W czasach, gdy oferty atakują z każdej strony, internauci stają się nieczuli – przestają zwracać uwagę na reklamy, które nie są kierowane bezpośrednio do nich. Jedynym sposobem na to, aby wzbudzić ich zainteresowanie, jest personalizowanie treści reklamowych. Aby było to efektywne, warto zdecydować się na automatyzację biznesu. Automatyczne przetwarzanie danych zgromadzonych w bazach sklepu internetowego przełoży się na zwiększenie efektywności sprzedaży. Jak to działa?
Oprogramowanie do automatyzacji biznesu
Połączenie systemów komunikacji z klientami (np. CRM) z zaawansowanym oprogramowaniem marketingu automatycznego opartym na chmurze obliczeniowej, sprawia, że możesz monitorować i analizować zachowania potencjalnych klientów, którzy nawiązali wcześniej kontakt z twoją firmą (np. należą do newslettera). Sama baza danych to jeszcze nie wszystko – trzeba ją odpowiednio wykorzystać. To właśnie marketing automation umożliwia docieranie do użytkowników z właściwą treścią i we właściwym czasie. Możliwość dynamicznego dostosowywania treści marketingowej do konkretnych osób sprawia, że użytkownicy chętniej wykonują te czynności, na których ci najbardziej zależy. W sposób automatyczny, do każdej osoby, która zapisała się do newslettera, możesz wysłać wiadomość powitalną czy katalog produktów. Możesz też wysyłać newslettery informujące o nowych produktach czy też wiadomości przypominające, gdy system wykryje, że dany klient porzucił koszyk z zakupami w twoim sklepie.
Funkcje narzędzi do marketing automation
Narzędzie do marketing automation opiera się na tworzeniu reguł opartych na zdarzeniach, warunkach i akcjach:
- Zdarzenie: klient dodał do koszyka produkt, ale na etapie wypełniania formularza z danymi do wysyłki, zrezygnował z transakcji.
- Warunek: od momentu zdarzenia minęło 5 dni.
- Akcja: wysłanie e-maila przypominającego o porzuconym koszyku lub e-maila z ofertą produktów podobnych do wybranego wcześniej czy też z kodem rabatowym właśnie na ten produkt.
Według badań, tylko 31 klientów spośród 100 składa zamówienie po dodaniu produktów do koszyka w sklepie internetowym. Większość rezygnuje, widząc zbyt wysokie koszty dostawy lub też nie chcąc zakładać konta na stronie. Ale nie oznacza to, że tych osób nie możesz już przekonać do siebie – przypomnij im o porzuconym koszyku poprzez spersonalizowany e-mail! Takie wiadomości są otwierane o wiele częściej niż zwykłe oferty reklamowe. Ważne, aby e-mail był intuicyjnie skonstruowany – linki do sklepu powinny znajdować się w widocznych miejscach.
Targetowanie klientów i planowanie komunikacji
Możesz też dzielić klientów na mikrosegmenty, tworząc np. grupę osób, które kupują książki popularnonaukowe; osoby, które korzystają z przysyłanych przez ciebie rabatów; osoby, które chętnie przeglądają książki psychologiczne i poradniki. Możliwości jest naprawdę wiele – sam wybierasz, do kogo chcesz dotrzeć poprzez spersonalizowany pod jego zainteresowania komunikat. Badania wykazały, że wskazywanie klientom produktów rekomendowanych dla nich sprawia, iż pojawia się 73% więcej kliknięć niż w przypadku losowych produktów.
Nie zapominaj o planowaniu komunikacji – nie tylko ważne jest, co komunikujesz, ale także KIEDY to robisz. Nowoczesne systemy pozwalają na śledzenie, czy dana wiadomość e-mail została otwarta (i o której godzinie). Dzięki temu wiesz, kiedy warto wysyłać treści marketingowe, aby nie zostały one zignorowane. Podobna sytuacja dotyczy treści przeznaczonych do social mediów – dzięki narzędziu marketing automation możesz zautomatyzować publikację postów. Tworząc cykle automatyzacji, zdecydowanie ułatwisz sobie pracę!
Marketing automation to nie tylko usprawniona komunikacja z klientami za pośrednictwem e-maili, ale także platform social media oraz wiadomości sms. System daje możliwość monitorowania efektów działań. Dzięki temu możesz je optymalizować, aby przynosiły najwięcej korzyści. Nawet niewielkie zmiany, na przykład w postaci umieszczenia linka do sklepu w innym miejscu maila, mogą wpłynąć na zwiększenie konwersji, dlatego śledzenie efektów zmian jest naprawdę przydatne.
Tworzenie spersonalizowanego contentu
Wiadomość powitalna, artykuły tematyczne i eksperckie – to treść, która musi być przygotowana profesjonalnie, aby wzbudziła zainteresowanie klientów. W tym system marketingu automatycznego już nam nie pomoże. To zadanie nie dla maszyn, a dla ludzi. Dlatego warto pamiętać o tym, że marketing automation to połowa sukcesu, a korzyści przyniesie dopiero połączenie go z content marketingiem. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć wartościowy content do komunikacji z klientem, skontaktuj się z nami – chętnie ci pomożemy. Spora część osób korzystających z marketing automation ma problemy nie z działaniem narzędzia, a z tworzeniem angażujących treści. To pokazuje, że content marketing jest naprawdę ważny dla skuteczności systemu marketingu automatycznego.
Stworzenie angażujących treści nie jest takie proste – materiał musi przyciągać uwagę, ale nie może być banalny. Z oryginalnością powinna iść w parze jednak naturalność, zrozumiałość, rzetelność przekazu i jego wiarygodność. Trzeba zachęcić klienta do zakupu danego towaru, ale w sposób, który nie jest nachalny. Tworząc maile do klientów, pamiętaj, aby odnosić się nie tylko do oferty sklepu, ale także do innych treści. Oczywiście tych przygotowanych pod dany segment odbiorców, w końcu taki mail ma być spersonalizowany!
Istotne jest, że klienci oczekują nie tylko contentu w postaci artykułów, ale też infografik, zdjęć, a nawet wideo – o zaletach wideo marketingu wspomnieliśmy we wcześniejszym artykule. Zadbaj o dostarczanie klientom wartościowych materiałów różnego rodzaju – za pomocą narzędzi marketing automation będzie to o wiele prostsze. Niezależnie od formy – treść musi być przydatna. Nawet wiadomość powitalna jest ważna – w końcu pierwsze wrażenie robisz tylko raz!
Nowoczesne platformy marketing automation wyposażone są w rozbudowane rozwiązania, które pozwalają ocenić, czy tekst jest wartościowy pod względem SEO, dlatego korzystając z systemu marketingu automatycznego równocześnie wpływasz pozytywnie na pozycjonowanie witryny.
Przy planowaniu działań za pomocą marketing automation oraz przy tworzeniu contentu, należy uwzględniać lejek sprzedażowy. Najpierw musimy wzbudzić zainteresowanie klienta, „zaprzyjaźnić się” z nim. W ten sposób zachęcimy go do podjęcia decyzji o zakupie. Najlepszym sposobem na zyskanie sympatii i zaufania klienta, jest właśnie kierowanie do niego spersonalizowanych treści zamiast atakowania nachalną reklamą.
Spersonalizowane reklamy wykorzystywane są od dawna. Znanym przykładem jest praca Andrewa Pola, który został zapytany przez pewną sieć marketów o to, czy na podstawie zebranych danych o zakupach klientów (którzy posiadali kartę lojalnościową) można stwierdzić, kto… spodziewa się dziecka. Andrew Pole podjął się tego zadania – dzięki badaniom i ankietom odkrył, że kobieta w ciąży chętniej kupuje balsamy i mydła bezzapachowe, jak i suplementy. Wyselekcjonował tak kilkanaście produktów. Informacje gromadzone w bazie danych, pozwoliły wywnioskować, która kobieta będzie miała dziecko – i wysyłać jej personalizowany katalog produktów. Reklama personalizowana może sprawić, że odbiorcy chętniej dokonają zakupów właśnie w twoim sklepie.
Marketing automation i… Google Analytics
System marketing automation można połączyć z… Google Analytics. Dzięki temu możesz personalizować treści nie tylko pod klientów z listy e-mailingowej, ale także pod odwiedzających twoją stronę internetową. Za pomocą Google Analytics sprawdzisz, ile osób odwiedziło daną podstronę, ile czasu tam spędziło i czy dokonało jakichś czynności (pobranie materiału, zakup). Dowiesz się, co wzbudza największe zainteresowanie – i w tym kierunku możesz prowadzić content marketing, tworząc artykuły blogowe i eksperckie, które zainteresują najwięcej osób. Jeżeli odpowiednio skonfigurujesz Google Analytics z narzędziem marketing automation, wówczas wcześniej anonimowe dane ze statystyk zostaną powiązane z konkretnym e-mailem klienta. Jeśli nie wiesz, jak połączyć konto Google Analytics z twoją witryną – skontaktuj się z nami.
Korzyści wynikające z systemu marketing automation
Korzystając z marketing automation, nie tylko możesz zwiększyć sprzedaż, ale przede wszystkim chronisz wizerunek swojego sklepu internetowego. Klienci nie uznają twojej reklamy za spam, ponieważ przedstawisz im jedynie wartościowe dla nich treści. Marketing automation umożliwia nam obranie dwóch strategii remarketingowych (o tym, dlaczego warto prowadzić działania remarketingowe, pisaliśmy we wcześniejszym artykule) – cross-selling oraz up-selling. Cross-selling to działanie mające zachęcić klienta do kupna produktów komplementarnych z wcześniej wybranym, z kolei up-selling ma wpłynąć na decyzję zakupu rozszerzonego pakietu produktów.
Wykorzystanie wszystkich funkcjonalności marketing automation będzie skuteczne jedynie wtedy, gdy zadbasz o dobry content. Treści przygotowane zgodnie z zainteresowaniami klienta sprawią, że ten chętniej przyjrzy się ofercie twojego sklepu internetowego. Masowy przekaz jest często ignorowany, ponieważ konsumenci oczekują spersonalizowanych komunikatów. W przygotowaniu profesjonalnego contentu pomoże ci nasza agencja interaktywna.
Zostaw komentarz