Zbliża się Black Friday. Czas, który dla wielu biznesmenów oznacza sporo pracy na rzecz reklamy i kampanii produktowych. Właściwa strategia marketingowa, zwłaszcza podczas święta, jakim jest Czarny Piątek, to klucz do jeszcze wyższych wyników sprzedaży, dlatego w tym okresie rywalizacja między sprzedawcami jest szczególnie zacięta.
Liczby nie kłamią
Dane statystyczne pokazują, że jest o co walczyć, bowiem średni globalny wzrost sprzedaży w Black Friday sięga do 663% w porównaniu z dniem powszednim. W samej Polsce ruch sprzedażowy rośnie o około 692% każdego roku. Tak ogromna różnica skłania do walki o klienta. Ankiety dowodzą, że statystyczny Polak jest gotów przeznaczyć na zakupy w Czarny Piątek prawie 700 zł! Wśród najchętniej kupowanych produktów dominują artykuły RTV i AGD, komputery, smartfony, perfumy oraz odzież. Niezwykle cennym dla sprzedawców może się okazać również fakt, że w Black Friday mężczyźni wydają o połowę więcej, niż kobiety.
Black Friday w sieci
Sukces sprzedażowy podczas Black Friday to dziś przede wszystkim wszelkie działania związane z branżą e-commerce. Dobrze zaprojektowane reklamy, właściwie dobrany budżet i optymalizacja strony internetowej to tylko niektóre z czynników gwarantujących sukces. Jakie czynności marketingowe warto wdrożyć, by Czarny Piątek okazał się dla nas najbardziej dochodowy?
Przygotuj swoją markę
Przede wszystkim należy podejść do tego z odpowiednim wyprzedzeniem, na około dwa tygodnie przed wydarzeniem. Małe firmy, nieznane szerszej grupie odbiorców, powinny wykorzystać ten czas do zbudowania wizerunku swojej firmy i zareklamowania się. Z kolei duże uznane marki mają okazję do odpowiednio wczesnego poinformowania użytkowników o planowanych promocjach i pozyskania nowych klientów.
Jakie działania warto podjąć?
-
Wykorzystajmy social media do publikowania postów z zapowiedziami i reklamami promocji. Utwórzmy wydarzenie na Facebooku. Zaangażujmy internautów do działań związanych z eventem, organizując konkursy. Używajmy chatbota do kontaktu z klientami. Zróbmy użytek z usług, jakie oferuje Google Ads i przy współpracy z agencją interaktywną opracujmy odpowiednią kampanię. Do materiałów promocyjnych wykorzystajmy zdjęcia tych produktów, które cieszą się największym uznaniem. Niech to, co najbardziej prestiżowe, będzie reklamą naszej marki.
-
Dobrym pomysłem jest również przygotowanie materiałów mających pomóc w podjęciu decyzji zakupowych. Mogą to być na przykład gift booki lub zestawienia określonych grup produktów. Artykuły tego typu wysyłamy klientowi mailowo lub udostępniamy na naszym blogu czy fanpage’u.
-
Sprzedawcy często ustawiają na swoich stronach odliczanie, mierzące czas do rozpoczęcia lub zakończenia promocji. Klient, który ma świadomość limitu czasowego, jest bardziej zdecydowany na zakup. Warto również przemyśleć strategię opartą na ograniczonej liczbie promocyjnych towarów. Ten fakt również wpływa na decyzję zakupową.
-
Skuteczną praktyką są kampanie mailingowe. Ważny jest tu jednak odpowiedni target. Nie ma sensu wysyłać masowych maili do rekordowej liczby osób, gdyż będą one ignorowane. Dużo skuteczniejsze są wiadomości z przekazem dedykowanym, czyli takie, które wysyłamy do tych użytkowników, którzy już wcześniej korzystali z naszych usług. W wiadomości możemy na przykład wysłać specjalny kod, który zapewni klientowi atrakcyjny upust. Przekaz dedykowany jest tak skuteczny, gdyż sprawia, że klient czuje się przez nas wyróżniony. To z kolei zachęca do dokonywania kolejnych zakupów. Pisząc takiego maila, należy zadbać o atrakcyjny nagłówek i ciekawe materiały.
-
Przed Czarnym Piątkiem warto również zająć się tak zwanym zjawiskiem porzuconych koszyków. Jest to powszechnie spotykany problem, a przyczyn może być całe mnóstwo. Nie musi to koniecznie wynikać z naszych zaniedbań. Cokolwiek wpływa na rezygnację z zakupów, warto zawalczyć o klienta i spróbować zachęcić go do dokończenia transakcji. Jednym ze sposobów na to jest e-mail z przypomnieniem.
Black Friday a Ads
Dane statystyczne pokazują, że fraza „black friday” pojawia się w dziesiątkach tysięcy zapytań, i to tylko w jednym miesiącu. Dlatego kluczowe jest właściwe wypromowanie strony. Lepsza widoczność pomoże zaprowadzić klienta prosto do internetowego sklepu.
-
Zoptymalizujmy odpowiednio nasz budżet, jaki zamierzamy przeznaczyć na kampanię. Zadbajmy o to, aby reklamy internetowe wyświetlały się przez cały dzień i były widoczne dla użytkowników. Szacuje się, że kampania na takie wyjątkowe okazje, jak Black Friday, wymaga podwyższenia stawek CPC o około 30%. Pamiętajmy, że również sam wzrost ruchu na naszej stronie wiąże się ze zwiększonymi kosztami na kampanię.
-
Wybierzmy, naszym zdaniem, najpopularniejsze produkty w ofercie objęte „piątkową” promocją i stwórzmy dla nich strony docelowe, na które kierowane będą reklamy. Umożliwi to klientowi dużo szybsze wyszukanie określonego produktu, więc realnie zwiększy szanse na sprzedaż.
-
Black Friday zdecydowanie wymaga nowych przekazów reklam wzbogaconych o rozszerzenia, które poinformują o nowych cenach i promocjach. Taki projekt reklamy zwiększa jej zasięg i widoczność w sieci, a więc przyciąga więcej klientów.
-
Praktycznym rozwiązaniem jest zastosowanie atrybutu sale_price, dzięki któremu cena promocyjna będzie jeszcze lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania oraz procentowo zestawiona z ceną rynkową. Klient będzie od razu widział, jak dużą obniżkę cenową oferujemy.
Możliwości uzyskania wzrostu sprzedaży jest naprawdę wiele. Wszelkie działania muszą jednak być odpowiednio rozłożone w czasie, aby Google zdążył rozpatrzyć nasze projekty reklamowe i wysłać je w obieg. Klienci również potrzebują chwili, by nas odkryć. Dlatego dajmy sobie wystarczająco dużo czasu na wszelkie niezbędne czynności, dzięki którym nasz sklep internetowy będzie w Black Friday dominował oraz monitorujmy uważnie wyniki sprzedaży już podczas jego trwania.
Chcesz przygotować swój biznes na Black Friday?
Zostaw komentarz