Dobra widoczność to podstawowy element prezentacji firmy oferującej produkty lub usługi w sieci. Wpływa ona m.in. na wyniki sprzedaży czy możliwość pozyskania nowych klientów i utrzymania tych dotychczasowych. Dlatego też przedsiębiorcy decydują się na profesjonalne usługi związane z pozycjonowaniem stron firmowych. Te natomiast wykorzystują wiedzę na temat wskaźników, które algorytm uznaje za istotne. Takich czynników jest kilkaset, a wraz z aktualizacjami pojawiają się nowe lub zmienia się waga dotychczasowo obowiązujących.
Czynniki wpływające na pozycjonowanie
Algorytmy Google podlegają cyklicznym aktualizacjom, które często diametralnie zmieniają sposób, w jaki do tej pory optymalizowano strony i treści na nich w celu podbicia pozycji rankingowej. Od niedawna bardzo istotnymi wśród znanych nam czynników wpływających na ocenę jakości strony stały się tzw. Core Web Vitals. Mają one bezpośredni związek z poprzednimi aktualizacjami stawiającymi użytkowników i ich preferencje na pierwszym planie.
Czym są CWV?
Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe to trzy elementy dotyczące dostosowania strony pod kątem wydajności i doświadczenia odwiedzających ją użytkowników. Na CWV składają się: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) oraz Cumulative Layouts Shift (CLS). Wszystkie z nich poddawane są ocenie na bazie przedstawionej przez Google skali. Wynik może określać, czy konkretny wskaźnik jest na wysokim, wymagającym ulepszenia lub zbyt niskim poziomie.
Największe wyrenderowane treści – LCP
Wskaźnik ten dotyczy czasu potrzebnego na wyrenderowanie największego elementu witryny, który wyświetlany jest przed dokonaniem na konkretnej stronie jakiejkolwiek akcji (także scrollowania). Obejmuje on przy tym nie tylko bloki tekstu, ale też wideo czy grafiki. W tym wypadku dobra ocena wskaźnika dotyczy stron, na jakich czas ten wyniósł poniżej 2,5 sekundy, natomiast wynik powyżej 4 określany jest już jako słaby.
Opóźnienie przy pierwszym ładowaniu – FID
Jak sugeruje jego nazwa, wskaźnik ten dotyczy czasu wymaganego, by witryna stała się responsywna po interakcji ze strony użytkownika, np. w momencie, gdy ten chce przejść na kolejną podstronę. W tym przypadku mierzony jest on od kliknięcia pierwszego wybranego elementu w witrynie do odpowiedzi serwisu. Dobry wynik wynosi poniżej 100 ms, a słaby powyżej 300 ms.
Skumulowane przesunięcie układu – CLS
Ten wskaźnik jest związany z nieoczekiwanymi przesunięciami układu witryny w trakcie jej ładowania. Oznacza to, że na ocenę wpływają wszystkie zmiany położenia poszczególnych elementów wyświetlających się użytkownikowi po wejściu na stronę w wyniku zbyt długiego ładowania. Wskaźnik na poziomie do 0,1 oceniany jest jako bardzo dobry, podczas kiedy ten wynoszący więcej niż 0,25 określa się jako zbyt niski.
Raportowanie i zbieranie danych
Wyniki dotyczące wskaźników strony można uzyskać poprzez wybranie odpowiedniego raportu z poziomu panelu w Google Search Console. Dane poddawane analizie są gromadzone anonimowo od użytkowników odwiedzających serwis. W przypadku nowych usług, gdzie baza takich informacji nie została jeszcze rozbudowana, wyniki mogą pojawić się dopiero po kilku dniach. W raporcie znajdują się także odnośniki do narzędzi zewnętrznych, które pozwalają na dodatkową analizę Core Web Vitals: AMP Page Experience Guide dla stron AMP, oraz PageSpeed Insights dla innych niż AMP.
Pierwsze z nich poddaje analizie dane z opublikowanej wersji witryny i te pochodzące od rzeczywistych użytkowników, w raporcie uwzględniając nie tylko podstawowe wskaźniki internetowe, ale też jakość strony. Drugie bierze pod uwagę ten sam zakres danych, przy czym poza CWV raportuje również jej działanie na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Ponadto Google sugeruje także narzędzie przeznaczone do własnej przeglądarki – Chrome Lighthouse.
Korzyści płynące z optymalizacji CWV
Biorąc pod uwagę rosnące oczekiwania odbiorców, wysoka szybkość ładowania i responsywność strony mogą skutecznie zachęcić do pozostania na niej i odwiedzenia kolejnych podstron. To natomiast wpływa na zwiększenie szansy na wzrost konwersji. Same wskaźniki na dobrym poziomie w połączeniu z innymi czynnikami podlegającymi ocenie przez algorytm przyczynią się do polepszenia widoczności strony w wyszukiwarce.
Należy podkreślić, że wysokie wskaźniki CWV nie oznaczają automatycznie dobrej pozycji w rankingu. Trzeba pamiętać również o jakości prezentowanych treści czy też przystosowania strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Warto więc sięgnąć po profesjonalną pomoc w ramach usługi z zakresu SEO. W dobie rosnącej konkurencji wśród firm prezentujących oferty w sieci może to być decydujący czynnik wpływający na to, czy potencjalni klienci skorzystają z prezentowanej w witrynie oferty.
Podobał Ci się artykuł? Chcesz być na bieżąco?
Zostaw komentarz