Jednym z głównych czynników wpływających na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki Google jest jakość oraz długość treści, które są na niej zamieszczane. Pomimo tego, na wielu witrynach zaobserwować można teksty niezgodne z wymaganiami algorytmu. Wynika to w głównej mierze z niewiedzy, jednak w tym wypadku brak informacji i niedostosowanie serwisu do przyjętych norm może doprowadzić do obniżenia jego wartości oraz spadku pozycji. Postaramy się więc wyjaśnić, dlaczego zamieszczany na stronie content ma tak duże znaczenie i jakich błędów unikać podczas jego tworzenia.
Znaczenie treści na stronie
Pozycjonowanie strony jest zależne od wielu czynników rankingowych, z których część dotyczy elementów spoza witryny, a pozostałe obejmują źródła w jej obrębie. Co jakiś czas algorytmy są usprawniane tak, aby jeszcze lepiej radzić sobie między innymi z treściami zamieszczanymi w serwisie. Poważne zmiany w tym zakresie przyniósł w 2011 roku Google Panda. Algorytm ten miał na celu analizowanie treści pod kątem wartości dla czytelników oraz sprawdzanie, czy słowa kluczowe zamieszczane są w nich w sposób nieinwazyjny dla jakości oraz odbioru całości. Wielokrotne aktualizacje sprawiły, że obecnie teksty o wysokiej wartości stały się jednym z głównych czynników wpływających na pozycje rankingowe w wyszukiwarce Google.
Brak unikalnych tekstów odpowiedniej długości
Wszelkie treści znajdujące się na stronie internetowej powinny być oryginalne. Oznacza to, że kopiowanie ich z innych witryn jest niedopuszczalne i wpłynie na problemy z pozycjonowaniem konkretnego serwisu. Podobnie jest w przypadku duplikatów wewnętrznych, czyli pojawiających się w obrębie np. kilku kategorii. W takiej sytuacji Google napotka problem dotyczący tego, którą ze stron wyświetlić na wyższej pozycji, więc istnieje większe prawdopodobieństwo, że znajdzie się ona poza pierwszymi – najważniejszymi – dziesięcioma wynikami w wyszukiwarce.
Kolejnym czynnikiem, o którym właściciele stron często zapominają, jest też długość wrzucanych na nie treści. Zbyt krótkie nie mają szansy korzystnie wpłynąć na indeksację. Im dłuższy tekst, tym więcej możliwości na zamieszczenie w nim fraz, a także potencjalnie interesujących dla użytkowników informacji. Ponadto czytelnicy dzięki rozbudowanym treściom spędzają na stronie więcej czasu – łatwiej więc zbudować zaangażowanie właśnie za ich pomocą.
Przesycenie słowami kluczowymi i ich nienaturalne użycie
Odpowiednio dobrane frazy są jednymi z podstawowych elementów wykorzystywanych do poprawy pozycji strony w sieci. Jednak ich nieprawidłowe użycie może prowadzić do odwrotnego od zamierzonego efektu. Przede wszystkim zbyt duża liczba słów kluczowych w tekście szybko zostanie wychwycona przez roboty indeksujące, co automatycznie obniży ocenę witryny. O ile taktyka nasycania treści do granic możliwości mogła sprawdzać się wiele lat temu, tak obecnie stała się wręcz szkodliwa dla serwisu.
Ważną kwestią jest też wkomponowanie słów kluczowych w treść strony. Warto przy tym pamiętać, że teksty nie powinny powstawać wyłącznie dla robotów indeksujących. Ich głównym celem jest dotarcie do użytkowników. Ci natomiast z pewnością zauważą nienaturalną konstrukcję zdania ze sztucznie wplecioną w nie frazą. Ponadto same algorytmy także są coraz lepiej przygotowywane pod kątem mierzenia się z niuansami językowymi. Dlatego o wiele lepszym rozwiązaniem w przypadku problematycznych słów kluczowych jest ich odmiana tak, aby wypowiedź była spójna.
Wątpliwa wartość treści
Pisząc treści na stronę, każdorazowo należy mieć też na uwadze, aby spełniały funkcję rzetelnego źródła informacji. Wartość merytoryczna jest przy tym kluczowa – teksty powinny dotyczyć tematyki witryny lub oferowanych produktów i usług. Najlepiej, aby zawierały dane weryfikowalne i interesujące dla odwiedzających, którzy dzięki temu spędzą na stronie więcej czasu, a w przyszłości do niej wrócą.
Eksperckie podejście nie jest jednak wystarczające – bardzo ważne jest również to, w jaki sposób tekst został skonstruowany. Przystępna dla użytkowników budowa składająca się z krótszych akapitów czytelnie rozdzielonych nagłówkami nie tylko ułatwia przyswojenie treści, ale także jest lepiej oceniana przez algorytmy. Sam styl, w jakim wszystko zostało napisane, wpływa natomiast na przyjemność czytania i wrażenia odwiedzających.
Zabiegi próbujące oszukać algorytmy
Do coraz rzadszych, ale nadal wykorzystywanych strategii należą też nieetyczne sztuczki mające za zadanie oszukać algorytm. W tym celu stosuje się między innymi ukrywanie treści w obrębie strony tak, aby nie była ona widoczna dla użytkowników, np. poprzez zastosowanie fontów w barwach tła. Innym zabiegiem jest przygotowywanie różnych treści dla odwiedzających i algorytmu. Jednak z każdą kolejną aktualizacją roboty Google coraz lepiej rozpoznają wszelkie próby ich oszukania i wyłapują tego rodzaju zabiegi, a podejrzane przypadki zostają zaraportowane i sprawdzone przez pracowników Google.
Nie sposób nie wspomnieć przy tym o praktyce, jaką jest wrzucanie na stronę automatycznie generowanych treści. Ze względu na ich konstrukcję często nie wykazują się akceptowalną jakością, by publikować je w witrynie. Jednak przez niską wartość oraz częste przesycenie frazami, nawet na stronach zapleczowych stanowią zagrożenie dla pozycji serwisu, który wykorzystuje je do link buildingu.
Rezygnacja z thin contentu to lepsze pozycje
Słabej jakości zawartość popularnie nazywana thin contentem przekłada się na gorsze wyniki witryny, obniżając jej jakość. Dlatego w ramach pozycjonowania jednymi z najważniejszych elementów, o jakie należy zadbać, są rozbudowane treści wyróżniające się wysoką wartością merytoryczną i przyjazną dla użytkowników formą. W ten sposób łatwiej osiągnąć długofalowe korzyści – w tym wyższą pozycję serwisu w wyszukiwarce Google, a także zaangażowanie użytkowników. Z perspektywy internetowych sprzedawców wiąże się to z zyskami wynikającymi ze zwiększenia ruchu na stronie i lepszego współczynnika konwersji.
Chcesz zadbać o wysoką jakość treści na swojej stronie? Nie wiesz jak to zrobić?
Zostaw komentarz