Wdrożenie strategii SEO to główny krok do poprawy widoczności serwisu w wyszukiwarce. Wiesz już, że to właśnie optymalizacja strony internetowej wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania. Zwiększenie liczby odwiedzających będzie możliwe tylko wtedy, gdy Twoja strona znajdzie się w TOP10. 75% użytkowników nigdy nie odwiedza kolejnych stron. Nawet popularność w serwisach społecznościowych nie jest tak ważna jak dobre miejsce w wyszukiwarce – to ona bowiem generuje główny ruch na stronie www. Ważne jest więc, by wybrać odpowiednie słowa kluczowe, które pomogą nam pojawić się na samej górze wyników wyszukiwania. O tym, jakie rodzaje słów wykorzystuje się w pozycjonowaniu, przeczytasz w naszym poprzednim artykule. Które ze słów będzie najlepsze w Twoim przypadku?
Analiza słów kluczowych
Jak znaleźć tę frazę, która zapewni nam najlepsze wyniki? Które słowa kluczowe są najskuteczniejsze? Aby odpowiedzieć na te pytania, należy w pierwszym kroku określić cele SEO. O tym wspomnieliśmy już na początku – z pewnością zależy Ci na tym, aby zwiększyć ruch na stronie internetowej, co przełoży się na przychody finansowe. Ale – w jakim czasie chcesz to uzyskać? Interesuje Cię krótko- czy długoterminowa strategia SEO? Mało popularne słowo kluczowe umożliwi szybsze uzyskanie wyników – to dlatego, że nie będziesz mieć dużej konkurencji. Nie zawsze jednak jest to dobre rozwiązanie. Warto rozważyć, czy zależy nam na przypadkowych odwiedzających czy na tych, których naprawdę interesuje nasza oferta. W pierwszym przypadku wprawdzie możemy zwiększyć popularność serwisu, jednak nie przełoży się to na konkretne korzyści. W drugim przypadku – możemy liczyć na zyski.
Do precyzyjnie określanego targetu kieruje się zazwyczaj długi ogon – to frazy złożone z co najmniej kilku wyrazów, odwołujące się do konkretnych produktów. Takie hasła wpisują w wyszukiwarkę osoby poważnie zainteresowane zakupem danego produktu. Pozycjonując się na taką frazę, zaczniemy dominować nad konkurencją wykorzystującą jedynie ogólne słowa kluczowe. Jeśli więc zamierzamy realizować krótkoterminową strategię SEO – wówczas warto postawić na long tail zaraz obok głównych słów kluczowych, jedno- lub dwuwyrazowych.
Design thinking
Po określeniu celu SEO, możemy zacząć kompletować listę słów kluczowych. W marketingu internetowym dobrze sprawdza się design thinking – myślenie projektowe. Ten sposób pracy stawia w centrum klienta – to on jest najważniejszy – to, co odczuwa, co myśli i czego oczekuje, wpisując w wyszukiwarkę dane słowo. Wczuwając się w klienta, powinniśmy odpowiedzieć na pytania:
- czego właściwie szukam?
- dlaczego to robię? Tylko przeglądam czy moim celem jest zakup?
- na czym mi zależy? Jakie są moje potrzeby?
Określając możliwe oczekiwania klientów, łatwiej będzie nam zebrać naprawdę wartościowe pomysły, z których potem wybierzemy te najlepsze. Tworzymy jak najszerszą listę wszystkich możliwych słów kluczowych, nie zajmując się na razie ich oceną. Burza mózgów umożliwia zebranie kilkudziesięciu propozycji. Jak jednak z grona tak wielu kandydatów wybrać tych najlepszych? Tutaj najlepiej skorzystać z profesjonalnych narzędzi SEO. Za ich pomocą zbadamy konkurencję dla danego słowa kluczowego. Zwróćmy uwagę na to, czy wśród tej konkurencji znajdują się firmy o bardzo dobrej renomie – z pewnością ciężej będzie nam się przez nie przebić. Ale nie musimy przecież skupiać się raptem na jednym lub dwóch słowach kluczowych tylko dlatego, że mają dużą wartość? Równie dobrą strategią jest często wybór 10 czy nawet 15 słów kluczowych o niższym poziomie trudności, które łącznie będą generować lepszy ruch.
Wykorzystaj LSI
Poszukaj słów i wyrażeń, które są tematycznie powiązane z Twoją frazą. Nie chodzi o synonimy, a o słowa blisko spokrewnione. LSI (Latent Semantic Indexing) to semantyczne słowa kluczowe, dzięki którym algorytm wyszukiwarki wie, które znaczenie danego słowa mamy na myśli. Jeżeli prowadzimy przyrodniczy serwis internetowy, słowo kluczowe „żuk” to o wiele za mało. Algorytm na tym etapie jeszcze nie przeczuwa, czy chodzi nam o owada, samochód dostawczy, model polskiego śmigłowca czy może o polską architekt o takim nazwisku. To dlatego powinniśmy wykorzystać LSI w pozycjonowaniu strony internetowej. Jeśli nie wiemy, jakie powinny być to słowa – skorzystajmy z internetowego plannera słów kluczowych. LSI możemy wykorzystać w działaniach on-page. Wstawmy semantyczne słowa kluczowe w tytuł strony, nagłówki, meta tagi, w anchory – dzięki temu będziemy mogli lepiej się pozycjonować.
Śledź konkurencję
Sprawdź, jakie słowa kluczowe wykorzystują Twoi konkurenci znajdujący się w pierwszej dziesiątce. Zobacz, jakich słów kluczowych brakuje Tobie, aby przebić się do przodu. To analiza luki strategicznej – dowiesz się, czego brakuje Twojej firmie w stosunku do panujących aktualnie trendów. Słowa, na które pozycjonuje się konkurencja, można znaleźć w płatnych narzędziach takich jak Ahrefs. Dzięki nim będziesz na bieżąco z konkurencją. Posuń się o krok dalej – wyprzedzaj trendy. Przeczuwaj, co może stać się popularne, o czym będzie niedługo głośno. Już nie tylko wyprzedzasz, ale i wytyczasz trendy.
Dobry content
Nie tylko zagęszczenie słów kluczowych jest ważne. Pamiętaj o budowaniu wartościowej treści wokół wybranych słów kluczowych. Słowa kluczowe powinny pojawiać się w niej kilka razy, jednak w brzmieniu naturalnym, aby nie zniechęcać odwiedzających, ale też – aby algorytm wyszukiwarki nie potraktował tekstu jako keyword stuffing – nieetycznej techniki podwyższania rankingu poprzez błędne wprowadzanie słów kluczowych lub ich wielokrotne dublowanie w treści.
Treść powinna charakteryzować się wysoką jakością i być przydatna dla osób odwiedzających. Wartościowy content to także coś, co będzie zachęcać czytelników, aby odwiedzili naszą stronę ponownie.
Dobrze wybrane słowa kluczowe oraz wartościowy content – to podstawy Twojej strategii SEO. Dzięki temu masz szansę znaleźć się na najwyższych pozycjach listy wyszukiwania i, tym samym, zwiększyć liczbę odwiedzających Twoją stronę internetową. Wyprzedzając konkurencję, wiele zyskujesz.
Zostaw komentarz