InneoInneoInneoInneo
  • Strona Główna
  • O nas
  • Jak dostarczamy klientów
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt

Design thinking w Twojej firmie

    Home Marketing Design thinking w Twojej firmie
    NastępnyPoprzedni
    design thinking

    Design thinking w Twojej firmie

    Przez Sylwia Białobłocka | Marketing | 0 komentarzy | 26 lipiec, 2018 | 0

    Firmy, które dopiero rozpoczynają działalność, często zadają sobie pytanie – jak się przebić, skoro konkurencję stanowią dinozaury – przedsiębiorstwa już znane, posiadające renomę i naprawdę cenione na rynku. Jak sprawić, że klient zwróci uwagę właśnie na nas?

    design thinkingByć może warto zdecydować się na zastosowanie metody Design Thinking, która sprawdza się zarówno podczas tworzenia nowego produktu, usługi, jak też w marketingu internetowym. Obecnie każda firma żyje nie tylko w biurze, ale też w Internecie. Podstawą w komunikacji z klientami są między innymi social media, a Design Thinking może być wykorzystany właśnie w content marketingu, do tworzenia treści i reklamy, która zwiększy rozpoznawalność marki czy ilość sprzedawanych produktów. Należy wypracować taką strategię działania, która będzie całkowicie odpowiadała na potrzeby odbiorców – dlatego właśnie Design Thinking sprawdza się tak dobrze, ponieważ jest procesem skoncentrowanym bezpośrednio wokół człowieka i jego oczekiwań. Sztywne fakty, tabele, statystyki, modele biznesowe – to nie wystarczy do stworzenia dobrej strategii marketingowej. Konieczna jest idea. Już dawno eksperci od marketingu zwrócili uwagę na to, że pomysł projektanta to jedno, ale rzeczywiste potrzeby użytkownika – to drugie. Czasami świetne idee okazywały się fiaskiem, ponieważ klient po prostu oczekiwał czegoś innego. Jak zapobiegać takim sytuacjom? Należy wyodrębnić dwie strefy – przestrzeń problemu, w której funkcjonują użytkownicy, która określa ich wyzwania oraz potrzeby; oraz przestrzeń rozwiązań – w której jesteśmy my jako firma, nasze produkty oraz usługi. Te dwie strefy nie są ze sobą tożsame. To, co nam się wydaje, nie zawsze jest tym, czego oczekuje klient. Trzeba więc go poznać. Do tego służy właśnie Design Thinking.

    Tworzenie innowacyjnych wartości

    design thinkingDesign Thinking powstał po to, aby wprowadzić nowatorskie pomysły do zamkniętego, biznesowego środowiska Doliny Krzemowej. Za pomocą tej metody można małymi kroczkami wymyślić coś innowacyjnego – nowe produkty, usługi, opakowania, projekty architektoniczne, technologie, działania marketingowe… Nie bez powodu Design Thinking potocznie nazywa się ludzką metodą. To skupienie się na konkretnej jednostce – tylko w ten sposób zyskamy lojalnego klienta, ponieważ zobaczy on, że dana wartość została przygotowana specjalnie dla niego. Dlatego teraz, zamiast porównywać się z konkurencją – zaproponujmy klientowi coś innowacyjnego, coś, czego właśnie potrzebuje. Design Thinking to metodologia stworzona na przełomie lat 80. i 90. na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii. Wymiana kreatywnych idei bez ograniczania się schematami miała na celu opracowanie innowacyjnej wartości (którą mógł być zarówno produkt, jak i usługa). Design Thinking sprawdza się w każdej branży – w biznesie, w marketingu, w nauce czy w przemyśle. Wiedzą o tym najwięksi – Google zachęca swoich pracowników do przeznaczania 20% tygodniowego czasu pracy na… myślenie. Wszystko po to, aby móc sprostać wyzwaniom – to właśnie prawdziwe myślenie w innym otoczeniu niż biurko i ekran monitora doprowadziło do powstania Gmail, Google Talk czy AdSense.

    5 kroków Design Thinking

    I Empatyzacja

    Oparcie swoich działań na Design Thinking może przynieść wiele korzyści. Cały proces składa się z pięciu prostych (z pozoru) kroków.

    Po pierwsze – faza empatii. Czego oczekuje nasz klient? Musimy spojrzeć na świat jego oczami, zrozumieć jego potrzeby i szczere motywacje. Jak? Suche ankiety, grupy focusowe i dane demograficzne nie zawsze się sprawdzają, tymczasem Design Thinking skupia się zawsze na konkretnej jednostce – i to dla niej projektuje rozwiązania. W ten sposób możemy dotrzeć do zaskakujących spostrzeżeń, może okazać się, że określona głośno motywacja była jedynie pozorna, a problem tkwi zupełnie gdzieś indziej! Na tym etapie przydatne są narzędzia takie jak: mapy empatii czy obserwacje terenowe. Tworzymy personę i mapę podróży dla niej (customer journey map). Przedstawiamy, jakie doświadczenia ma konkretny klient z naszym produktem czy usługą. Określamy jego cele, odczucia, emocje i działania, które podejmuje podczas interakcji z nami. Próbujemy zrozumieć, co dzieje się w jego głowie PRZED nawiązaniem kontaktu z nami, a także PO.

    design thinkingTo właśnie dzięki empatyzacji możemy uświadomić sobie konkretną potrzebę klienta w danej sytuacji. Zadajemy pytania: Co myśli i czuje? Mówi i robi? Słyszy? Widzi? Jakie są jego bóle, a jakie radości? W ten sposób określimy jego marzenia i aspiracje, jak też obawy. Dowiemy się, co chce osiągnąć, a czego wolałby unikać. Zobaczymy, kto i co wpływa na naszego klienta, jakie znaczenie ma dla niego sytuacja na rynku. Jest to też moment na to, aby przeanalizować konkurencję. Prawidłowo przeprowadzona empatyzacja to już połowa sukcesu. Na przykład, jeżeli prowadzimy sklep internetowy i współczynnik konwersji wyraźnie wskazuje nam, że jedynie niewielki odsetek osób dokonuje zakupów (jeśli nie wiesz, czym jest współczynnik konwersji, przeczytaj nasz wcześniejszy artykuł), a większość wycofuje się na etapie kliknięcia w „przejdź do kasy”, za pomocą Design Thinking możemy znaleźć faktyczną przyczynę takiej sytuacji oraz wdrożyć rozwiązanie (zmienić wygląd strony, zmienić rodzaj reklamy, zaoferować drugi produkt za pół ceny). Pamiętajmy, że to klient zawsze jest w centrum. Wejście w złożoną osobowość konkretnej persony oraz dokładne zbadanie jej ścieżki kontaktu z naszą firmą, pomoże skutecznie rozwiązać problem.

    II-III Definiowanie problemu i ideacja

    design thinkingOczywiście jeśli tylko odpowiednio go zdefiniujemy. Tutaj przydają się takie techniki jak 5xWhy – zadajemy sobie pytanie dlaczego? tak długo, aż dojdziemy do sedna. Za pomocą tej metody działał Paul Henry O’Neill (pracujący dla rządu USA), który odkrył, że przyczyną umieralności amerykańskich niemowląt w XX wieku był… brak odpowiedniej edukacji nauczycieli (niemowlęta umierały, ponieważ rodziły się przedwcześnie – dlaczego? ponieważ matki były niedożywione w czasie ciąży – dlaczego? ponieważ nie wiedziały, jaka powinna być dobra dieta – dlaczego? ponieważ rząd nie edukował kobiet na temat zasad żywienia – dlaczego? ponieważ nauczyciele nie mieli wystarczającej wiedzy, aby o tym uczyć). Czasami przyczyna problemu znajduje się głębiej niż nam się wydaje!

    design thinkingNa etapie definiowania problemu najważniejsze jest przełamanie ram myślowych. To trudne, dlatego tak ważna jest współpraca multidyscyplinarna – angażujemy osoby, które w firmie na co dzień zajmują się zupełnie różnymi rzeczami. Każdy ma inne doświadczenia, inne zdolności – to stymuluje kreatywność, a dzięki temu mogą rodzić się zaskakujące pomysły! Dzięki burzy mózgów – Brainstorming – każdy ma okazję zaprezentować jak najwięcej nietypowych idei. To jest właśnie ważne – ich ilość! Warto stosować post-it, samoprzylepne karteczki do naklejania na ścianę, aby żaden pomysł nam nie umknął. Nie zatrzymujemy się na szablonowych rozwiązaniach – chodzi o out-of-the-box (wyjście z pudełka, które ogranicza naszą kreatywność!). Na tym etapie nie ma miejsca na krytykę. Wszystkie pomysły są akceptowane. Ideacja opiera się na zabawie w przyjemnej atmosferze, bez parcia na znalezienie rozwiązania. Powinniśmy poczuć w sobie dziecko, odrzucić przekonanie, że jesteśmy ekspertami w danym temacie i wiemy już wszystko. Szukajmy tam, gdzie jeszcze nigdy nie byliśmy. Kreatywne generowanie pomysłów jest bardzo ważnym etapem Design Thinking.

    IV-V Prototypowanie i testowanie

    design thinkingW następnym kroku filtrujemy je, aby znaleźć ten najlepszy. Można tu skorzystać z metody sześciu kapeluszy, która pozwoli spojrzeć na jeden pomysł z wielu różnych perspektyw. Teraz pora na budowanie prototypów – czyli nadanie pomysłowi kształtu rzeczywistego. Każdy uczestnik projektu powinien móc dotknąć i zobaczyć ideę. Można szkicować, rysować storyboardy, pisać scenariusze, robić makiety i tak dalej. Wszystkie sposoby są dozwolone. Następnie należy prototyp przetestować – już w realnym środowisku, co pozwoli na zebranie opinii. W ten sposób można stwierdzić, czy dany produkt lub usługa, mogą być zaimplementowane do codziennego użytku i dobrze się sprawdzą. Pamiętajmy, że w Design Thinking nie chodzi o sztywne trzymanie się projektu – na etapie testowania może okazać się, że prototyp nie spełnia oczekiwań klientów. Obserwując ich reakcje, można dopracować produkt/usługę do perfekcji jeszcze przed wypuszczeniem jej na rynek. Bądźmy elastyczni i otwarci na zmiany.

    Połączenie psychologii, nauk społecznych, biznesu i technologii – to właśnie Design Thinking, które w rezultacie pozwala na projektowanie innowacyjnych rozwiązań. Dzięki zorientowaniu na użytkownika, zyskujemy pewność, że z naszą usługą czy produktem trafimy w dziesiątkę.

    No tags.

    Sylwia Białobłocka

    Specjalista ds. content marketingu. Zajmuje się prowadzeniem działań content marketingowych dla INNEO. Przygotowuje artykuły, teksty blogowe i inne treści mające na celu promocję Agencji oraz jej Klientów.

    Więcej postów Sylwia Białobłocka

    Powiązane posty

    • Jak skutecznie dbać o treść? – znaczenie recyklingu zasobów internetowych

      By Agnieszka | 0 comment

      XXI wiek niezmiennie zaskakuje. W dobie stale rosnącego poziomu cyfryzacji i wiążącej się z tym mgły informacyjnej należy stale mieć pod kontrolą zamieszczane treści. Chodzi tu przede wszystkim o aktualność, ale także autentyczność. Mówiąc zWięcej

    • marketing 360

      Nowoczesne podejście do promocji firmy – marketing 360 stopni

      By Agnieszka | 0 comment

      Gdyby nie działania marketingowe podejmowane przez firmy, z pewnością nie udałoby się dotrzeć do szerokiego grona klientów. Wysoki stopień konkurencyjności na rynku sprawia, że wiele branż musi się prześcigać w poszukiwaniu sposobów, na przyciągniecie uwagiWięcej

    • Wesołych Świąt

      By Agnieszka | 0 comment

      Z okazji zbliżającego się Bożego Narodzenia pragniemy życzyć wesołych świąt. Niech ten czas będzie spokojny, pełen ciepła i rodzinnej atmosfery. Dużo zdrowia i spełnienia wszelkich marzeń, a także wielu sukcesów zawodowych i osobistych w nadchodzącymWięcej

    • Jak przyciągnąć klientów sklepu online w okresie świątecznym?

      By Agnieszka | 0 comment

      Święta to czas wzmożonych wydatków. Okres ten dawno przestał się kojarzyć wyłącznie z Mikołajem, pięknie przystrojoną choinką i kolacją wigilijną spędzoną z rodziną. Zapewne pierwsze, co przychodzi wielu z nas do głowy, gdy ktoś wspomniWięcej

    • Działania SEO oraz SEM wspomagające przygotowanie promocji z okazji Black Week

      By Agnieszka | 0 comment

      Co roku w listopadzie obchodzone jest święto zakupów, czyli Black Friday, a także skierowany do klientów sklepów internetowych — Cyber Monday. Oba te dni są doskonałą okazją dla właścicieli punktów sprzedażowych, zarówno stacjonarnych, jak iWięcej

    • Rola meta title w pozycjonowaniu

      By Agnieszka | 0 comment

      Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych wymaga przygotowania witryny w taki sposób, aby była jak najbardziej czytelna dla użytkowników. Chodzi tu nie tylko o jej wygląd, dobór fontów, zdjęć i miniatur, ale również tytułu widocznego na kartachWięcej

    • Pozycjonowanie off-page – najważniejsze informacje

      By Agnieszka | 0 comment

      Pozycjonowanie off-page to bardzo ważny element SEO. Dla wielu osób jednak ten termin jest całkowicie obcy, bądź też bagatelizują one znaczenie prowadzonych w tym zakresie działań. Dlaczego to tak ważny element strategii SEO i coWięcej

    • Pozycjonowanie w przypadku nowych witryn

      By Agnieszka | 0 comment

      W obecnych czasach internet to główne źródło informacji. Jest także miejscem zakupów, spotkań ze znajomymi i wielu innych czynności. Właśnie dlatego warto zbudować zasięgi swojej firmy w tym wirtualnym świecie. Pozwoli to na poszerzenie gronaWięcej

    Zostaw komentarz

    Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    NastępnyPoprzedni

    Ostatnie wpisy

    • Jak skutecznie dbać o treść? – znaczenie recyklingu zasobów internetowych
    • Nowoczesne podejście do promocji firmy – marketing 360 stopni
    • Wesołych Świąt
    • Jak przyciągnąć klientów sklepu online w okresie świątecznym?
    • Działania SEO oraz SEM wspomagające przygotowanie promocji z okazji Black Week

    Archiwa

    • październik 2023
    • sierpień 2023
    • grudzień 2022
    • listopad 2022
    • październik 2022
    • sierpień 2022
    • lipiec 2022
    • czerwiec 2022
    • maj 2022
    • kwiecień 2022
    • marzec 2022
    • luty 2022
    • styczeń 2022
    • grudzień 2021
    • listopad 2021
    • wrzesień 2021
    • sierpień 2021
    • lipiec 2021
    • maj 2021
    • kwiecień 2021
    • marzec 2021
    • styczeń 2021
    • grudzień 2020
    • listopad 2020
    • październik 2020
    • wrzesień 2020
    • lipiec 2020
    • czerwiec 2020
    • marzec 2020
    • luty 2020
    • styczeń 2020
    • grudzień 2019
    • listopad 2019
    • październik 2019
    • lipiec 2019
    • czerwiec 2019
    • maj 2019
    • kwiecień 2019
    • marzec 2019
    • luty 2019
    • październik 2018
    • wrzesień 2018
    • sierpień 2018
    • lipiec 2018
    • maj 2018
    • kwiecień 2018
    • marzec 2018
    • luty 2018
    • styczeń 2018

    Kategorie

    • Adwords
    • aktualności
    • Analytics
    • Bez kategorii
    • Content marketing
    • Inne
    • Marketing
    • Reklama
    • SEM
    • SEO
    • Social Media
    • Sztuczna inteligencja

    Agencja interaktywna z doświadczeniem. Wspieramy funkcjonowanie biznesów poprzez dostarczanie klientów z Internetu. Kreujemy wizerunek marek i zwiększamy ich rozpoznawalność za pomocą różnych kanałów dystrybucji treści.

    Przekonaj się, jak skutecznie wesprzemy Twoją firmę!

    Najnowsze artykuły

    • Jak skutecznie dbać o treść? – znaczenie recyklingu zasobów internetowych

      XXI wiek niezmiennie zaskakuje. W dobie stale rosnącego poziomu cyfryzacji i wiążącej

      6 październik, 2023
    • marketing 360

      Nowoczesne podejście do promocji firmy – marketing 360 stopni

      Gdyby nie działania marketingowe podejmowane przez firmy, z pewnością nie udałoby się

      24 sierpień, 2023
    • Wesołych Świąt

      Z okazji zbliżającego się Bożego Narodzenia pragniemy życzyć wesołych świąt. Niech ten

      22 grudzień, 2022

    Kontakt

    Zapraszamy do kontaktu mailowego, za pośrednictwem formularza kontaktowego lub na Facebooku.

    Dane kontaktowe

    Email
    kontakt@inneo.pl

    Copyright 2021 Inneo
    • Blog
    • Czym jest pozycjonowanie stron? Podstawowe informacje o SEO
    • Google Ads
    • Newsletter
    • Strona Główna
    Inneo
    Pliki Cookies
    Nasza strona używa plików cookies, dzięki którym możemy optymalizować działania i dopasować się do Twoich potrzeb. Pliki zbierają informację o Twoich preferencjach, a także odwiedzinach na naszej stronie. Kliknięcie „Akceptuj wszystko” równoznaczne jest z wyrażeniem przez Ciebie zgody na używanie WSZYSTKICH plików cookies. Możesz jednak wybrać opcję „Dostosuj ciasteczka”, która pozwala na dostosowanie zgód.
    Akceptuj wszystkoDostosuj ciasteczka
    Manage consent

    Omówienie używanych plików cookies

    Nasza witryna korzysta z pików cookies aby lepiej działa. Używa plików niezbędnych, które są istotne do poprawnego działa strony. Dodatkowo, do celów analitycznych oraz reklamowych, używamy pliki firm zewnętrznych.
    Niezbędne
    Zawsze włączone
    Niezbędne pliki cookie są absolutnie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
    Analityczne i Reklamowe
    Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają w dostarczaniu informacji na temat wskaźników liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam. Polityka prywatności Google Analytics.
    Zapisz i akceptuj