firmowym blogu. Dzięki temu pomożesz potencjalnym klientom z zagadnieniami, które są dla nich problematyczne.
Jakie słowa kluczowe pod pozycjonowanie wybierać?
Wiesz już, jakie masz możliwości, jeśli chodzi o rodzaje słów kluczowych. Teraz pozostaje kwestia ich umiejętnego wyboru. Znasz swoją ofertę. Mamy nadzieję, że przemyślałeś sobie także, na sprzedaży których produktów czy usług szczególnie Ci zależy. Przyszła więc kolej na dobór słów kluczowych.
Frazy z długiego ogona są z reguły tańsze niż te ogólne. Dlaczego? Mniej firm się na nie pozycjonuje. Ponieważ nie ma takiej konkurencji, masz większe szanse się przebić. Mniejszym wysiłkiem osiągniesz satysfakcjonujące Cię pozycje.
Co prawda, musisz liczyć się z tym, że takie kilkuwyrazowe frazy są rzadziej wyszukiwane niż jedno- lub dwuwyrazowe. Wbrew pozorom nie jest to jednak duża wada. Pozycjonowanie stron w Google za pomocą fraz long tail niesie korzyści w postaci bardziej zdecydowanych klientów. Unikasz także płacenia (jeśli korzystasz z reklamy AdWords) za osoby, które interesuje coś innego niż oferujesz. Przykładem może być „kosmetyczka”. Może ona oznaczać zarówno przedmiot, jak i specjalistę. Poza tym ten wyraz niewiele mówi o ewentualnej lokalizacji salonu albo wyglądzie towaru. Słowa kluczowe powinny być przede wszystkim jednoznaczne, wtedy unikniesz niepotrzebnych kosztów.
Pozycjonowanie lokalne – jakimi zasadami się rządzi?
Miejscowy, ograniczony terytorialnie biznes pozycjonuje się lokalnie. Wróćmy do wcześniejszego przykładu. Jak sądzisz, co łatwiej znajdzie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google: „parapety z Wrocławia” czy „sklep z naturalnymi kosmetykami Polkowice”? Oczywiście, nie sprawdzamy teraz konkurencyjności czy trafności poszczególnych słów kluczowych. To tylko przykład. Możemy jednak przyjąć, że łatwiej będzie wypozycjonować naturalne kosmetyki.
Powodów jest kilka:
- fraza z parapetami nie jest jednoznaczna (nie wiadomo o jaki rodzaj produktu chodzi, czy mówimy o sklepie z parapetami, montażu parapetów itd.);
- jest duża szansa, że konkurencja na wrocławskie słowa kluczowe będzie większa;
- wyrażenie opisujące sklep w Polkowicach jest bardziej szczegółowe (określono typ kosmetyków).
Przy okazji omawiania lokalnych fraz warto poruszyć również temat doboru regionu czy miasta, na które chcesz się wypromować. Część klientów uważa bowiem, że dobrze jest mieć pozycję na Kraków czy Warszawę, mimo że działają na wąskim obszarze, np. w miasteczku pod Bydgoszczą. To, oczywiście, tylko przejaskrawiony przykład. Musisz jednak wiedzieć, że skoro Twoja firma działa wyłącznie w Trójmieście, nic nie osiągniesz, troszcząc się o to, na jakim miejscu w wynikach wyszukiwania na Toruń jesteś. Gdyby nawet cudem udało Ci się zdobyć wymarzoną wysoką pozycję na inne miasto, to przecież klient szukał usługodawcy blisko siebie, a Ty nie spełniasz tego warunku. Nietrudno się więc domyślić, że poniesiesz wyłącznie koszt, bo taki użytkownik i tak nie wybierze Twojej firmy.
Przedsiębiorstwa z niszową ofertą niekiedy mogą sobie pozwolić na słowa kluczowe zawierające niewielką ilość wyrazów. Jeśli wyjaśniają one, czym się zajmujesz, możesz na nie postawić. Póki nie masz dużej konkurencji, koszty takiej optymalizacji pod wyszukiwarki będą niskie, a klienci do Ciebie trafią.
Czy warto optymalizować stronę pod kątem fraz informacyjnych?
Nie da się ukryć, że słowa kluczowe, które wpływają na ilość transakcji, są bardziej pożądane od tych, które wyłącznie o czymś informują. Możesz jednak wykorzystać także te drugie, aby stworzyć treści, które zainteresują użytkowników, szukających konkretnych wiadomości. Jeśli będą one powiązane z Twoją dziedziną, zbudujesz zaufanie odbiorców, utrwalisz swój wizerunek eksperta, a w konsekwencji będziesz mieć większe szanse, że te osoby kupią coś od Ciebie.
Od kogo bowiem chętniej kupujemy? Od tych firm, które już znamy. Pozwól więc się poznać i stwórz na stronie cykl ciekawych artykułów oraz zadbaj o szczegółowe opisy właściwości Twoich produktów. Spraw, żeby na Twojej stronie można było nie tylko kupować, ale też wykonać inne działania, np. przeczytać interesujący artykuł.
Dbaj o content, bo nie tylko Google zwraca na niego uwagę. Użytkownicy także lubią treściwe strony. Oczywiście, pod warunkiem, że są one jednocześnie intuicyjne.
Podsumowanie
Dobór słów kluczowych może wiązać się z różnym poziomem skomplikowania. Jeżeli firma proponuje popularne usługi, to trudniej będzie ją wypozycjonować. Szczególną uwagę trzeba wówczas poświęcić konkurencyjności i dokładności fraz. Dobry wybór wyrazów opisujących działalność to już spora część sukcesu w SEO i SEM.
Kwestie związane z pozycjonowaniem i płatnymi reklamami AdWords nie kończą się jednak na wyborze słów. To szereg czynności, które trzeba wykonać na stronie internetowej oraz poza nią, aby być widocznym w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz, abyśmy opowiedzieli Ci, w jaki sposób my dbamy o pozycje, skontaktuj się z nami. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!
Zostaw komentarz