Feed produktowy to nieodłączny element reklamy Google Shopping, która daje sprzedawcy wiele możliwości wyróżnienia się w branży e-commerce. By jednak reklama ta odniosła zamierzony skutek, należy ją odpowiednio przygotować i właściwie wykorzystać potencjał, jaki posiada feed produktowy.
Feed produktowy to w praktyce nic innego jak plik stanowiący opis produktów, które znajdują się na stronie Twojego sklepu, z podziałami na atrybuty. Ten rodzaj pliku wykorzystuje właśnie reklama Google Shopping i nie tylko, ale o tym później. Algorytm Google w odpowiedzi na wyszukiwaną frazę skanuje właśnie plik produktowy w poszukiwaniu powiązanych treści z wpisaną frazą. Brane są pod uwagę różne parametry – od samego adresu strony po cenę produktu. Im dokładniej wypełnione pola, tym Google uzyskuje więcej informacji, na podstawie których wybiera odpowiedź, która najlepiej spełnia kryteria zapytania użytkownika.
Atrybuty feedu produktowego – a widoczność w Google
Aby algorytm Google właściwie sczytywał dane z pliku produktowego i, tym samym, reklama wyświetlała się w Google Shopping, feed musi posiadać odpowiednie atrybuty. W przypadku tej kampanii do czynienia mamy z dwoma rodzajami atrybutów – wymaganymi i zalecanymi. Atrybuty wymagane definiują to, czy reklama się wyświetli, ich niewłaściwe wpisanie praktycznie to uniemożliwia. Atrybuty zalecane pozwalają natomiast na optymalizację feedu produktowego pod kątem skuteczności reklamy. Do najczęściej wykorzystywanych atrybutów należy zaliczyć:
- tytuł produktu – title – powinien być zgodny z nazwą strony i jasno opisujący oferowany artykuł.
- opis produktu – description – pole o limicie 5000 znaków umożliwiające zaprezentowanie oferowanego produktu. Opis powinien być jak najdokładniejszy i zawierać najistotniejsze informacje odnośnie do artykułu.
- identyfikator produktu – id – określenie produktu znakiem alfanumerycznym, każdy produkt powinien mieć unikatową i niezmienną wartość.
- link – link – strona docelowa produktu – zweryfikowana nazwa domeny.
- link do zdjęcia produktu – image link – adres do głównego zdjęcia produktowego – zdjęcie wysokiej jakości, w przyjętym formacie – GIF bez animacji, JPEG , PNG, BMP lub TIFF
- link do dodatkowego zdjęcia – additional image link – konieczne jest spełnienie wymagań odnośnie do zdjęcia głównego, jednak można przesłać wiele zdjęć.
- link mobilny – mobile link – zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych – musi spełniać wymagania odnośnie do atrybutu link.
- cena produktu – price – zgodna z ceną na stronie docelowej
- dostępność produktu – availability – określa dostępność produktu – musi być zgodna z rzeczywistym stanem na stronie
Część atrybutów jest zmienna, w związku z czym konieczne jest aktualizowanie danych i przesyłanie informacji do Google o wszelkich zmianach. Aktualizacja informacji w większości przypadków jest automatyczna, a co za tym idzie, dane generują się także automatycznie na podstawie informacji znajdujących się na platformie sklepowej. Ważne jest zatem, by struktura sklepu została przemyślana w sposób, który zapewni jej największą przejrzystość.
Feed produktowy – a organizacja asortymentu
Strategia, jaką należy przyjąć odnośnie do organizacji asortymentu dla każdego sklepu, powinna być odmienna – uzależniona nie tylko od jego specyfiki, czyli branży, ale także od rodzaju klientów sklepu. Dla przykładu, w sklepie budowlanym czy też elektronicznym, nie należy rezygnować z typowych numerowych oznaczeń, które ułatwiają klientom odnalezienie właściwego produktu, w sklepie zajmującym się natomiast sprzedażą odzieży czy też obuwia, oznaczenia zastępujemy najpopularniejszymi frazami tekstowymi. W przypadku sklepów o rozbudowanym asortymencie sprawa się komplikuje, zarządzanie bowiem tak rozbudowaną bazą może przysparzać trudności. Należy sobie jednocześnie uświadomić, że praca z plikiem produktowym tak naprawdę jest w dużej mierze odbiciem tego, w jaki sposób została zaprojektowana sama platforma sklepowa. Dlatego, jeśli zależy nam na efektywnym feedzie produktowym, konieczne jest dobre przemyślenie struktury samego sklepu.
Optymalizacja feedu produktowego – dlaczego warto
Optymalizacja feedu produktowego ma sprawić, że sklep stanie się bardziej atrakcyjny dla Google. Im lepiej przygotowany plik produktowy, tym stanowi lepszą odpowiedź na potrzeby klientów i, tym samym, jest lepiej wyświetlany. Podstawą optymalizacji feedu produktowego jest wysoka jakość prowadzonych działań, treści dodane do bazy nie mogą być niskiej jakości, ani zawierać błędów – opisy muszą być z jednej strony wyczerpujące, z drugiej pod pewnymi względami atrakcyjne dla potencjalnych klientów, tak, by mogły ich zainteresować. Konieczne jest także, o czym zostało już wspomniane na wstępie – dokładne wypełnienie pól, zarówno tych wymaganych, jak i zalecanych. Google szczególnie ceni rozbudowane bazy danych, dlatego im więcej dokładnych paramentów zostanie uwzględnionych, tym lepiej plik będzie sczytywany. Z właściwym sposobem wypełniania pól można zapoznać się na tej stronie.
Feed produktowy nie tylko dla Google Shopping
Odpowiednio przygotowany feed produktowy polepsza integracje z systemami reklamowymi Google Adwords, szczególnie z Google Shopping i remarketingiem AdWords. O rodzajach reklamy Google Adwords możesz przeczytać w tym artykule. Tym samym warto zadbać o jak najlepsze przygotowanie bazy danych i pliku produktowego, tak, by wyniki wyświetlania były jak najlepsze. Niemniej plik produktowy ma znaczenie nie tyko dla reklam prowadzonych w obrębie usług AdWords, wykorzystywany jest on także do wyświetlania reklam na portalach społecznościowych typu Facebook, czy też portalach typu Ceneo. W związku z czym, jego właściwe przygotowanie przekłada się na lepszą widoczność produktu, a tym samym sklepu w internecie.
Właściwie przygotowany feed produktowy umożliwia prowadzenie szeregu działań. Przy jego pomocy możemy tworzyć dynamiczne i angażujące reklamy i kreacje, poprawiające widoczność oferty.
Zainteresował Cię temat feedu produktowego? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zostaw komentarz